Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

svendmb skrev for 9 timer siden:

Veldig! Utforming og plassløsninger er syverent for oss som familie. Cockpit og stor badeplattform har blitt favoritt plassen. Tvers igjennom kvalitet i alle ledd. Ips er nesten juks i forhold til manøvrering. To ting trekker ned: litt dårlig utsyn når båten ikke ligger i plan pga vindusløsningen, og så bruker den noe mer drivstoff enn normalt. Mistenker at generatoren som er plassert helt akter gjør at den går litt dypt med "rumpa" og dermed ikke kommer i plan optimalt. Skal forske på det til våren. 

Sett på speed rails og større flaps. Vi gjorde det på NE420en vår. Funka bra.

 

Om vedlikeholdskostnader: Jeg har mye erfaring med motorbåt, noen år med seilbåt. Seilbåt er rimeligere år for år, både service, motor reparasjoner og drivstoff. Det som koster ekstra på seilåt er seil og rigg som kommer litt i bolker.

 

mobbingen fra @Hulda har jeg aldri opplevd som plagsom, og definitivt ikke noe som påvirket mitt valg :wink: Valget mitt av seilbåt nå var basert på seilplaner fremover

 

Den største forskjellen mellom seil og motor er friheten til å dra hvor man vil - samt at det tar lengre tid. 

Bitteliten

Bitteliten

svendmb skrev for 9 timer siden:

Veldig! Utforming og plassløsninger er syverent for oss som familie. Cockpit og stor badeplattform har blitt favoritt plassen. Tvers igjennom kvalitet i alle ledd. Ips er nesten juks i forhold til manøvrering. To ting trekker ned: litt dårlig utsyn når båten ikke ligger i plan pga vindusløsningen, og så bruker den noe mer drivstoff enn normalt. Mistenker at generatoren som er plassert helt akter gjør at den går litt dypt med "rumpa" og dermed ikke kommer i plan optimalt. Skal forske på det til våren. 

Sett på speed rails og større flaps. Vi gjorde det på NE420en vår. Funka bra.

 

Om vedlikeholdskostnader: Jeg har mye erfaring med motorbåt, noen år med seilbåt. Seilbåt er rimeligere år for år, både service, motor reparasjoner og drivstoff. Det som koster ekstra på seilåt er seil og rigg som kommer litt i bolker.

 

mobbingen fra @Hulda har jeg aldri opplevd som plagsom, og definitivt ikke noe som påvirket mitt valg :wink: Valget mitt av seilbåt nå var basert på at det er litt vanskelig å dra jorda rundt med en NordWest 420, og at det har vist seg utrolig vanskelig å få lov til å bli kunde av Nordhavn :smiley: (Nordhavn 40/43 er eneste motorbåter jeg kjenner som kunne vært et alternativ til seilbåt jorda rundt)

Den største forskjellen mellom seil og motor er friheten til å dra hvor man vil - samt at det tar lengre tid. Vi seilte til Edinburgh sist sommer - totalt 800 nm/7 døgn over Nordsjøen tur/retur. Denne sommeren skal vi på enda lengre overfart. Alt som ledd i forberedelser til skikkelig langtur.

Bitteliten

Bitteliten

svendmb skrev for 9 timer siden:

Veldig! Utforming og plassløsninger er syverent for oss som familie. Cockpit og stor badeplattform har blitt favoritt plassen. Tvers igjennom kvalitet i alle ledd. Ips er nesten juks i forhold til manøvrering. To ting trekker ned: litt dårlig utsyn når båten ikke ligger i plan pga vindusløsningen, og så bruker den noe mer drivstoff enn normalt. Mistenker at generatoren som er plassert helt akter gjør at den går litt dypt med "rumpa" og dermed ikke kommer i plan optimalt. Skal forske på det til våren. 

Sett på speed rails og større flaps. Vi gjorde det på NE420en vår. Funka bra.

 

Om vedlikeholdskostnader: Jeg har mye erfaring med motorbåt, noen år med seilbåt. Seilbåt er rimeligere år for år, både service, motor reparasjoner og drivstoff. Det som koster ekstra på seilåt er seil og rigg som kommer litt i bolker.

