audunpaudun Startet 19.Januar.2019 Link til dette innlegget Startet 19.Januar.2019 (redigert) Heisann! Jeg har tenkt å sette noen bunnliner fremover og lurer på hvor lenge fisken holder seg i live på lina? Jeg vet at yrkesfiskere har lov til å la lina stå i tre døgn, men det må vel påvirke kvaliteten på fisken negativt? Jeg pleier å sette ei line når jeg drar ut for å fiske og fisker med stang i to-tre timer før jeg drar lina. Da er det ikke mye kamp igjen i fisken. Noen som vet noe om dette? Redigert 19.Januar.2019 av audunpaudun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 19.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2019 (redigert) Så lenge tallene ikke er røde Redigert 19.Januar.2019 av fjordgrynt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
audunpaudun Svart 19.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2019 fjordgrynt skrev 1 minutt siden: Så lenge tallene ikke er røde Bunnline skulle det være, ikke bunnlinje :p Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 19.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2019 audunpaudun skrev 1 minutt siden: Bunnline skulle det være, ikke bunnlinje :p Skjønte det, men morro var det lell - Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2019 Hvor har du det at yrkesfiskere kan la linene stå i tre døgn? Regelen for yrkesfiskere er at konvensjonelt bruk skal drages daglig. Noe lenger enn det går sterkt ut over kvaliteten. Hvor lenge fisken lever er veldig inviduelt, og kan fint leve ett døgn etter at den har blitt fanget. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 19.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2019 Stor forskjell på de forskjellige artene... Lyr i garn dør raskt, mens torsk derimot klarer seg mye bedre... 3 døgn på line høres ikke ut som en god løsning...vil bli mye mat for annen fisk da... Trenger du lange intervaller for å trekke, er havteine eller ruse rette redskaper... Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 20.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 Ville ikke latt den stå over 1 døgn nei. Optimalt blir vel å sette på ettermiddagen og dra om morgenen. Jeg lar det ivertfall stå over natta. Vet mange som lar lina stå bare 3-4 timer, men innbiller meg at det blir mer fisk om den får fiske over natta og et par tidevannsskifter.. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 21.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2019 God morgen. Her oppe i Trøndelag sier man at når du setter line etter kveite -- så la den stå 4-6 timer og gjerne få til et tidevannskille. Fangst blir gjerne ganske raskt spist opp av bunndyr. For å unngå dette kan du sette på noen korker med jevne mellomrom Slik at bruket blir løftet fra bunnen. Det samme skulle vel også gjelde for line etter annen fisk, brosme, lange, hyse. Uansett lykke til, og tilslutt er det veldig viktig med godt haill. Sitér dette innlegget Link to post
audunpaudun Svart 23.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 Takker for svar :) Jeg trakk ei line i går ved Munkholmen utenfor Trondheim og det eneste jeg fikk var en drøss med pigghå og to store havmus :/ Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 Min erfaring med pigghå er at det finnes ikke noe annet i det området før den er forsvunnet. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 Gudrun skrev for 2 timer siden: Min erfaring med pigghå er at det finnes ikke noe annet i det området før den er forsvunnet. Ja den går vel i store stimer. Bare å fiske rent så andre arter slipper til? Eller Sitér dette innlegget Link to post
audunpaudun Svart 23.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 Pigghåen drar vel videre etter hvert håper jeg. Jeg har ikke fått pigghå ved Munkholmen tidligere i alle fall. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 Gudrun skrev for 3 timer siden: Min erfaring med pigghå er at det finnes ikke noe annet i det området før den er forsvunnet. Enig... og har du torskegarn og får de full i pigghå, er det et helvete.. På den annen side er det god matfisk i England... Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 Timmeeh skrev for 3 timer siden: Ja den går vel i store stimer. Bare å fiske rent så andre arter slipper til? Eller Pigghån er vel rødlistet og forbudt å fiske trodde jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 (redigert) Kallethekid skrev for 2 timer siden: Pigghån er vel rødlistet og forbudt å fiske trodde jeg? Ja har du sett. Men man fisker ikke direkte etter den da. Regner med de fleste som setter line er ute etter andre fiskeslag :) Redigert 23.Januar.2019 av Timmeeh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 Kallethekid skrev for 3 timer siden: Pigghån er vel rødlistet og forbudt å fiske trodde jeg? Ja, stemmer det...det var jeg egentlig ikke klar over... Men det er nok ikke mange som fisker bevist etter denne arten i Norge...den er heller en plage.. Sitér dette innlegget Link to post
