Bisse Startet 17.Januar.2019 Link til dette innlegget Startet 17.Januar.2019 Ligger ute hele året. I fjor kjøpte jeg en ispropell. Kjøpte den største av to de hadde på Maritim. Stod i papirene at den skal lage en isfri sirkel på 15 meter i diameter. Dette får jeg ikke til, oppnår kanskje ca. halvparten. Det «strømmer» godt på begge sidene av båten. Båten stikker 95 cm dypt, ispropellen henger ca en meter under det, mao ca to meter under vannflata. Noen som har erfaring med dette? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
LarsSO Svart 17.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2019 Min erfaring er at det er for dypt. Jeg fikk best effekt når de var så nært overflata som mulig (Uten at den suger luft). Best resultat hvis den monteres på skrå, da greide vi ei råk på 30-40 meter. Kan den monteres på skrå slik at den peker mot baugen, og halvparten av vannet går på vær side av båten så ville jeg prøvd det! Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 17.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2019 Jeg trodde de skulle mye dypere, gjerne 4/6meter. Meningen er vel og hente varmere vann fra dypet og sende det opp. Ikke store bevegelsene som skal til før du har dette isfritt. Sitér dette innlegget Link to post
LarsSO Svart 17.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2019 Var det jeg også trodde, og gikk på en kjempesmell... Disse funker ved å lage bevegelse i overflaten, ikke med å hente opp varmt vann! Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 17.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2019 Enig med LarsSO. Er dette typen henger i tau? Hvis du fester tauene litt «offcenter» vil du få litt vinkel på propellen slik at du holder en større flate åpen. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 18.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2019 Trodde du fikk kjøpt brygge-feste til disse hvor du også fester dem i skrå vinkel? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 18.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2019 Mange tror at propeller og bobleslanger må ligge dypt for å hente opp varmere bunnvann. Det er like effektivt å lage bevegelse i vannet i overflaten så en propell nær overflaten eller slange som blåser luft ut 5 cm. under overflaten foran og bak båten fungerer like bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.