Jump to content

Edit History

Kjellg

Kjellg

Komodo skrev 36 minutter siden:

Jo, gjør det :giggle:

 

Det var jo en veldig interessant opplysning! Kan du si litt mer om hvorfor? Jeg trodde de beskyttede cellene hadde en innebygget BMS, men du kaller det pcb. Hva er forskjellen? Og hva står pcb for?

 

Så bra at det er flere som laborerer litt med disse tingene :thumbsup: Kan du si litt mer om hvilke komponenter du har brukt, og hvordan du har gjort dette?

 

Presiserer forøvrig at jeg så langt  har funnet ut at Li-ion er virker mest intressant til denne bruken. De trådene som har vært om litium i båtforumet har vel vært begrenset til LiFePo4 batterier?

 

Tar det fra hofta :)

 

Pcb - Protection Circit Board. kun protection mot under/overlading og kun det. Eller noen har satt begrensning i ladestrøm også der. Kan også hete PCM - .... Module. 

Balancing - Balanserer cellene så de har lik spenning. Er det ei celle som ha lavere spenning en de andre så er det ganske vanlig at balancer elektronikken tapper noen mA fra de med høyest spenning så alle blir lik. 

Etter tommelfinger prinsippet - Pcb+balancer= enkel BMS. 

Men det finnes ulike «+» hoder på batteriene. Noen er helt flate og er beregnet på sveising mens andre har en sånn «tupp» til pluss pol som man kjenner fra gode gamle batterier. Disse med flatt hode er ganske så umulig å seriekoble uten å sveise, eller sette dem i en lykt da de ikke får kontakt mellom pluss og minus. 

 

Men vær obs på at det finnes ca 80% lurebatterier på markedet. Normalt så holder jeg meg unna alt som heter noe med «fire» i navnet. Unntaket er om du finner originale Trustfire batterier. Selv så kjøper jeg kun originale Trustfire og Panasonic celler. Liitokala kal vissnok også ha gode celler, men jeg har ikke selv testet dem. 18650 utgaven skal du skygge langt unna alle batterier som skryter av å være på 5000mA. Det er praktisk umulig å dytte så mye inn i dem. Selv så kjøper jeg bare 2700-3000mA. Har faktisk målt 18650 celler som er oppgitt til 3000mA helt nede i 1300mA. Ebay har jeg litt dårlig erfaring med så jeg kjøper alt på AliExpress. Originale Trustfire som er oppgitt til 3000mA har jeg verifisert til rundt 3300mA.

 

For ordens skyld - Li-ion.

 

StorStas er det lenge siden jeg har hørt noe fra. Faktisk ikke siden tidlig i høst. Han har nok mye på jobben for tiden. 

 

Var det jeg kom på i farta. 

Kjellg

Kjellg

Komodo skrev 32 minutter siden:

Jo, gjør det :giggle:

 

Det var jo en veldig interessant opplysning! Kan du si litt mer om hvorfor? Jeg trodde de beskyttede cellene hadde en innebygget BMS, men du kaller det pcb. Hva er forskjellen? Og hva står pcb for?

 

Så bra at det er flere som laborerer litt med disse tingene :thumbsup: Kan du si litt mer om hvilke komponenter du har brukt, og hvordan du har gjort dette?

 

Presiserer forøvrig at jeg så langt  har funnet ut at Li-ion er virker mest intressant til denne bruken. De trådene som har vært om litium i båtforumet har vel vært begrenset til LiFePo4 batterier?

 

Tar det fra hofta :)

 

Pcb - Protection Circit Board. kun protection mot under/overlading og kun det. Eller noen har satt begrensning i ladestrøm også der.

Balancing - Balanserer cellene så de har lik spenning. Er det ei celle som ha lavere spenning en de andre så er det ganske vanlig at balancer elektronikken tapper noen mA fra de med høyest spenning så alle blir lik. 

Etter tommelfinger prinsippet - Pcb+balancer= enkel BMS. 

Men det finnes ulike «+» hoder på batteriene. Noen er helt flate og er beregnet på sveising mens andre har en sånn «tupp» til pluss pol som man kjenner fra gode gamle batterier. Disse med flatt hode er ganske så umulig å seriekoble uten å sveise, eller sette dem i en lykt da de ikke får kontakt mellom pluss og minus. 

