Frederick Startet 12.Januar.2019 Link til dette innlegget Startet 12.Januar.2019 Har rett i sjøen dass og ikke plass til septiktank. Har noen erfaring med å sette inn portopotti, og så koble en slange fra tanken og ut gjennom avløp? På den måten tenker jeg å kunne benytte do i havn og tømme når jeg er langt utpå. Alle råd og ta ker tas imot med takk ;) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 12.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2019 På porta potti, drar du vel ut underdelen som en skuff, og tømmer denne. Gjerne langt til havs. Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 12.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2019 (redigert) Ikke noe å være redd for , folk blir så rare når det gjelder litt "septik". Du kjøper litt konsentrat til å blande i vannet i portapottien. Det tar både lukt og eventuelle bakterier. Så tømmer du bare skuffen som BØstrøm sier. Det er fritt opptil deg selv å finne tilsetninger til vannet i portapottien. Det skal ikke lukte å være uhygienisk bare med pottien selv uten noe fixfax. Bare du tømmer og følger opp litt :) PS: skal heller ikke mye til for å ordne en form for utluftning , det er ikke mye til vifte eller strøm som skal til (lydløst) om du monterer dette rett. Du kan kjøre luft-utsug via fleksibel slange/rør om du bruker båten som overnatting. Tenkte først (som de fleste andre) at du bare sporadisk bruker båten og ikke bor i den eller oppholder deg i den lenge av gangen ... Du får forklare litt mer nøye så vi vet og kanskje kan hjelpe bedre :) Redigert 13.Januar.2019 av krabbelars (see edit history) Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Eureka Svart 12.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2019 (redigert) Finnes en dass med innebygget tank. Tanken er som en hestesko rundt dassen. Rigges ellers som vanlig dass og ekstern tank. Noen år siden jeg har sett den... var vel også et medlem som hadde en slik. Redigert 12.Januar.2019 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 Det finnes en slik tank som du trer rundt sjøvannstoalettet.. du kan ha en sånn vender der du kan velge om det skal gå rett i sjøen eller i tanken. http://www.batxtra.no/shop/products.asp?lang=47&pid=755 Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 (redigert) Dometic 976 har med mulighet for tømming til sjø eller vakuum. Jeg har installert det i Nimbusen. Fungerer helt topp- og man får tømt den ordentlig. Ulempen er at man må fylle vann til spyling manuelt, men da en fylling er ca 30 dobesøk har ikke vi oppfattet å det som et problem. I tillegg klarer ungene og besøkende nå å bruke doen uten altfor mye forklaring. Jeg hadde "hestesko" løsningen fra RM før, var ikke veldig fornøyd med den, da den aldri ble tømt ordentlig, samt at den var lagd i en slags gjennomsiktig hvit plast som gjorde at man følte at man satt "i dritten". Redigert 13.Januar.2019 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
-Luna- Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 Installerte dette i en snekke jeg hadde. Enkel og billig løsning men bør tømmes godt for å unngå lukt. Borret hull i porta tanken og installerte tømming til sjø. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.