 

mobbingen fra @Hulda har jeg aldri opplevd som plagsom, og definitivt ikke noe som påvirket mitt valg :wink: Valget mitt av seilbåt nå var basert på at det er litt vanskelig å dra jorda rundt med en NordWest 420, og at det har vist seg utrolig vanskelig å få lov til å bli kunde av Nordhavn :smiley: (Nordhavn 40/43 er eneste motorbåter jeg kjenner som kunne vært et alternativ til seilbåt jorda rundt)

Den største forskjellen mellom seil og motor er friheten til å dra hvor man vil - samt at det tar lengre tid. Vi seilte til Edinburgh sist sommer - totalt 800 nm/7 døgn over Nordsjøen tur/retur. Denne sommeren skal vi på enda lengre overfart.

Bitteliten

Bitteliten

svendmb skrev for 9 timer siden:

Veldig! Utforming og plassløsninger er syverent for oss som familie. Cockpit og stor badeplattform har blitt favoritt plassen. Tvers igjennom kvalitet i alle ledd. Ips er nesten juks i forhold til manøvrering. To ting trekker ned: litt dårlig utsyn når båten ikke ligger i plan pga vindusløsningen, og så bruker den noe mer drivstoff enn normalt. Mistenker at generatoren som er plassert helt akter gjør at den går litt dypt med "rumpa" og dermed ikke kommer i plan optimalt. Skal forske på det til våren. 

Sett på speed rails og større flaps. Vi gjorde det på NE420en vår. Funka bra.

 

Om vedlikeholdskostnader: har mye erfaring med motorbåt, noen år med seilbåt. Seilbåt er rimeligere år for år. Det som koster ekstra på seilåt er seil og rigg som kommer litt i bolker.

 

mobbingen fra @Hulda har jeg aldri opplevd som plagsom, og definitivt ikke noe som påvirket mitt valg. Valget mitt av seilbåt nå var basert på at det er litt vanskelig å dra jorda rundt med en NordWest 420, og at det har vist seg utrolig vanskelig å få lov til å bli kunde av Nordhavn :smiley: (Nordhavn 40/43 er eneste motorbåter jeg kjenner som kunne vært et alternativ til seilbåt jorda rundt)

Bitteliten

Bitteliten

svendmb skrev for 9 timer siden:

Veldig! Utforming og plassløsninger er syverent for oss som familie. Cockpit og stor badeplattform har blitt favoritt plassen. Tvers igjennom kvalitet i alle ledd. Ips er nesten juks i forhold til manøvrering. To ting trekker ned: litt dårlig utsyn når båten ikke ligger i plan pga vindusløsningen, og så bruker den noe mer drivstoff enn normalt. Mistenker at generatoren som er plassert helt akter gjør at den går litt dypt med "rumpa" og dermed ikke kommer i plan optimalt. Skal forske på det til våren. 

Sett på speed rails og større flaps. Vi gjorde det på NE420en vår. Funka bra.

 

Om vedlikeholdskostnader: har mye erfaring med motorbåt, noen år med seilbåt. Seilbåt er rimeligere år for år. Det som koster ekstra på seilåt er seil og rigg som kommer litt i bolker.

 

mobbingen fra @Hulda har jeg aldri opplevd som plagsom, og definitivt ikke noe som påvirket mitt valg. Valget mitt av seilbåt nå var basert på at det er litt vanskelig å dra jorda rundt med en NordWest 420, og at det har vist seg utrolig vanskelig å få lov til å bli kunde av Nordhavn :smiley: (Nordhavn 40/43 er eneste motorbåter jeg kjenner som kunne vært et alternativ til seilbåt jorda rundt)

Bitteliten

Bitteliten

svendmb skrev for 9 timer siden:

Veldig! Utforming og plassløsninger er syverent for oss som familie. Cockpit og stor badeplattform har blitt favoritt plassen. Tvers igjennom kvalitet i alle ledd. Ips er nesten juks i forhold til manøvrering. To ting trekker ned: litt dårlig utsyn når båten ikke ligger i plan pga vindusløsningen, og så bruker den noe mer drivstoff enn normalt. Mistenker at generatoren som er plassert helt akter gjør at den går litt dypt med "rumpa" og dermed ikke kommer i plan optimalt. Skal forske på det til våren. 

