Jump to content

Bistand med forslag til feste av solcelle paneler

ne.andersson

Recommended Posts

Hei ? var i båten i dag for første gang på en stund, ble litt gira på nytt utstyr og gikk på en «smell» her.

Jeg har akkurat bestilt meg en 20A MPPT regulator og har store planer om å få montert opp 2 x 100w solcelle paneler når «teltet» kommer av til våren.

Måter jeg har vurdert

1. Semi fleks panel og henge på relingen. (Gir også litt beskyttelse med vind og innsyn)

2. Lage noen form for egne rekkefester med f.eks universalklemmer/stevnbøyle.

Måter som er uaktuelle

1. Kjøpe rekkefester fra en båtbutikk til 2k stk..

Så jeg lurer nå på hvordan har dere løst det med montering av panelene på rekke? :rolleyes:

Er takksam for gode forslag.

PS. Er på en Maxi 95 seilbåt

Redigert av ne.andersson (see edit history)

Du får semiflexibelt med maljer, så kan du knytte rett i rekkewiren med flaggline eller liknende.

Jeg har gjort det, og det har fungert utmerket, men mine var uten maljer/hull så jeg måtte lage selv, og må derfor bytte nå (etter ca 5 år ?), for de har delaminert der, men kjøper nytt og knytter de fast på samme måte.

hanse 312 med rekkewire.

ps : står ute/oppe hele året, Vestlandet, så de har tatt 3-4 stormer bare denne vinteren. Ingen problem.

pps : jeg har bare 100w og det holder hos oss, våkner som regel med fulle batterier om morgenen i den lyse halvdelen av året.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Erik skrev 2 minutter siden:

Du får semiflexibelt med maljer, så kan du knytte rett i rekkewiren med flaggline eller liknende.

Jeg har gjort det, og det har fungert utmerket, men mine var uten maljer/hull så jeg måtte lage selv, og må derfor bytte nå (etter ca 5 år ?), for de har delaminert der, men kjøper nye og knytter de fast på samme måte.

hanse 312 med rekkewire.

OK, jeg har vurdert dette, får du nok effektivitet ut av dem når dem henger på skrå?

Erik skrev 13 minutter siden:

De henger nærmest horisontalt, og ja får god (nok) effekt. Grei effekt i overskyet vær etc også. 2-3 amp i overskyet og 5-6 i sol og rett vinkel. Ganger antall timer med dagslys så har du ah pr dag. Dekker vårt dagsbehov i stor grad.

Så pass :) hvor mange watt har du på panelene? PWM eller MPPT regulator?

Prøvde selv å henge dem på rekka, men på min båt så er rekka vinklet utover, når jeg da fester panelet så peker det mot sjøen.

Så det har blitt til at jeg heller flytter panelet rundt etter hvor solen er. Har i tillegg ett panel som er fastmontert på lukegarasjen.

Planen min var også at det skulle fungere som strømtilførsel og le-trekk men da må jeg nok bygge det ut i bunn på en måte.

Når jeg festet dem så brukte  jeg strikk fra biltema:

https://www.biltema.no/bat/tau/polyestersilkeliner/gummiline-2000030998

Men noen kroker på:

https://www.biltema.no/bat/dekkutstyr/kroker/plastkroker-4-pk-2000035581

Bitteliten skrev for 22 timer siden:

Det BItteliten viser til her, kjøpte jeg til min egen båt i vår... på Maritim..

Funker veldig bra, og er lettvint og forandre vinkelen om solen kommer i en ugunstig vinkel..

Festet den på rekkverket akterut på flybridge rekken..

Anbefales...

Montert opp 4x100W fleksible for et par måneder siden. Bare brukt flaggline gjennom maljene og festet vertikalt på utsiden av rekkewire. 2 stk på hver side sånn at forhåpentligvis 2 av dem alltid fanger endel sol.

Gjorde litt tester sammen en komis før jeg monterte mine. Han hadde 1x100w fleksiblet han flyttet endel rundt og vinklet på for å se hvor stor forsjell det utgjorde. Mange har liggende oppe på eller foran sprayhood. Dette var et av de stedene som gav minst igjen i løpet av et døgn uten aktiv gjeting av vinkel osv. Stadig vekk noe som kastet skygge på dem. Enden på visa var at det var på utsiden av rekka som gav jevnt over best effekt i løpet av et døgn. Kunne øke noe ved å vinkle dem, men mest mulig effekt inn på batteri med minst mulig gjeting av panel var å henge dem vertikalt på utsiden av rekkenettet.

Driver å tester litt med mine enda, men best effekt har jeg foreløpig av å seriekople 2 stk inn på en victron MPPT kontroller. Meste jeg har sett dem produsere er 210w, litt mer enn de er ratet for. Jevnt ligger de på 170-190 på dagen når solen står på den siden av båten.

ne.andersson skrev On 20.1.2019 at 20.28:

Hei ? var i båten i dag for første gang på en stund, ble litt gira på nytt utstyr og gikk på en «smell» her.

Jeg har akkurat bestilt meg en 20A MPPT regulator og har store planer om å få montert opp 2 x 100w solcelle paneler når «teltet» kommer av til våren.

Måter jeg har vurdert

1. Semi fleks panel og henge på relingen. (Gir også litt beskyttelse med vind og innsyn)

2. Lage noen form for egne rekkefester med f.eks universalklemmer/stevnbøyle.

Måter som er uaktuelle

1. Kjøpe rekkefester fra en båtbutikk til 2k stk..

Så jeg lurer nå på hvordan har dere løst det med montering av panelene på rekke? :rolleyes:

Er takksam for gode forslag.

PS. Er på en Maxi 95 seilbåt

Bitteliten skrev On 20.1.2019 at 21.45:

Se en bit ned på denne siden

http://sailingladyann.se/olika-projekt/projekt

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...