Foe Svart 24.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 Fisker noe kveite med line de seneste årene utenfor Fosen. Har observert at agn forsvinner på Lina etter 3-4 timer i sjøen. Dette er som regel halve sild. Lar den derfor aldri stå lenger enn max. 6 timer. Hørte en fisker fortalte meg at hvis kveita er mett, kan den finne på å legge seg på agnet å vente til den blir sulten, for så å spise senere. Det er vel derfor fiskerne lar Lina stå døgnvis Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 24.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 Foe skrev 1 time siden: Fisker noe kveite med line de seneste årene utenfor Fosen. Har observert at agn forsvinner på Lina etter 3-4 timer i sjøen. Dette er som regel halve sild. Lar den derfor aldri stå lenger enn max. 6 timer. Hørte en fisker fortalte meg at hvis kveita er mett, kan den finne på å legge seg på agnet å vente til den blir sulten, for så å spise senere. Det er vel derfor fiskerne lar Lina stå døgnvis Hehe er mange teorier om kveita. :) agnet blir jo utvasket og slutter/minsker lukten etterhvert også da.. men tror hovedgrunnen til at yrkesfiskerne (sjark) lar det stå 1 døgn er fordi de drar ut 1 gang om dagen :p blir jo det samme for min del hvis det er 1-2 timer ut til fiskeplassen, så gidder jeg ikke kjøre til kai og må ut igjen etter bare 1-2 timer. Da blir det neste morgen da.. sirkelkroker holder fisken levende lengre og innbiller jeg meg, J kroker kan jo hekte seg i viktige deler og drepe fisken hvis den slukes.. Sitér dette innlegget Link to post
REMA Svart 24.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 Linen bør ikke stå for lenge for å sikre god kvalitet på produktet. Som andre har nevnt her er det lurt med små korker/flottører langs linen så krokene holdes et par meter over bunnen. Et annet aspekt ved line er den etiske problematikken. Jeg fisker selv en del med line, og prøver å ta den noen timer etter den er satt grunnet lidelsene fisken utsettes for. Selvfølgelig er det mange som tenker på pengesekken fremfor fisken, noe jeg syntes er ganske trist. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Jegertvillingene TVN nå setter bunnline. Sitér dette innlegget Link to post
audunpaudun Svart 29.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Jeg prøvde å sette på forsyne med lineklips etterhvert som jeg satte lina, men det ble bare kluss. Der tok mye lengre tid en jeg forventet å få satt på hvert forsyn. Jeg måtte veksle mellom å sette båten i gir og fri for å ikke dra ut for mye line og det hele endte med at jeg fikk lina i propellen og ei måke på en av krokene :/ Jeg tror at hvis jeg skal sette flere liner så egner jeg lina først og legger papir i mellom hver femte krok i ei bøtte som jeg har sett på YouTube. Det jeg da lurer på er hvordan man gjør det når man trekker lina? Hekter jeg hver krok på kanten av bøtta etterhvert som jeg trekker den? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 @audunpaudun, det mest vanlige er å dra alt ned i stampen og så greie opp lina når man kommer i land. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 audunpaudun skrev for 3 timer siden: Jeg prøvde å sette på forsyne med lineklips etterhvert som jeg satte lina, men det ble bare kluss. Der tok mye lengre tid en jeg forventet å få satt på hvert forsyn. Jeg måtte veksle mellom å sette båten i gir og fri for å ikke dra ut for mye line og det hele endte med at jeg fikk lina i propellen og ei måke på en av krokene :/ Jeg tror at hvis jeg skal sette flere liner så egner jeg lina først og legger papir i mellom hver femte krok i ei bøtte som jeg har sett på YouTube. Det jeg da lurer på er hvordan man gjør det når man trekker lina? Hekter jeg hver krok på kanten av bøtta etterhvert som jeg trekker den? Beste når man skal sette med klips er bare å drive med vinden og strømmen, sette på forsyn burde ta rundt 3-4 sekunder slik jeg gjør det. Angående lagring når du skal trekke så er det beste med forsyn som er 10-15cm så tar man et stivt plastrør av en type over forsynet slik at det er relativt stivt, da kan du bare hive alt i ei bøtte uten at det tvinner seg rundt osv. Dette gjør det raskere når du skal sette også. I australia når de bruker lineklips er forsynet ca 4-5cm med hageslange over. Sitér dette innlegget Link to post
audunpaudun Svart 30.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 Bruflaat skrev for 20 timer siden: sette på forsyn burde ta rundt 3-4 sekunder slik jeg gjør det Hvordan organiserer du forsynene for å få det til å gå så raskt? Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 audunpaudun skrev for 2 timer siden: Hvordan organiserer du forsynene for å få det til å gå så raskt? I starten hadde jeg bare kroken på bøttekanten og tok de på der. Best å holde en hånd i tauet sånn at man lett slår klipsa på stramt tau. Ettertiden har jeg gått over til kortere forsyn som jeg beskrev i forrige innlegg. Da kan de bare ligge stabla i en avlang kasse uten at det blir noe surr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.