ne.andersson Startet 20.Januar.2019 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2019 (redigert) Hei ? var i båten i dag for første gang på en stund, ble litt gira på nytt utstyr og gikk på en «smell» her. Jeg har akkurat bestilt meg en 20A MPPT regulator og har store planer om å få montert opp 2 x 100w solcelle paneler når «teltet» kommer av til våren. Måter jeg har vurdert 1. Semi fleks panel og henge på relingen. (Gir også litt beskyttelse med vind og innsyn) 2. Lage noen form for egne rekkefester med f.eks universalklemmer/stevnbøyle. Måter som er uaktuelle 1. Kjøpe rekkefester fra en båtbutikk til 2k stk.. Så jeg lurer nå på hvordan har dere løst det med montering av panelene på rekke? Er takksam for gode forslag. PS. Er på en Maxi 95 seilbåt Redigert 20.Januar.2019 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 Følger med glede. Har funner fester til rekkerør, men ikke til rekkewire. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 20.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 (redigert) Hva slags fester har du funnet til rekkerør? (jeg har kun funnet dem som er laget for kongen og koster der etter) Redigert 20.Januar.2019 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 https://seatronic.no/strom/solcellepaneler/regulatorer-monteringsutstyr/noa-stativ-til-solcellepanel-4823 Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 20.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 (redigert) Du får semiflexibelt med maljer, så kan du knytte rett i rekkewiren med flaggline eller liknende. Jeg har gjort det, og det har fungert utmerket, men mine var uten maljer/hull så jeg måtte lage selv, og må derfor bytte nå (etter ca 5 år ?), for de har delaminert der, men kjøper nytt og knytter de fast på samme måte. hanse 312 med rekkewire. ps : står ute/oppe hele året, Vestlandet, så de har tatt 3-4 stormer bare denne vinteren. Ingen problem. pps : jeg har bare 100w og det holder hos oss, våkner som regel med fulle batterier om morgenen i den lyse halvdelen av året. Redigert 20.Januar.2019 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
ne.andersson Svart 20.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 Erik skrev 2 minutter siden: Du får semiflexibelt med maljer, så kan du knytte rett i rekkewiren med flaggline eller liknende. Jeg har gjort det, og det har fungert utmerket, men mine var uten maljer/hull så jeg måtte lage selv, og må derfor bytte nå (etter ca 5 år ?), for de har delaminert der, men kjøper nye og knytter de fast på samme måte. hanse 312 med rekkewire. OK, jeg har vurdert dette, får du nok effektivitet ut av dem når dem henger på skrå? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 20.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 De henger nærmest horisontalt, og ja får god (nok) effekt. Grei effekt i overskyet vær etc også. 2-3 amp i overskyet og 5-6 i sol og rett vinkel. Ganger antall timer med dagslys så har du ah pr dag. Dekker vårt dagsbehov i stor grad. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
ne.andersson Svart 20.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 Erik skrev 13 minutter siden: De henger nærmest horisontalt, og ja får god (nok) effekt. Grei effekt i overskyet vær etc også. 2-3 amp i overskyet og 5-6 i sol og rett vinkel. Ganger antall timer med dagslys så har du ah pr dag. Dekker vårt dagsbehov i stor grad. Så pass :) hvor mange watt har du på panelene? PWM eller MPPT regulator? Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 20.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2019 Prøvde selv å henge dem på rekka, men på min båt så er rekka vinklet utover, når jeg da fester panelet så peker det mot sjøen. Så det har blitt til at jeg heller flytter panelet rundt etter hvor solen er. Har i tillegg ett panel som er fastmontert på lukegarasjen. Planen min var også at det skulle fungere som strømtilførsel og le-trekk men da må jeg nok bygge det ut i bunn på en måte. Når jeg festet dem så brukte jeg strikk fra biltema: https://www.biltema.no/bat/tau/polyestersilkeliner/gummiline-2000030998 Men noen kroker på: https://www.biltema.no/bat/dekkutstyr/kroker/plastkroker-4-pk-2000035581 Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 21.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2019 ne.andersson skrev for 7 timer siden: Så pass :) hvor mange watt har du på panelene? PWM eller MPPT regulator? 100w. husker ikke benevnelsen, men den beste/ effektive typen av de 2. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
