Baard Startet 20.Januar.2019 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2019 (redigert) Hei, Trenger å bytte styringen i båten vår. Vi har en Concord Contra 910 som er ca. 30 fot og trolig veier rundt 4 tonn. Båten er i fra 1987, og styringen er trolig original. Den eksisterende styringen er ubehagelig å bruke, og har dødgang og oppleves som å være dårlig luftet selv om den ikke er det. Har sett på denne fra Seatronic: https://seatronic.no/styring/styring/styringer-for-innenbordsmotorer/hydrodrive-mu50tf-hydraulisk-styring-for-innenbordsmotor Noen som har erfaring med denne? Båten er innenfor spesifikasjonene for styringen. Toppfart er ca. 22 knop på våren uten ferielast. Tenker også så muligens montere en autopilot når jeg først er i gang, og har sett på denne: https://seatronic.no/elektronikk/autopilot/autopiloter/raymarine-evolution-autopilot-ev100-med-0-5l-hydraulisk-pumpe-og-p70r-display Noen som har erfaring med den, og som mener noe om hvordan den passer sammen med styringen over og til båten? Setter pris på gode tilbakemeldinger på dette! /Baard Redigert 20.Januar.2019 av Baard (see edit history) Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Henrich Svart 20.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 Jeg har byttet styring på flere båter, ringer seatronic og får hjelp med tilpassning. Så er du sikker på at den er stor nok og har fornuftig pumpe og sylinder. Merk at noen marine pumper har spesielle kuplinger du ikke får kjøpt på for eksempel tess Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 21.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2019 Er det ingen på forumet som har noe erfaring med noen av de oven nevnte produktene? Sitér dette innlegget /Baard Link to post
MajorAndy Svart 22.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2019 Jeg har haft flere Raymarine autopiloter. Det er et helt kurant mærke og ganske sikkert et godt køb - uden at jeg dog kan sige, at jeg har erfaring med netop den model, du linker til. Det kommer vel lidt an på hvad elektronik du i forvejen har i båden eller planlægger at få. Her tænker jeg på plotter, netværk, ekkolog mm. Her er det jo en fordel at få så meget som muligt fra samme fabrikat eller koncern, synes jeg. Hydrodrive styring kender jeg ikke. Jeg ville gå for nogle af de mere kendte mærker som Baystar/Seastar eller L&S. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 22.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2019 99% sikker på at det var samme styring jeg kjøpe i fjor vår til min båt, kan sjekke den siste % på fredag om du ønsker. Fungerer ihvertfall smertefritt på 24fot og 20knop båt. Trenger bare å ratte med lillefingeren. Rask og smertefri montering også. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 22.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2019 Kan bare svare for Raymarin auto pilot...har samme selv, riktig nok eldre utgave, veldig fornøyd.. Hyd. styringssystemer er vel driftssikre greier nær sagt uansett, bare du ikke er underdimensjonert.. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart 22.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2019 Takk for svar. Jeg har en PC basert plotter i båten fra før, så trenger NMEA for integrasjon. Utover det så er det ikke noe å integrere piloten mot. Når det gjelder styringen så er det jo da å vurdere denne opp mot for eksempel en Sleipner som er ca. 2K dyrere. Takker for innspill! /Baard Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Ove T Svart 22.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2019 Hej Det är bra att kunna justera kursen med en ratt istället för bara knappar som den autopiloten verkar ha. Jag använder ratten på autopiloten istället för riktiga ratten hela tiden. Du kan kanske behöva ett NMEA 0183-NMEA 2000 interface om du skall koppla in din PC navigation.' Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 Et lite ratt/hjul, eller knapper til justering, er bare en vanesak...intet problem... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 Ida Marie III skrev 8 minutter siden: Et lite ratt/hjul, eller knapper til justering, er bare en vanesak...intet problem... Ikke helt enig. Hvis du taler om at justere kursen mens båden er på autopilot, så er jeg enig i at det er lige så let at bruge knapper som rat. Eller næsten. Men min Simrad pilot har "Follow Up" hvilket betyder, at jeg kan styre roret direkte fra det lille rat på piloten - nærmest som en slags servostyring. Det betyder, at jeg fx bruger det under havnemanøvrer, hvor jeg kan dreje rattet (og dermed roret) hurtigere og enklere end hvis jeg brugte det store rat. Andre piloter har sikkert også den funktion, men det kræver, at der er en drejeknap på piloten - som herunder: Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 MajorAndy skrev for 4 timer siden: Det betyder, at jeg fx bruger det under havnemanøvrer, hvor jeg kan dreje rattet (og dermed roret) hurtigere og enklere end hvis jeg brugte det store ratt Jeg bruker aldri autopilot til manøvrering i havnebassenget... det er vel strengt tatt heller ikke meningen med en autopilot.. To hydr. rattstyringer gjør den jobben... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.