Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

@MajorAndy: Det er med beklagelse at måtte sige, at @Komodo har næsten ræt. Dette er mitt siste forsøk på å skrive dansk.

Slik elektrisk aktivitet har jeg sett tidligere. Da på risere i Nordsjøen. Riserene ble sendt inn til reparasjon, med beskjed fra meg: "Sjekk alle før reparasjon foretas og rapporter tilbake til meg". Dette var risere i SuperDuplex, svindyre. Beskjeden tilbake var: "Vi har funnet to nålestikk, vi sveiser og riseren er god som ny". Beskjed fra meg: "Bytt ut alle riserene". Det var seks av dem, og de kostet over NOK 1 mill. For jeg visste, fant man en feil, vil det være 100 andre som ikke er mulig å oppdage. Dessuten hang det en pumpe i bunnen av riserene. Følgeskadene ved tap av pumpen med hva det kunne medføre om en fire tonn pumpe raste 80 meter nedover mot bunnen, var uoversiktelig.

Så uten å gå i detalj, den propellen hadde jeg skiftet ut. Design- og materialmessig har jeg en svakhet for Michigan. Om det ikke er installert, ville jeg vurdert anodeopplegg som f.eks. Fairline. Ref. til @ebonita og hans anode med slepering mot propellakslingen. Anode på propellen er ikke bra nok. Hvis du har et slik system, kan du også linke inn braketten til cutlesslageret i samme slengen.

Propellen er moden for gjenvinning/resirkulering. Se vedlagte bilde fra offshore, ligner, gjør det ikke?

1797459980_241008B020.jpg.bf203d87d07d04653ce2047c83222cdd.jpg

Sertifisert SuperDuplex utsatt for 'feil strømmer'.

Og i din avgjørelse, tenk på hva det koster å miste et propellblad mellom Gilleleje og Varberg, midt i sesongen, når alle er på ferie og ingen har propellen på lager.

Tillegg: Du referer til kavitasjon. Det er sikkert en medvirkende årsak. Men denne propellen skal jeg vedde en liter Tullemor på at har vært utsatt for 'vagabonerende strømmer'. Oppstår en slik feil, vil alltid kavitasjon 'gripe fatt' og fortsette skaden. Men på bildet fra Nordsjøen kan kavitasjon avskrives, riserene står stasjonært fra plattformen. Propellen din er noe av det mest interessante jeg har sett på lange tider :-)

Hulda

Hulda

@MajorAndy: Det er med beklagelse at måtte sige, at @Komodo har næsten ræt. Dette er mitt siste forsøk på å skrive dansk.

Slik elektrisk aktivitet har jeg sett tidligere. Da på risere i Nordsjøen. Riserene ble sendt inn til reparasjon, med beskjed fra meg: "Sjekk alle før reparasjon foretas og rapporter tilbake til meg". Dette var risere i SuperDuplex, svindyre. Beskjeden tilbake var: "Vi har funnet to nålestikk, vi sveiser og riseren er god som ny". Beskjed fra meg: "Bytt ut alle riserene". Det var seks av dem, og de kostet over NOK 1 mill. For jeg visste, fant man en feil, vil det være 100 andre som ikke er mulig å oppdage. Dessuten hang det en pumpe i bunnen av riserene. Følgeskadene ved tap av pumpen med hva det kunne medføre om en fire tonn pumpe raste 80 meter nedover mot bunnen, var uoversiktelig.

Så uten å gå i detalj, den propellen hadde jeg skiftet ut. Design- og materialmessig har jeg en svakhet for Michigan. Om det ikke er installert, ville jeg vurdert anodeopplegg som f.eks. Fairline. Ref. til @ebonita og hans anode med slepering mot propellakslingen. Anode på propellen er ikke bra nok. Hvis du har et slik system, kan du også linke inn braketten til cutlesslageret i samme slengen.

Propellen er moden for gjenvinning/resirkulering. Se vedlagte bilde fra offshore, ligner, gjør det ikke?

Og i din avgjørelse, tenk på hva det koster å miste et propellblad mellom Gilleleje og Varberg, midt i sesongen, når alle er på ferie og ingen har propellen på lager.

Hulda

Hulda

Slik elektrisk aktivitet har jeg sett tidligere. Da på risere i Nordsjøen. Riserene ble sendt inn til reparasjon, med beskjed fra meg: "Sjekk alle før reparasjon foretas og rapprter tilbake til meg". Dette var risere i SuperDuplex, svindyre. Beskjeden tilbake var: "Vi har funnet to nålestikk, vi sveiser og riseren er god som ny". Besjked fra meg: "Bytt ut alle riserene". Det var seks av dem, og de kostet over NOK 1 mill. For jeg visste, fant man en feil, vil det være 100 andre som ikke er mulig å oppdage. Dessuten hang det en pumpe i bunnen av riserene. Følgeskadene ved tap av pumpen med hva det kunne medføre om en fire tonn pumpe raste 80 meter nedover mot bunnen, var uoversiktelig.

Så uten å gå i detalj, den propellen hadde jeg skiftet ut. Design- og materialmessig har jeg en svakhet for Michigan. Om det ikke er installert, ville jeg vurdert anodeopplegg som f.eks. Fairline. Ref. til @ebonita og hans anode med slepering mot propellakslingen. Anode på propellen er ikke bra nok. Hvis du har et slik system, kan du også linke inn braketten til cutlesslageret.

• Create New...