Sett på speed rails og større flaps. Vi gjorde det på NE420en vår. Funka bra.

 

Om vedlikeholdskostnader: har mye erfaring med motorbåt, noen år med seilbåt. Seilbåt er rimeligere år for år. Det som koster ekstra på seilåt er seil og rigg som kommer litt i bolker.

 

mobbingen fra @Hulda har jeg aldri opplevd som plagsom, og definitivt ikke noe som påvirket mitt valg. Valget mitt av seilbåt nå var basert på at det er litt vanskelig å dra jorda rundt med en NordWest 420 :wink:

Bitteliten

Bitteliten

svendmb skrev for 9 timer siden:

Veldig! Utforming og plassløsninger er syverent for oss som familie. Cockpit og stor badeplattform har blitt favoritt plassen. Tvers igjennom kvalitet i alle ledd. Ips er nesten juks i forhold til manøvrering. To ting trekker ned: litt dårlig utsyn når båten ikke ligger i plan pga vindusløsningen, og så bruker den noe mer drivstoff enn normalt. Mistenker at generatoren som er plassert helt akter gjør at den går litt dypt med "rumpa" og dermed ikke kommer i plan optimalt. Skal forske på det til våren. 

Sett på speed rails og større flaps. Vi gjorde det på NE420en vår. Funka bra.

 

Om vedlikeholdskostnader: har mye erfaring med motorbåt, noen år med seilbåt. Seilbåt er rimeligere år for år. Det som koster ekstra på seilåt er seil og rigg som kommer litt i bolker.

 

mobbingen fra @Hulda har jeg aldri opplevd som plagsom, og definitivt ikke noe som påvirket mitt valg. Valget mitt av seilbåt nå var basert på at det er litt vanskelig å dra jorda rundt med en NordWest 420 :wink:

Bitteliten

Bitteliten

svendmb skrev for 9 timer siden:

Veldig! Utforming og plassløsninger er syverent for oss som familie. Cockpit og stor badeplattform har blitt favoritt plassen. Tvers igjennom kvalitet i alle ledd. Ips er nesten juks i forhold til manøvrering. To ting trekker ned: litt dårlig utsyn når båten ikke ligger i plan pga vindusløsningen, og så bruker den noe mer drivstoff enn normalt. Mistenker at generatoren som er plassert helt akter gjør at den går litt dypt med "rumpa" og dermed ikke kommer i plan optimalt. Skal forske på det til våren. 

Sett på speed rails og større flaps. Vi gjorde det på NE420en vår. Funka bra.

 

Om vedlikeholdskostnader: har mye erfaring med motorbåt, noen år med seilbåt. Seilbåt er rimeligere år for år. Det som koster ekstra på seilåt er seil og rigg som kommer litt i bolker.

Bitteliten

Bitteliten

svendmb skrev for 7 timer siden:

Veldig! Utforming og plassløsninger er syverent for oss som familie. Cockpit og stor badeplattform har blitt favoritt plassen. Tvers igjennom kvalitet i alle ledd. Ips er nesten juks i forhold til manøvrering. To ting trekker ned: litt dårlig utsyn når båten ikke ligger i plan pga vindusløsningen, og så bruker den noe mer drivstoff enn normalt. Mistenker at generatoren som er plassert helt akter gjør at den går litt dypt med "rumpa" og dermed ikke kommer i plan optimalt. Skal forske på det til våren. 

Sett på speed rails og større flaps. Vi gjorde det på NE420en vår. Funka bra 

Bitteliten

Bitteliten

svendmb skrev for 7 timer siden:

Veldig! Utforming og plassløsninger er syverent for oss som familie. Cockpit og stor badeplattform har blitt favoritt plassen. Tvers igjennom kvalitet i alle ledd. Ips er nesten juks i forhold til manøvrering. To ting trekker ned: litt dårlig utsyn når båten ikke ligger i plan pga vindusløsningen, og så bruker den noe mer drivstoff enn normalt. Mistenker at generatoren som er plassert helt akter gjør at den går litt dypt med "rumpa" og dermed ikke kommer i plan optimalt. Skal forske på det til våren. 

Sett på speed fails of større flaps. Vi gjorde det på 420en vår. Funka bra 



×
×
  • Create New...