Jump to content

Edit History

fjordgrynt

fjordgrynt

HiWard skrev On 12.1.2019 at 20.49:

Jeg har vurdert å kjøpe en båthenger og har i den sammenheng pådratt meg kraftig beslutningsvegring. Årsaken er som følger:

Båten er en Nordkapp Avant 550 med en Evinrude E-tec 115 H.O. I følge Nordkapp selv veier båten min 787kg inkludert ekstrautstyr, men uten motor. Motoren veier 177kg i følge klisterlappen på stammen. Legger vi dette sammen havner vi på 964kg med tom tank. So far, so good.

 

Bilen er en VW Passat GTE med tillatt totalvekt 2250kg og siden jeg har bare har førerkort kl.B, lander jeg på en henger som har max tillatt totalvekt 1250kg. Samlet vogntogvekt blir da 3500kg. 

 

Finnes det båthengere som tar 964kg nyttelast og har max tillatt totalvekt på 1250kg? Ja, det finnes faktisk to som jeg har funnet: BK P1219T og Tiki BS1250-RB. Problemet er bare det at tillatt nyttelast på disse to hengerne er hhv 970kg og 968kg, noe som gir meg en margin på svimlende 6kg og 4kg :(

 

Hva synes folk her? Er det bare å bite i det sure eplet og bruke 5000kr på å oppgradere sertifikatet til B96 eller BE samt 5000-10000kr ekstra for en henger med tillatt totalvekt 1300kg eller 1500kg? Eller skal jeg tømme tanken og legge dreggen i bagasjerommet før hver tur på henger? Hengeren blir nok mest å bruke til vinterlagring og vedlikehold, men det er ikke utenkelig at jeg finner på å ta med båten til en annen del av landet i forbindelse med ferie. Noen med erfaring med de to hengerne jeg har funnet eller vet om noen flere?

Ta tilhengerlappen. Jeg gjorde det for tre år siden, og det tar noen kjøretimer men er relativt enkelt, og oppkjøringen gikk greit med påskriften "trygg og sikker kjøring". Og så kan man ta sykkellappen i samme slengen - jeg tok heldigvis den samtidig med klasse B i 1982 - så det varer evig. Det som er irriterrende er at man må fornye førerkortet hver 10-år nå, etter de nye reglene. Kun for å bytte papir - ingen prøver., ingen test- kun for å skifte papir. Meningsløst for de fleste, men for vi som har lappen på C1 eller tyngre, må jo uansett fornye hvert femte år, så for oss betyr det jo ikke noe i praksis.

 

PS: Og til det kronkete eksempelet ditt, er det bare å si: redundans over hele linja ! Mao - er du i tvil om lappen/hengeren holder, så er du ikke i tvil: Ta lappen, og kjøp en henger som tåler "nogo attåt".

fjordgrynt

fjordgrynt

HiWard skrev On 12.1.2019 at 20.49:

Jeg har vurdert å kjøpe en båthenger og har i den sammenheng pådratt meg kraftig beslutningsvegring. Årsaken er som følger:

Båten er en Nordkapp Avant 550 med en Evinrude E-tec 115 H.O. I følge Nordkapp selv veier båten min 787kg inkludert ekstrautstyr, men uten motor. Motoren veier 177kg i følge klisterlappen på stammen. Legger vi dette sammen havner vi på 964kg med tom tank. So far, so good.

 

Bilen er en VW Passat GTE med tillatt totalvekt 2250kg og siden jeg har bare har førerkort kl.B, lander jeg på en henger som har max tillatt totalvekt 1250kg. Samlet vogntogvekt blir da 3500kg. 