 

Men vær obs på at det finnes ca 80% lurebatterier på markedet. Normalt så holder jeg meg unna alt som heter noe med «fire» i navnet. Unntaket er om du finner originale Trustfire batterier. Selv så kjøper jeg kun originale Trustfire og Panasonic celler. Liitokala kal vissnok også ha gode celler, men jeg har ikke selv testet dem. 18650 utgaven skal du skygge langt unna alle batterier som skryter av å være på 5000mA. Det er praktisk umulig å dytte så mye inn i dem. Selv så kjøper jeg bare 2700-3000mA. Har faktisk målt 18650 celler som er oppgitt til 3000mA helt nede i 1300mA. Ebay har jeg litt dårlig erfaring med så jeg kjøper alt på AliExpress. Originale Trustfire som er oppgitt til 3000mA har jeg verifisert til rundt 3300mA.

 

For ordens skyld - Li-ion.

 

StorStas er det lenge siden jeg har hørt noe fra. Faktisk ikke siden tidlig i høst. Han har nok mye på jobben for tiden. 

 

Var det jeg kom på i farta. 

Kjellg

Kjellg

Komodo skrev 31 minutter siden:

Jo, gjør det :giggle:

 

Det var jo en veldig interessant opplysning! Kan du si litt mer om hvorfor? Jeg trodde de beskyttede cellene hadde en innebygget BMS, men du kaller det pcb. Hva er forskjellen? Og hva står pcb for?

 

Så bra at det er flere som laborerer litt med disse tingene :thumbsup: Kan du si litt mer om hvilke komponenter du har brukt, og hvordan du har gjort dette?

 

Presiserer forøvrig at jeg så langt  har funnet ut at Li-ion er virker mest intressant til denne bruken. De trådene som har vært om litium i båtforumet har vel vært begrenset til LiFePo4 batterier?

 

Tar det fra hofta :)

 

Pcb - kun protection mot under/overlading og kun det. Eller noen har satt begrensning i ladestrøm også der.

Balancing - Balanserer cellene så de har lik spenning. Er det ei celle som ha lavere spenning en de andre så er det ganske vanlig at balancer elektronikken tapper noen mA fra de med høyest spenning så alle blir lik. 

Etter tommelfinger prinsippet - Pcb+balancer= enkel BMS. 

Men det finnes ulike «+» hoder på batteriene. Noen er helt flate og er beregnet på sveising mens andre har en sånn «tupp» til pluss pol som man kjenner fra gode gamle batterier. Disse med flatt hode er ganske så umulig å seriekoble uten å sveise, eller sette dem i en lykt da de ikke får kontakt mellom pluss og minus. 

 

Men vær obs på at det finnes ca 80% lurebatterier på markedet. Normalt så holder jeg meg unna alt som heter noe med «fire» i navnet. Unntaket er om du finner originale Trustfire batterier. Selv så kjøper jeg kun originale Trustfire og Panasonic celler. Liitokala kal vissnok også ha gode celler, men jeg har ikke selv testet dem. 18650 utgaven skal du skygge langt unna alle batterier som skryter av å være på 5000mA. Det er praktisk umulig å dytte så mye inn i dem. Selv så kjøper jeg bare 2700-3000mA. Har faktisk målt 18650 celler som er oppgitt til 3000mA helt nede i 1300mA. Ebay har jeg litt dårlig erfaring med så jeg kjøper alt på AliExpress. Originale Trustfire som er oppgitt til 3000mA har jeg verifisert til rundt 3300mA.

 

For ordens skyld - Li-ion.

 

StorStas er det lenge siden jeg har hørt noe fra. Faktisk ikke siden tidlig i høst. Han har nok mye på jobben for tiden. 

 

Var det jeg kom på i farta. 

Kjellg

Kjellg

Komodo skrev 28 minutter siden:

Jo, gjør det :giggle:

 

Det var jo en veldig interessant opplysning! Kan du si litt mer om hvorfor? Jeg trodde de beskyttede cellene hadde en innebygget BMS, men du kaller det pcb. Hva er forskjellen? Og hva står pcb for?

 

Så bra at det er flere som laborerer litt med disse tingene :thumbsup: Kan du si litt mer om hvilke komponenter du har brukt, og hvordan du har gjort dette?

 

Presiserer forøvrig at jeg så langt  har funnet ut at Li-ion er virker mest intressant til denne bruken. De trådene som har vært om litium i båtforumet har vel vært begrenset til LiFePo4 batterier?