ne.andersson Svart 21.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2019 (redigert) Riktig, jeg vurderer å kjøpe med 2 stk av dem flexible modellene og feste dem slik som på bildet. Noen som testet og vil fraråde? PS. bilde er lånt fra internett Redigert 21.Januar.2019 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2019 Bitteliten skrev for 22 timer siden: https://seatronic.no/strom/solcellepaneler/regulatorer-monteringsutstyr/noa-stativ-til-solcellepanel-4823 Det BItteliten viser til her, kjøpte jeg til min egen båt i vår... på Maritim.. Funker veldig bra, og er lettvint og forandre vinkelen om solen kommer i en ugunstig vinkel.. Festet den på rekkverket akterut på flybridge rekken.. Anbefales... Sitér dette innlegget Link to post
Tabaqui Svart 21.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2019 Montert opp 4x100W fleksible for et par måneder siden. Bare brukt flaggline gjennom maljene og festet vertikalt på utsiden av rekkewire. 2 stk på hver side sånn at forhåpentligvis 2 av dem alltid fanger endel sol. Gjorde litt tester sammen en komis før jeg monterte mine. Han hadde 1x100w fleksiblet han flyttet endel rundt og vinklet på for å se hvor stor forsjell det utgjorde. Mange har liggende oppe på eller foran sprayhood. Dette var et av de stedene som gav minst igjen i løpet av et døgn uten aktiv gjeting av vinkel osv. Stadig vekk noe som kastet skygge på dem. Enden på visa var at det var på utsiden av rekka som gav jevnt over best effekt i løpet av et døgn. Kunne øke noe ved å vinkle dem, men mest mulig effekt inn på batteri med minst mulig gjeting av panel var å henge dem vertikalt på utsiden av rekkenettet. Driver å tester litt med mine enda, men best effekt har jeg foreløpig av å seriekople 2 stk inn på en victron MPPT kontroller. Meste jeg har sett dem produsere er 210w, litt mer enn de er ratet for. Jevnt ligger de på 170-190 på dagen når solen står på den siden av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 22.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2019 Fant ikke noe bedre bilde i farten, men slik har altså jeg gjort det, og er fornøyd. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
ne.andersson Svart 22.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2019 Takk for alle innspill - jeg lover å legge ut noen bilder på hvordan min installasjon blir samt effektiviteten Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 22.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2019 (redigert) ne.andersson skrev On 20.1.2019 at 22.37: Så pass :) hvor mange watt har du på panelene? PWM eller MPPT regulator? Kjøp MPPT regulator. De kronene ekstra de koster får du igjen i strøm og hurtighet. Redigert 22.Januar.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 22.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2019 MPPT regulator er allerede bestilt ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 ne.andersson skrev On 20.1.2019 at 20.28: Hei ? var i båten i dag for første gang på en stund, ble litt gira på nytt utstyr og gikk på en «smell» her. Jeg har akkurat bestilt meg en 20A MPPT regulator og har store planer om å få montert opp 2 x 100w solcelle paneler når «teltet» kommer av til våren. Måter jeg har vurdert 1. Semi fleks panel og henge på relingen. (Gir også litt beskyttelse med vind og innsyn) 2. Lage noen form for egne rekkefester med f.eks universalklemmer/stevnbøyle. Måter som er uaktuelle 1. Kjøpe rekkefester fra en båtbutikk til 2k stk.. Så jeg lurer nå på hvordan har dere løst det med montering av panelene på rekke? Er takksam for gode forslag. PS. Er på en Maxi 95 seilbåt Bitteliten skrev On 20.1.2019 at 21.45: https://seatronic.no/strom/solcellepaneler/regulatorer-monteringsutstyr/noa-stativ-til-solcellepanel-4823 Se en bit ned på denne siden http://sailingladyann.se/olika-projekt/projekt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.