fjordgrynt
Har skiftet er par registerreimer opp gjennom årene, og bortsett fra den som røyk i Møllegata i Stavanger i 1990, på vei til jobb i en Ford Taunus 1973-modell, så har alle skifter vært premature. En moderne registerreim holder ut levetiden til motorene. Følger man service-intervallene og metodene fullt ut, har forhandleren tjent mer pr. motor i serviceinntekter enn det han står til ansvar for garantimessig. Så jeg vil heller anbefalle å kjøpe en god motor - og ikke kaste bort pengene på allslags forsikrings/service-avtaler. Jeg har en Evinrude fra 1982 - det er ingenting som tilsier at den plutselig skulle slutte å virke. Den putrer og går.
PS: Men så har den ikke registerreim heller ...men hvis du absolutt vil gjøre det, er kluet å bare glemme alle verkstedhånbøker og servicemanualer - merk av hvor alle tannhjullene står, for sikerhets skyld - løsne reimstrammeren og skift reime. Trekk til reimstrameren igjen. Det er dette mariaen tar 15.000 for- en liten halvtimes jobb, for en som har gjprt det før. Glem reim-strammeren - trekk den lett til, tørn motoen noen ganger, og etterstram hvis nødvendig. Verre er det ikke. Har skiftet på alt fra Range Rover til Subaru - det er samme prinsipp. Det er helt OK å gi julegave til sin lokale marina ved å sette bort slike jobber til dem - men jeg mener - femsifrede julegaver - da skal det være virkelig og sann kjærlighet inne i bildet !