Jump to content

Er dette filteret et grovfilter?

Lars H.

Recommended Posts

Jeg satte for en del år siden inn et spin on filter (Bosch 1 453 434 106) på min Yanmar 4JHE som forfilter. Jeg ble da sagt at dette var et 20u grovfilter. Men om det faktisk er 20u, står det ingenting om på filteret. Siden det har jeg brukt "ekvivalenter" (WIX Filters 33358E og Marfilt FN 875) som det heller ikke står noe om hvor grove/fine de er. Jeg finner heller ingenting på nettet om finheten på disse. Noen som er flinkere enn meg til å lete og finne svaret?

bosch_filter.jpg.726eb02e1242f0d3a7ffa614da91effb.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

På selve motoren bruker jeg "originalt" Yanmar filter. Både eske og filter er i hvert fall merket "Yanmar Genuine Parts". Her finner jeg heller ikke ut hvor mange micron filteret ( 129470- 55703 eller 129470-55810) er. Noen andre som vet finheten? I min uvitenhet har jeg trodd at slike filtre var rundt 2 micron. Og da har jeg regnet et 10 - 20 micron filter som et grovfilter. Her ser det ut til at jeg trenger å lære litt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg går ut fra at du mener 129470- 55703 og ikke 129470- 5503?

Men nå begynner jeg å bli litt forvirret. LaSa i Son der jeg har båten og handler filter gir meg 129470-55703 filteret. Yanmardeler sier på sine  sider 129470-55810 mens det i verkstedhåndboken for min Yanmar 4JHE sies 129470-55700. Der sier de også at filteret ikke skal slippe gjennom partikler større en 5 micro!

fuel_filter_spec.jpg.01ff4dc7a7c15b8c5dc1acc7b0da0880.jpg

image.png

Redigert av Lars H. (see edit history)

Feilen må vel i så tilfelle være at det står max og ikke min? 0,25l/min (15 liter pr. time) må vel være nok? Motoren drikker rundt 5 liter pr. time i gjennomsnitt på normale forhold.Returdieselen går vel ikke gjennom filteret etter hva jeg kan forstå av diagrammet?

fuel_flow.jpg.0e54c28a52304ab9dc862c4571f9918c.jpg

Lars H. skrev for 1 time siden:

.Returdieselen går vel ikke gjennom filteret etter hva jeg kan forstå av diagrammet?

Nei, det gjør den ikke. Det er bare et veikryss på toppen av filteret hvor retur fra høytrykkpumpe, dyser og filter møtes og til slutt ender i tanken. Det kommer ingen retur fra filteret annet enn ørlite grann gjennom et ørlite hull. Dette hullet er for og slippe eventuell luft i filteret ut. Det går ingen diesel inn på filteret den veien. Mulig yanmar har en ventil i toppen av finfilteret i stedet for dette lille hullet som cav brukte på noen. Husker ikke helt.

Det er nok som du sier en liten forbindelse fra filteret og opp til "veikrysset" (markert med gult) slik at systemet blir selvluftende. Og selvluftingen fungerer utmerket etter filterbytte. Da er det bare å kinne litt til luften er borte, eller etter at jeg satte inn elektrisk fødepumpe, bare å slå på tenningen (uten å vri helt til startposisjon) slik at pumpen starter. Da er det markert forskjell i lyden når luften er ute og jeg kan starte etter å ha ventet litt til.

fuel_filter_lufting.jpg.d8910fa4a8e8bdfcec2f8466d6fa8462.jpg

Når det gjelder filterbytte til våren, blir det å kjøpe enten Bosch, Wix eller Marfilt 10 micron "grovfilter" (alt etter hva jeg får tak i), eller kanskje noe annet i 20 - 30 micron som passer inn, pluss å finne et sted de selger Yanmar 129470-55700 finfilter til å sette på motoren. Nå har jeg kjørt rundt 200 timer siden filterskift, så da tror jeg det er greit å bytte filtre, - det skader i hvert fall ikke.

Og gidder jeg, kan jeg jo sprette opp de gamle filtrene og se hvor møkkete de er. Det har jeg aldri gjort før. Men jeg er jo litt nysgjerrig av natur.

Redigert av Lars H. (see edit history)

JRK skrev 41 minutter siden:

Husker ikke tallene , men i Sverige anbefaler Volvo Penta  finere forfilter for D6 enn de gjør i Norge. Antagelig pga biodiesel

Og så leverer de utrolig møkkete diesel enkelte steder. Må legge til: De stedene jeg har snakket med, bedyrer at de ikke leverer bio til båter. Som tappen på Styrsö sa: "Her ute lever vi ikke biodiesel. Hva de leverer inne i Göteborg, vet jag inte". Med mulig hentydning til at det muligens blir levert bio til båt der inne. I Danmark blir det levert litt av hvert. Gilleleje leverer bio, Grenå leverer ikke bio.

På grovfilteret @Lars H., holder det med 20- til 30 Micron som du er inne på. 

Redigert av Hulda (see edit history)

Igår kveld sendte jeg et spørsmål til yanmardeler.no med spørsmål om sammenhengen mellom finfilteret 129470-55700 som anbefales i servicemanualen, 129470-55703 som jeg har fått hos LaSa og 129470-55810 som yanmardeler.no sier skal passe min 4JHE motor.

Allerede da jeg sjekket mail imorges var det svar fra yanmardeler.no, sendt kl. 07:47. Bra!

Sitat

Hei Lars

129470-55700 er lik 129470-55703 som igjen har byttet nummer til 129470-55810

Filteret er det samme

Så hvis jeg bestiller filter 129470-55700 fra Yanmar, kommer 129470-55810

Vennlig hilsen
Heljar Sørensen
Daglig leder
Boatsupply AS
Sundlandveien 10
3160 Stokke
Telefon: 95 21 40 40

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...