 

Finnes det båthengere som tar 964kg nyttelast og har max tillatt totalvekt på 1250kg? Ja, det finnes faktisk to som jeg har funnet: BK P1219T og Tiki BS1250-RB. Problemet er bare det at tillatt nyttelast på disse to hengerne er hhv 970kg og 968kg, noe som gir meg en margin på svimlende 6kg og 4kg :(

 

Hva synes folk her? Er det bare å bite i det sure eplet og bruke 5000kr på å oppgradere sertifikatet til B96 eller BE samt 5000-10000kr ekstra for en henger med tillatt totalvekt 1300kg eller 1500kg? Eller skal jeg tømme tanken og legge dreggen i bagasjerommet før hver tur på henger? Hengeren blir nok mest å bruke til vinterlagring og vedlikehold, men det er ikke utenkelig at jeg finner på å ta med båten til en annen del av landet i forbindelse med ferie. Noen med erfaring med de to hengerne jeg har funnet eller vet om noen flere?

Ta tilhengerlappen. Jeg gjorde det for tre år siden, og det tar noen kjøretimer men er relativt enkelt, og oppkjøringen gikk greit med påskriften "trygg og sikker kjøring". Og så kan man ta sykkellappen i samme slengen - jeg tok heldigvis den samtidig med klasse B i 1982 - så det varer evig. Det som er irriterrende er at man må fornye førerkortet hver 10-år nå, etter de nye reglene. Kun for å bytte papir - ingen prøver., ingen test- kun for å skifte papir. Meningsløst for de fleste, men for vi som har lappen på C1 eller tyngre, må jo uansett fornye hvert femte år, så for oss betyr det jo ikke noe i praksis.

fjordgrynt

fjordgrynt

HiWard skrev On 12.1.2019 at 20.49:

Jeg har vurdert å kjøpe en båthenger og har i den sammenheng pådratt meg kraftig beslutningsvegring. Årsaken er som følger:

Båten er en Nordkapp Avant 550 med en Evinrude E-tec 115 H.O. I følge Nordkapp selv veier båten min 787kg inkludert ekstrautstyr, men uten motor. Motoren veier 177kg i følge klisterlappen på stammen. Legger vi dette sammen havner vi på 964kg med tom tank. So far, so good.

 

Bilen er en VW Passat GTE med tillatt totalvekt 2250kg og siden jeg har bare har førerkort kl.B, lander jeg på en henger som har max tillatt totalvekt 1250kg. Samlet vogntogvekt blir da 3500kg. 

 

Finnes det båthengere som tar 964kg nyttelast og har max tillatt totalvekt på 1250kg? Ja, det finnes faktisk to som jeg har funnet: BK P1219T og Tiki BS1250-RB. Problemet er bare det at tillatt nyttelast på disse to hengerne er hhv 970kg og 968kg, noe som gir meg en margin på svimlende 6kg og 4kg :(

 

Hva synes folk her? Er det bare å bite i det sure eplet og bruke 5000kr på å oppgradere sertifikatet til B96 eller BE samt 5000-10000kr ekstra for en henger med tillatt totalvekt 1300kg eller 1500kg? Eller skal jeg tømme tanken og legge dreggen i bagasjerommet før hver tur på henger? Hengeren blir nok mest å bruke til vinterlagring og vedlikehold, men det er ikke utenkelig at jeg finner på å ta med båten til en annen del av landet i forbindelse med ferie. Noen med erfaring med de to hengerne jeg har funnet eller vet om noen flere?

Ta tilhengerlappen. Jeg gjorde det for tre år siden, og det tar noen kjøretimer men er relativt enkelt, og oppkjøringen gikk greit med påskriften "sikker og og god kjøring". Og så kan man ta sykkellappen i samme slengen - jeg tok heldigvis den samtidig med klasse B i 1982 - så det varer evig. Det som er irriterrende er at man må fornye førerkortet hver 10-år nå, etter de nye reglene. Kun for å bytte papir - ingen prøver., ingen test- kun for å skifte papir. Meningsløst for de fleste, men for vi som har lappen på C1 eller tyngre, må jo uansett fornye hvert femte år, så for oss betyr det jo ikke noe i praksis.



×
×
  • Create New...