Lars H. Startet 20.Januar.2019 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2019 Jeg satte for en del år siden inn et spin on filter (Bosch 1 453 434 106) på min Yanmar 4JHE som forfilter. Jeg ble da sagt at dette var et 20u grovfilter. Men om det faktisk er 20u, står det ingenting om på filteret. Siden det har jeg brukt "ekvivalenter" (WIX Filters 33358E og Marfilt FN 875) som det heller ikke står noe om hvor grove/fine de er. Jeg finner heller ingenting på nettet om finheten på disse. Noen som er flinkere enn meg til å lete og finne svaret? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bellen Svart 20.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 Ett Wix 33358E er på 10 micron og kan nok klassifiseres som et finfilter. Grovfilter brukes som regel å ha 30 micron Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 På selve motoren bruker jeg "originalt" Yanmar filter. Både eske og filter er i hvert fall merket "Yanmar Genuine Parts". Her finner jeg heller ikke ut hvor mange micron filteret ( 129470- 55703 eller 129470-55810) er. Noen andre som vet finheten? I min uvitenhet har jeg trodd at slike filtre var rundt 2 micron. Og da har jeg regnet et 10 - 20 micron filter som et grovfilter. Her ser det ut til at jeg trenger å lære litt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bellen Svart 20.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 Når jeg søker på Yanmars originalfilter 129470-5503, så får jeg blant annet opp Wix 33394 som kryssreferansefilter. Dette Wix-filteret er på 10 micron. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 @Lars H. Det er vanlig for slike gammeldagse motorer som vi har at man kjører 30 Micron på grovfilter og 10 Micron på finfilter. Andre har det annerledes. Og noen hevder at alt annet enn 2 Micron på finfilter er selvmord for alle motorer. Commonrail er mer kresne, så mantraen er som vanlig å lese instruksjonsboken. Eller, naturligvis, spørre på baatplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 (redigert) Jeg går ut fra at du mener 129470- 55703 og ikke 129470- 5503? Men nå begynner jeg å bli litt forvirret. LaSa i Son der jeg har båten og handler filter gir meg 129470-55703 filteret. Yanmardeler sier på sine sider 129470-55810 mens det i verkstedhåndboken for min Yanmar 4JHE sies 129470-55700. Der sier de også at filteret ikke skal slippe gjennom partikler større en 5 micro! Redigert 20.Januar.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 20.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 Det er jo utmerket, følg anbefalingen fra Yanmar. Ingenting å lure på. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 20.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 Jeg har Yanmar 4jh2 motor og i servicemanualen er finfilteret oppgitt å være 5 mikron. Bruker racor grovfilter med vannavskiller og det er på 10 micron, kanskje heller bruke 30 micron? Har åpnet finfilteret en gang etter et par tre års kjøring og det var helt snøkvitt innvortes. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 20.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 (redigert) Maximum flow: 0,25 liter i miuttet er vel også feil ? Syns det er litt lite med 15 l/t, men det er kanskje nok. Redigert 20.Januar.2019 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 Feilen må vel i så tilfelle være at det står max og ikke min? 0,25l/min (15 liter pr. time) må vel være nok? Motoren drikker rundt 5 liter pr. time i gjennomsnitt på normale forhold.Returdieselen går vel ikke gjennom filteret etter hva jeg kan forstå av diagrammet? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hegra Svart 20.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 Lars H. skrev for 1 time siden: .Returdieselen går vel ikke gjennom filteret etter hva jeg kan forstå av diagrammet? Nei, det gjør den ikke. Det er bare et veikryss på toppen av filteret hvor retur fra høytrykkpumpe, dyser og filter møtes og til slutt ender i tanken. Det kommer ingen retur fra filteret annet enn ørlite grann gjennom et ørlite hull. Dette hullet er for og slippe eventuell luft i filteret ut. Det går ingen diesel inn på filteret den veien. Mulig yanmar har en ventil i toppen av finfilteret i stedet for dette lille hullet som cav brukte på noen. Husker ikke helt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 (redigert) Det er nok som du sier en liten forbindelse fra filteret og opp til "veikrysset" (markert med gult) slik at systemet blir selvluftende. Og selvluftingen fungerer utmerket etter filterbytte. Da er det bare å kinne litt til luften er borte, eller etter at jeg satte inn elektrisk fødepumpe, bare å slå på tenningen (uten å vri helt til startposisjon) slik at pumpen starter. Da er det markert forskjell i lyden når luften er ute og jeg kan starte etter å ha ventet litt til. Når det gjelder filterbytte til våren, blir det å kjøpe enten Bosch, Wix eller Marfilt 10 micron "grovfilter" (alt etter hva jeg får tak i), eller kanskje noe annet i 20 - 30 micron som passer inn, pluss å finne et sted de selger Yanmar 129470-55700 finfilter til å sette på motoren. Nå har jeg kjørt rundt 200 timer siden filterskift, så da tror jeg det er greit å bytte filtre, - det skader i hvert fall ikke. Og gidder jeg, kan jeg jo sprette opp de gamle filtrene og se hvor møkkete de er. Det har jeg aldri gjort før. Men jeg er jo litt nysgjerrig av natur. Redigert 20.Januar.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 21.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2019 (redigert) Husker ikke tallene , men i Sverige anbefaler Volvo Penta finere forfilter for D6 enn de gjør i Norge. Antagelig pga biodiesel Redigert 21.Januar.2019 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2019 (redigert) JRK skrev 41 minutter siden: Husker ikke tallene , men i Sverige anbefaler Volvo Penta finere forfilter for D6 enn de gjør i Norge. Antagelig pga biodiesel Og så leverer de utrolig møkkete diesel enkelte steder. Må legge til: De stedene jeg har snakket med, bedyrer at de ikke leverer bio til båter. Som tappen på Styrsö sa: "Her ute lever vi ikke biodiesel. Hva de leverer inne i Göteborg, vet jag inte". Med mulig hentydning til at det muligens blir levert bio til båt der inne. I Danmark blir det levert litt av hvert. Gilleleje leverer bio, Grenå leverer ikke bio. På grovfilteret @Lars H., holder det med 20- til 30 Micron som du er inne på. Redigert 21.Januar.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2019 Igår kveld sendte jeg et spørsmål til yanmardeler.no med spørsmål om sammenhengen mellom finfilteret 129470-55700 som anbefales i servicemanualen, 129470-55703 som jeg har fått hos LaSa og 129470-55810 som yanmardeler.no sier skal passe min 4JHE motor. Allerede da jeg sjekket mail imorges var det svar fra yanmardeler.no, sendt kl. 07:47. Bra! Sitat Hei Lars 129470-55700 er lik 129470-55703 som igjen har byttet nummer til 129470-55810 Filteret er det samme Så hvis jeg bestiller filter 129470-55700 fra Yanmar, kommer 129470-55810 Vennlig hilsen Heljar Sørensen Daglig leder Boatsupply AS Sundlandveien 10 3160 Stokke Telefon: 95 21 40 40 Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 21.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2019 Er ikke lange tiden til sjøsetting nå @Lars H. Funderer på om jeg skal ta meg en tur utpå i dag. Men her nede i Strömstad har det vært frysende sludd i natt. Får se litt utpå dagen. I Son har det snødd noen fnugg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.