Jump to content

Edit History

dude

dude

Hei. 

 

Som flere skriver her, og jeg selv har sagt tidligere, stor henger er bra med tanke på fleksibilitet.

De er bl,a mye lettere å rygge med. Blir hengerne for små, er det  også lett for at man ikke ser dem i speilet

før de står på tvers bak under rygging. Særlig om man har stor bil. Er de veldig små har de kanskje ikke

brems, og da er det ikke lov å kjøre mer enn 60 km/t med dem selv på motorvei. (heter kanskje

motortrafikkvei)

 

Når det gjelder størrelse på lovlig vekt, og styrke, er der ikke alltid sammenheng automatisk. Det kan være 

samme henger, bare registrert med forskjellig tillatt vekt. Dette kan selvsagt dokumenteres eksempler 

på. Jeg har to hengere. Tysse 6303nf og 6208nf (lite forbehold på betegnelsen) 

Disse er helt identiske, men den ene er 1400kg og den andre er 2000kg tillatt total. Grunnen til at det er slik,

er visst nettopp for å imøtekomme denne campingvognregelen (som tillater større  henger enn man i

utgangspunktet har lov å kjøre på klasse b. = 750kg) sålenge tillatt total på bil og henger er under 3500kg. 
Slike hengere blir registrert etter produsentens typegodkjenning, og dette endres ikke. 

jeg kjøpte først 2tonns hengeren, men ettersom flere av de ansatte i mitt firma ikke hadde klasse be, og at det

ved ervervsmessig kjøring over 3500kg totalt for bil og henger utløser såvel krav om transportløyve som

fartsskriver i bil, blant annet (også noe å tenke på?) ble det enklest å kjøpe "mindre" henger, men som er helt

lik teknisk med størrelse bremser og dekk osv.

 

Det skrives også at forsikringsselskapene har "nulltoleranse" på vekt.. da må det sikkert først være en helt

klar årsakssammenheng mellom at der evt er 10% mer last på bil eller henger enn tillatt, og skaden som er 

skjedd. Hadde vært interessant om noen hadde ett eneste eksempel på en slik sak når det gjelder henger?

Det er nok en utbredt oppfatning at om man kjører ulovlig er det slik at man får all skyld om uhell oppstår,

jeg er ganske sikker på at så ikke er tilfelle, og at skylden legges på den som evt bryter vikeplikt eller §3 

eller hva det måtte være. 

 

Forøvrig, lykke til, stor eller liten henger :-)

 

dude

dude

Hei. 

 

Som flere skriver her, og jeg selv har sagt tidligere, stor henger er bra med tanke på fleksibilitet.

De er bl,a mye lettere å rygge med. Blir hengerne for små, er det lett for at man ikke ser dem i speilet

før de står på tvers bak under rygging. særlig om man har stor bil. er de veldig små har de kanskje ikke

brems, og da er det ikke lov å kjøre mer enn 60 km/t med dem selv på motorvei. (heter kanskje

motortrafikkvei)

 

Når det gjelder størrelse på lovlig vekt, og styrke, er der ikke alltid sammenheng automatisk. Det kan være 

samme henger, bare registrert med forskjellig tillatt vekt. Dette kan selvsagt dokumenteres eksempler 

på. Jeg har to hengere. tysse 6303nf og 6208nf (lite forbehold på at betegnelsen kan være annerledes på mine) 

disse er helt identiske, men den ene er 1400kg og den andre er 2000kg tillatt total. Grunnen til at det er slik,

er visst nettopp for å imøtekomme denne campingvognregelen (som tillater større  henger enn man i

utgangspunktet har lov å kjøre på klasse b. = 750kg) sålenge tillatt total på bil og henger er under 3500kg. 
Slike hengere blir registrert etter produsentens typegodkjenning, og dette endres ikke. 

jeg kjøpte først 2tonns hengeren, men ettersom flere av de ansatte i mitt firma ikke hadde klasse be, og at det

ved ervervsmessig kjøring over 3500kg totalt for bil og henger utløser såvel krav om transportløyve som

fartsskriver i bil, blant annet (også noe å tenke på?) ble det enklest å kjøpe "mindre" henger, men som er helt

lik teknisk med størrelse bremser og dekk osv.

 

Det skrives også at forsikringsselskapene har "nulltoleranse" på vekt.. da må det sikkert først være en helt

klar årsakssammenheng mellom at der evt er 10% mer last på bil eller henger enn tillatt, og skaden som er 

skjedd. Hadde vært interessant om noen hadde ett eneste eksempel på en slik sak når det gjelder henger?

Det er nok en utbredt oppfatning at om man kjører ulovlig er det slik at man får all skyld om uhell oppstår,

jeg er ganske sikker på at så ikke er tilfelle, og at skylden legges på den som evt bryter vikeplikt eller §3 

eller hva det måtte være. 