 

Tar det fra hofta :)

 

Pcb - kun protection mot under/overlading og kun det. Eller noen har satt begrensning i ladestrøm også der.

Balancing - Balanserer cellene så de har lik spenning. Er det ei celle som ha lavere spenning en de andre så er det ganske vanlig at balancer elektronikken tapper noen mA fra de med høyest spenning så alle blir lik. 

Etter tommelfinger prinsippet - Pcb+balancer= enkel BMS. 

Men det finnes ulike «+» hoder på batteriene. Noen er helt flate og er beregnet på sveising mens andre har en sånn «tupp» til pluss pol som man kjenner fra gode gamle batterier. Disse med flatt hode er ganske så umulig å seriekoble uten å sveise, eller sette dem i en lykt da de ikke får kontakt mellom pluss og minus. 

 

Men vær obs på at det finnes ca 80% lurebatterier på markedet. Normalt så holder jeg meg unna alt som heter noe med «fire» i navnet. Unntaket er om du finner originale Trustfire batterier. Selv så kjøper jeg kun Trustfire og Panasonic celler. Liitokala kal vissnok også ha gode celler, men jeg har ikke selv testet dem. 18650 utgaven skal du skygge langt unna alle batterier som skryter av å være på 5000mA. Det er praktisk umulig å dytte så mye inn i dem. Selv så kjøper jeg bare 2700-3000mA. Har faktisk målt 18650 celler som er oppgitt til 3000mA helt nede i 1300mA. Ebay har jeg litt dårlig erfaring med så jeg kjøper alt på AliExpress. Originale Trustfire som er oppgitt til 3000mA har jeg verifisert til rundt 3300mA.

 

For ordens skyld - Li-ion.

 

StorStas er det lenge siden jeg har hørt noe fra. Faktisk ikke siden tidlig i høst. Han har nok mye på jobben for tiden. 

 

Var det jeg kom på i farta. 

Kjellg

Kjellg

Komodo skrev 8 minutter siden:

Jo, gjør det :giggle:

 

Det var jo en veldig interessant opplysning! Kan du si litt mer om hvorfor? Jeg trodde de beskyttede cellene hadde en innebygget BMS, men du kaller det pcb. Hva er forskjellen? Og hva står pcb for?

 

Så bra at det er flere som laborerer litt med disse tingene :thumbsup: Kan du si litt mer om hvilke komponenter du har brukt, og hvordan du har gjort dette?

 

Presiserer forøvrig at jeg så langt  har funnet ut at Li-ion er virker mest intressant til denne bruken. De trådene som har vært om litium i båtforumet har vel vært begrenset til LiFePo4 batterier?

 

Tar det fra hofta :)

 

Pcb - kun protection mot under/overlading og kun det. Eller noen har satt begrensning i ladestrøm også der.

Balancing - Balanserer cellene så de har lik spenning. Er det ei celle som ha lavere spenning en de andre så er det ganske vanlig at balancer elektronikken tapper noen mA fra de med høyest spenning så alle blir lik. 

Etter tommelfinger prinsippet - Pcb+balancer= enkel BMS. 

Men det finnes ulike «+» hoder på batteriene. Noen er helt flate og er beregnet på sveising mens andre har en sånn «tupp» til pluss pol som man kjenner fra gode gamle batterier. Disse med flatt hode er ganske så umulig å seriekoble uten å sveise, eller sette dem i en lykt da de ikke får kontakt mellom pluss og minus. 

 

Men vær obs på at det finnes ca 80% lurebatterier på markedet. Normalt så holder jeg meg unna alt som heter noe med «fire» i navnet. Unntaket er om du finner originale Trustfire batterier. Selv så kjøper jeg kun Trustfire og Panasonic celler. Liitokala kal vissnok også ha gode celler, men jeg har ikke selv testet dem. 18650 utgaven skal du skygge langt unna alle batterier som skryter av å være på 5000mA. Det er praktisk umulig å dytte så mye inn i dem. Selv så kjøper jeg bare 2700-3000mA. Ebay har jeg litt dårlig erfaring med så jeg kjøper alt på AliExpress. Trustfire som er oppgitt til 3000mA har jeg verifisert til rundt 3300mA.

 

For ordens skyld - Li-ion.

 

StorStas er det lenge siden jeg har hørt noe fra. Faktisk ikke siden tidlig i høst. Han har nok mye på jobben for tiden. 

 

Var det jeg kom på i farta. 



×
×
  • Create New...