Jump to content

Juksa vs garn

Tyler Durden

Recommended Posts

Hei

Mtp yrkesfiske, når er det gunstig å bruke juksafiske? Hører at på enkelte steder (gjerne sørpå) så bruker ingen juksa, men at garn er tingen. Kan noen forklare hva som gjør det ene mer effektivt? Planlegger å gå igang etterhvert med egen båt, men kan ikke allverdens enda. 

For å være litt konkret; Vil det å fange krabbe på høsten og torsk/sei med juksa på vinter-vår fra en liten båt (20-26 fot) kunne være et lønnsomt fiske på vestlandet/møre?

Takker på forhånd for all hjelp og tips en kan få. 

Godt poeng :p men haler av en eller annen form skal han jo uansett ha, da han skal drive med teiner. Virker som det er planer om en mindre båt så greier er vel ikke obligatorisk heller. Men ja skal man ruste den for hardcore garnfiske blir jo det fort 80-100k, selv om man finner litt brukt. Aluminium er ikke gratis det heller. Sveis/arbeidspenger... finn en mest mulig ferdig båt, kan få mye «gratis» med på kjøpet.

Takker for svar!

Angående båt og budsjett vil jeg starte rolig. Derfor ser jeg for meg en Øien 620 som jeg reiser ut med 2-4 ganger i uken, og jobber deltid på land for å få ting til å gå rundt uten å være avhengig av storfangst. 300k i budsjett, toppen 400k (inkl buffer mtp reparasjoner o.l) Ser for meg Øien er mindre risiko, og enkel å selge igjen. Å kjøpe en tresjark fra 70 tallet uten erfaring, vet ikke jeg! 

Så om teiner på høsten og juksa på vinteren hadde gitt noenlunde grei fortjeneste hadde det vært helt topp. 

Men å dra opp masse garn i en båt som Øien er vel ikke det meste praktiske.

Redigert av Tyler Durden (see edit history)

Vet det er folk som bruker øien til garn. Men den er nok bedre egnet til juksa og teiner ja. Vet ikke om de setter garna over hekken? Det er jo en påhenger i veien :p blir avhengig av rolig sjø om man skal kjøre det ut på baugen ivertfall. 

Tenker du elektrisk teinehaler da? Det som er problemet med påhengs, du kan ikke ha reimdrevne saker.. oljepumpe, spylepumpe... og dynamoen begrenser seg også. Men gode batteri og lading over natta holder nok. De børsteløse juksamaskinene trekker mindre strøm også. God dekksplass på disse, og med en relativt ny påhenger har du lite du kan plages med = mer timer å fiske. Jeg kjøpte en gammel sjark fra 75, der har jeg vedlikeholdt og gjort oppattarbeid mer enn jeg har fått fiska.......

Øien 620 er en grei båt, men den har stort vindfang og relativt lav vekt og flat bunn, noe som kan føre til stor avdrift når du fisker. Den er dog en billig båt med god kvalitet.

Hvis du vil tjene gode penger kunne du spurt ditt lokale fiskemottak om de tar imot strandkrabber. Disse er big business i f.eks England, men ikke i Norge. Fordelen ved strandkrabbe er at de er fulle hele året og lette å fiske. Kiloprisen på det internasjonale markedet er 6,24USD, hvilket er omtrent det samme som taskekrabbe. Hvis du klarer å overtale det lokale mottaket til å ta imot disse på sikt vil du kunne tjene svært gode summer. Du er heller ikke avhengig av godvær på samme måte som vanlig fiske. I en teine med strandkrabbe pleier jeg å få mellom 50 og 150 krabber (snittvekt 40g), hvilket gir gode volumer. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...