 

Forøvrig, lykke til, stor eller liten henger :-)

 

dude

dude

Hei. 

 

Som flere skriver her, og jeg selv har sagt tidligere, stor henger er bra med tanke på fleksibilitet.

De er bl,a mye lettere å rygge med. Blir hengerne for små, er det lett for at man ikke ser dem i speilet

før de står på tvers bak under rygging. særlig om man har stor bil. er de veldig små har de kanskje ikke

brems, og da er det ikke lov å kjøre mer enn 60 km/t med dem selv på motorvei. (heter kanskje

motortrafikkvei)

 

Når det gjelder størrelse på lovlig vekt, og styrke, er der ikke alltid sammenheng automatisk. Det kan være 

samme henger, bare registrert med forskjellig tillatt vekt. Dette kan selvsagt dokumenteres eksempler 

på. Jeg har to hengere. tysse 6303nf og 6208nf (lite forbehold på at betegnelsen kan være annerledes på mine) 

disse er helt identiske, men den ene er 1400kg og den andre er 2000kg tillatt total. Grunnen til at det er slik,

er visst nettopp for å imøtekomme denne campingvognregelen (som tillater større  henger enn man i

utgangspunktet har lov å kjøre på klasse b. = 750kg) sålengetillatt total på bil og henger er under 3500kg. 
Slike hengere blir registrert etter produsentens typegodkjenning, og dette endres ikke. 

jeg kjøpte først 2tonns hengeren, men ettersom flere av de ansatte i mitt firma ikke hadde klasse be, og at det

ved ervervsmessig kjøring over 3500kg totalt for bil og henger utløser såvel krav om transportløyve som

fartsskriver i bil, blant annet (også noe å tenke på?) ble det enklest å kjøpe "mindre" henger, men som er helt

lik teknisk med størrelse bremser og dekk osv.

 

Det skrives også at forsikringsselskapene har "nulltoleranse" på vekt.. da må det sikkert først være en helt

klar årsakssammenheng mellom at der evt er 10% mer last på bil eller henger enn tillatt, og skaden som er 

skjedd. Hadde vært interessant om noen hadde ett eneste eksempel på en slik sak når det gjelder henger?

Det er nok en utbredt oppfatning at om man kjører ulovlig er det slik at man får all skyld om uhell oppstår,

jeg er ganske sikker på at så ikke er tilfelle, og at skylden legges på den som evt bryter vikeplikt eller §3 

eller hva det måtte være. 

 

Forøvrig, lykke til, stor eller liten henger :-)

 

dude

dude

Hei. 

 

Som flere skriver her, og jeg selv har sagt tidligere, stor henger er bra med tanke på fleksibilitet.

De er bl,a mye lettere å rygge med. Blir hengerne for små, er det lett for at man ikke ser dem i speilet

før de står på tvers bak under rygging. særlig om man har stor bil. er de veldig små har de kanskje ikke

brems, og da er det ikke lov å kjøre mer enn 60 km/t med dem selv på motorvei. (heter kanskje

motortrafikkvei)

 

Når det gjelder størrelse på lovlig vekt, og styrke, er der ikke alltid sammenheng automatisk. Det kan være 

samme henger, bare registrert med forskjellig tillatt vekt. Dette kan selvsagt dokumenteres eksempler 

på. Jeg har to hengere. tysse 6303nf og 6208nf  disse er helt identiske, men den ene er 1400kg og den 

andre er 2000kg tillatt total. Grunnen til at det er slik, er visst nettopp for å imøtekomme denne campingvogn-

regelen (som tillater større  henger enn man i utgangspunktet har lov å kjøre på klasse b. = 750kg) sålenge

tillatt total på bil og henger er under 3500kg. 
slike hengere blir registrert etter produsentens typegodkjenning, og dette endres ikke. 

jeg kjøpte først 2tonns hengeren, men ettersom flere av de ansatte i mitt firma ikke hadde klasse be, og at det

ved ervervsmessig kjøring over 3500kg totalt for bil og henger utløser såvel krav om transportløyve som

fartsskriver i bil, blant annet (også noe å tenke på?) ble det enklest å kjøpe "mindre" henger, men som er helt

lik teknisk med størrelse bremser og dekk osv.

 

Det skrives også at forsikringsselskapene har "nulltoleranse" på vekt.. da må det sikkert først være en helt

klar årsakssammenheng mellom at der evt er 10% mer last på bil eller henger enn tillatt, og skaden som er 

skjedd. Hadde vært interessant om noen hadde ett eneste eksempel på en slik sak når det gjelder henger?

Det er nok en utbredt oppfatning at om man kjører ulovlig er det slik at man får all skyld om uhell oppstår,

jeg er ganske sikker på at så ikke er tilfelle, og at skylden legges på den som evt bryter vikeplikt eller §3 

eller hva det måtte være. 

 

Forøvrig, lykke til, stor eller liten henger :-)

 



×
×
  • Create New...