Jump to content

Hjelp til skifte av registerreim Mercury 115 EFI 2005mod


Fred89

Recommended Posts

Hei,

 

har en Mercury 115EFI 2005mod som jeg skal skifte reg,reim på, jeg har skiftet på noen biler tidligere og skjønner i utgangspunktet prinsippet, jeg ser hvor overett merkene er på motoren min og jeg vet at jeg må ta av svinghjulet for og bytte reima, men det er strammeren jeg lurer mest på.

reimstrammeren er fjærbelastet og låses av en bolt, er det slik at når jeg har fått på den nye reima så skal jeg tørne motoren èn omdreining før jeg strammer til låsebolten på strammeren? slik at fjæra på strammeren får utlignet slakken?

eller er det noen her som vet prosedyren for å gjøre dette rett? :)
vil tro det er en enkel sak når det bare er èn kam på denne her.

Link to post
  • 2 uker senere...

Har skiftet er par registerreimer opp gjennom årene, og bortsett fra den som røyk i Møllegata i Stavanger i 1990, på vei til jobb i en Ford Taunus 1973-modell, så har alle skifter vært premature. En moderne registerreim holder ut levetiden til motorene. Følger man service-intervallene og metodene fullt ut, har forhandleren tjent mer pr. motor i serviceinntekter enn det han står til ansvar for garantimessig. Så jeg vil heller anbefalle å kjøpe en god motor - og ikke kaste bort pengene på allslags forsikrings/service-avtaler. Jeg har en Evinrude fra 1982 -  det er ingenting som tilsier at den plutselig skulle slutte å virke. Den putrer og går.

 

PS: Men så har den ikke registerreim heller ...men hvis du absolutt vil gjøre det, er kluet å bare glemme alle verkstedhånbøker og servicemanualer - merk av hvor alle tannhjullene står, for sikerhets skyld - løsne reimstrammeren og skift reime. Trekk til reimstrameren igjen. Det er dette mariaen tar 15.000 for- en liten halvtimes jobb, for en som har gjprt det før. Glem reim-strammeren - trekk den lett til, tørn motoen noen ganger, og etterstram hvis nødvendig. Verre er det ikke. Har skiftet på alt fra Range Rover til Subaru - det er samme prinsipp. Det er helt OK å gi julegave til sin lokale marina ved å sette bort slike jobber til dem - men jeg mener - femsifrede julegaver -  da skal det være virkelig og sann kjærlighet inne i bildet !

Redigert av fjordgrynt (see edit history)
Link to post

Nå har eg skiftet et par ganger på Yamaha F50 og dette er ikke noe hokus pokus. Sett hjul på merker. Sett på ny reim. Beveg strammer fram og tilbake noen ganger på fjæren slik at den har tatt opp slakk. STram så til låsebolten på strammer. Turne motor noen omdreininger for hånd(uten tennplugger i) så du er sikker at ikke noen ventiler tar borti... (på Yamaha er ikke dette et problem uansett, da ventilene ikke tar nedi stempel her uansett). SJekk merker på nytt. Alt på merker enda? Tut å kjør.

 

Intervall er 5 år på Yamaha, men Yamaha sier de ryker "aldri". Selv 10 år gamle reimer er framdeles fullt i orden. Men klart man gambler jo ikke(spesielt om ventiler knuses), så eg bytter etter intervall. Er ikke SÅ dyr de reimene.

 

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...