Jump to content

Hvor lenge overlever fisken på ei bunnline?

audunpaudun

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har tenkt å sette noen bunnliner fremover og lurer på hvor lenge fisken holder seg i live på lina? Jeg vet at yrkesfiskere har lov til å la lina stå i tre døgn, men det må vel påvirke kvaliteten på fisken negativt? Jeg pleier å sette ei line når jeg drar ut for å fiske og fisker med stang i to-tre timer før jeg drar lina. Da er det ikke mye kamp igjen i fisken. Noen som vet noe om dette? 

Redigert av audunpaudun (see edit history)

God morgen. Her oppe i Trøndelag sier man at når du setter line etter kveite -- så la den stå 4-6 timer og gjerne få til et tidevannskille. Fangst blir gjerne ganske raskt spist opp av bunndyr. For å unngå dette kan du sette på noen korker med jevne mellomrom Slik at bruket blir løftet fra bunnen. Det samme skulle vel også gjelde for line etter annen fisk, brosme, lange, hyse. Uansett lykke til, og tilslutt er det veldig viktig med godt haill.

Fisker noe kveite med line de seneste årene utenfor Fosen. Har observert at agn forsvinner på Lina etter 3-4 timer i sjøen. Dette er som regel halve sild. Lar den derfor aldri stå lenger enn max. 6 timer. Hørte en fisker fortalte meg at hvis kveita er mett, kan den finne på å legge seg på agnet å vente til den blir sulten, for så å spise senere. Det er vel derfor fiskerne lar Lina stå døgnvis:giggle:

Foe skrev 1 time siden:

Fisker noe kveite med line de seneste årene utenfor Fosen. Har observert at agn forsvinner på Lina etter 3-4 timer i sjøen. Dette er som regel halve sild. Lar den derfor aldri stå lenger enn max. 6 timer. Hørte en fisker fortalte meg at hvis kveita er mett, kan den finne på å legge seg på agnet å vente til den blir sulten, for så å spise senere. Det er vel derfor fiskerne lar Lina stå døgnvis:giggle:

Hehe er mange teorier om kveita. :) 

agnet blir jo utvasket og slutter/minsker lukten etterhvert også da.. men tror hovedgrunnen til at yrkesfiskerne (sjark) lar det stå 1 døgn er fordi de drar ut 1 gang om dagen :p blir jo det samme for min del hvis det er 1-2 timer ut til fiskeplassen, så gidder jeg ikke kjøre til kai og må ut igjen etter bare 1-2 timer. Da blir det neste morgen da.. sirkelkroker holder fisken levende lengre og innbiller jeg meg, J kroker kan jo hekte seg i viktige deler og drepe fisken hvis den slukes.. 

Linen bør ikke stå for lenge for å sikre god kvalitet på produktet. Som andre har nevnt her er det lurt med små korker/flottører langs linen så krokene holdes et par meter over bunnen.

Et annet aspekt ved line er den etiske problematikken. Jeg fisker selv en del med line, og prøver å ta den noen timer etter den er satt grunnet lidelsene fisken utsettes for. Selvfølgelig er det mange som tenker på pengesekken fremfor fisken, noe jeg syntes er ganske trist.

Jeg prøvde å sette på forsyne med lineklips etterhvert som jeg satte lina, men det ble bare kluss. Der tok mye lengre tid en jeg forventet å få satt på hvert forsyn. Jeg måtte veksle mellom å sette båten i gir og fri for å ikke dra ut for mye line og det hele endte med at jeg fikk lina i propellen og ei måke på en av krokene :/ Jeg tror at hvis jeg skal sette flere liner så egner jeg lina først og legger papir i mellom hver femte krok i ei bøtte som jeg har sett på YouTube. Det jeg da lurer på er hvordan man gjør det når man trekker lina? Hekter jeg hver krok på kanten av bøtta etterhvert som jeg trekker den? 

audunpaudun skrev for 3 timer siden:

Jeg prøvde å sette på forsyne med lineklips etterhvert som jeg satte lina, men det ble bare kluss. Der tok mye lengre tid en jeg forventet å få satt på hvert forsyn. Jeg måtte veksle mellom å sette båten i gir og fri for å ikke dra ut for mye line og det hele endte med at jeg fikk lina i propellen og ei måke på en av krokene :/ Jeg tror at hvis jeg skal sette flere liner så egner jeg lina først og legger papir i mellom hver femte krok i ei bøtte som jeg har sett på YouTube. Det jeg da lurer på er hvordan man gjør det når man trekker lina? Hekter jeg hver krok på kanten av bøtta etterhvert som jeg trekker den? 

Beste når man skal sette med klips er bare å drive med vinden og strømmen, sette på forsyn burde ta rundt 3-4 sekunder slik jeg gjør det. Angående lagring når du skal trekke så er det beste med forsyn som er 10-15cm så tar man et stivt plastrør av en type over forsynet slik at det er relativt stivt, da kan du bare hive alt i ei bøtte uten at det tvinner seg rundt osv. Dette gjør det raskere når du skal sette også.

I australia når de bruker lineklips er forsynet ca 4-5cm med hageslange over.

audunpaudun skrev for 2 timer siden:

Hvordan organiserer du forsynene for å få det til å gå så raskt?

I starten hadde jeg bare kroken på bøttekanten og tok de på der. Best å holde en hånd i tauet sånn at man lett slår klipsa på stramt tau. Ettertiden har jeg gått over til kortere forsyn som jeg beskrev i forrige innlegg. Da kan de bare ligge stabla i en avlang kasse uten at det blir noe surr.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...