Jump to content

Kjøpshjelp av Bavaria 29"

Berbaa

Recommended Posts

Hei båtkyndige,

jeg vurderer å kjøpe en Bavaria og sett ut Bavaria 29 fot som en kandidat.

2 voksne og 2 barn, primært bruk vil være i weekend og noen ukedager, samt noen uker av sommerferien.

Det er ikke mange til salgs pt på finn, men ser to stykker av interesse.

Hva tanker har dere om de to kandidatene mht standard, pris og utstyr?
1: Prisantydning 650000kr
finnkode=135863400

2: Prisantydning 699000kr
finnkode=134340998

På forhånd takk av konstruktive tilbakemeldinger :)

#Sjekk for vannlekasjer, (regnvann) spes  rundt vindskjerm, renner inn rett foran targabøyle pga dårlige pakn. rundt vinduer.

#Se også etter vann i motorrom pga vannlekasje fra de bakerste dekslene på dollbordene som fungerer som motorromslufting,(lekasje pga dårlig fugemasse rundt deksler. (fugemassen går i oppløsning)

#se også om det er rent og ryddig og ingen oljelekasjer i motorrom, det sier ofte alt om vedlikeholdet. 

#Sjekk om det er mye sidelengs slakk i drevet. da må event foringene til styrehjelmen skifte. (trangt og tar tid) 

#Se etter korosjon og dårlige/ dårlig festet elektriske kabler og alder på batteriene. (er de 5 år bør de skiftes)

#Sjekk pulpittene/rekkene om de er løse, kan også lekke inn vann. 

#Lukter det "båt"/septik ombord må septikslangene skiftes.  Bør uansett skiftes hvert ca 6 år for å ha en luktfri båt. 

#se også på tilstand på puter og stoler i cocpit,koster litt å få skiftet de om de er slitt, noe som er naturig etter 10_12 år .. samme gjelder kalesje.. 

Redigert av Windy 32 (see edit history)

Bare hyggelig:wink: 

Har to bekjente som har Bav.29 og har hjulpet de en hel haug med div rep av båtene, jeg mener ikke at de er noen dårlige båter , men kan på enkelte områder se at de er masseproduset og bærer kanjse litt preg på enkelte plasser av litt hastverk og sparing under produksjon.. 

Selv har jeg en windy 32 scirocco, og når bav eierene kommer ombord reagerer de med en gang på hvor mye bedre uteplass det er i windyen, med bla større badeplattform å nyte morgenkaffien på, og større sittegruppe og ikke så trangt å gå forbi førerstolen som det er i Bav29. De sier den virker litt bedre "sammenskrudd" (se på Targabøylen på en Bav29 i 32 knop og litt sjø):giggle: 

Som en ansatt hos windy en gang fikk høre fra sjefen sin: Bygg kvalitet, ikke tenk på hva det koster. :thumbsup: en event windy får du til omtrent samme pris men den er somregel da ca5 år eldre. så dette må man jo se på , men bedre med en velholdt båt eid av et petimeter enn en 5 år nyere som er eid av en som ikke har brydd seg om vedlikehold og oppgradering . ...

Både Bavaria29 og windy32 har vel stått omtrent stille i pris de siste tre åra...

Jeg har desverre ingen erfaring med Schaefer Phantom 290. men synes de ser fine ut ..

Båten min er 99 mod. både 31,32 og 33 er egentlig like  bare litt forandring på dashboard i 2000 og 2004 mod. pluss litt annet småtteri som pentry inne fikk overskap og ikke hyller i 98/99..Tror også det kan være lurt å droppe 31Scirocco da den har liten badeplatform,litt 90talls farger inne og endel andre litt rare løsninger....

Er nok litt tidlig på året å se etter båt, på denne tiden er det ofte tungsolgte båter som ligger igjen fra i fjord, så du bør nok gi det et par tre mnd til. 

Pass på finne minst to like båter når du vurderer kjøp så du kan sammenligne,prøve ,lukte og se.... Mann har litt fort for å bli litt ivrig og blind når mann skal kjøpe drømmebåten.

Husk at på båter i denne størrelsen koster det litt med kalesje og puter og stoler,, jeg skiftet på min og HP skulle ha 31k for kalesje og ca40k for puter og stoler.. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...