
ebonita
Stort tack för synpunkter Hulda, det blev inte många siffror rätt där inte...
Men med all respekt för Din oomtvistliga erfarenhet och Ditt stora kunnande, så vill jag andraga några invändningar och ställa några kompletterande frågor.
Först så vill jag då berätta att den metod med värmning och sedan säkring med Loctite 293, som jag använt, anbefalles i en skriftlig anvisning från Korsör Propeller som är ett propelleraxelföretag med ett tiotal anställda grundat 1947 och som ju rimligen borde ha viss erfarenhet bakom vad dom säger. Tyvärr inskränker sig deras anvisning när det gäller åtdragningsmoment till ”spaend nu mötriken godt til med en stor nögle og slå några slag på nöglen med fx en blyhammare, så mötriken blir spaendt godt til.”
Beträffande möjligheten till senare demontering /med eller utan vinkelslip .../ så kan jag också berätta att jag monterat propellrarna på samma sätt tidigare och att dom båda gått att demontera med hjälp av avdragare och efter ett par minuter med en inte alltför stor acetylenbrännare mot navet.
Min båt har inte haft några låsbleck eller sprintar som säkring för propellermuttrarna, och varken axlar eller muttrar är borrade för sprintar. Men låsbleck är givetvis något jag skulle kunna överväga nästa gång.
Men jag tolkar Ditt svar som att jag i alla fall borde kunna vara rimligt säker på att propellrarna sitter kvar efter gårdagens montering. Man vill ju inte tappa dom…
Men olja…? Trodde att det var ’no no’ att olja ett förband som bygger på friktion? Och jag har för mig att Du skojade om det i en annan tråd som gällde klämflänsmontering?
Finns det risk för skärning mellan brons och rostfritt?
Jag blir fortsatt osäker på vilket moment som man borde sträva efter (och jag förfogar inte heller över någon momentnyckel med tillräckligt moment-intervall). Det närmaste jag kunde hitta var nedanstående tabell, men den gäller ju för grovgängor med rostfri skruv och rostfri mutter och smorda gängor.
Åtdragningsmoment rostfria/syrafasta skruvförband - metrisk grovgänga
Nedanstående tabell anger värden för åtdragningsmoment för vaxade produkter. Hänsyn har tagits till att hållfasthetsvärdena enligt SS-ISO 3506-1 för rostfria skruvar inte överensstämmer med dem för vanliga stålskruvar.
För att rostfria skruvar (inklusive syrafasta skruvar) skall kunna förspännas fordras effektiv smörjning. Utan smörjning kan gängorna skära ihop.
Slående maskiner skall inte användas vid åtdragning av rostfria förband.
Åtdragningsmoment (Mv) i Nm för vaxade rostfria (även syrafasta) skruvförband vid användning av momentnyckel eller skruv/mutterdragare med momentstyrning. Momentspridningen max. ±5%.
Gänga |
Diameter |
Stigning |
Spänningsarea |
Hållfasthetsklass enligt SS-ISO 3506-1 |
|||||||
Austenitiska (A) |
Ferritiska (F) och Martensitiska (C) |
||||||||||
50 |
70 |
80 |
45 |
50 |
60 |
70 |
80 |
||||
1,6 |
1,6 |
0,35 |
1,27 |
0,057 |
0,12 |
0,16 |
0,068 |
0,11 |
0,17 |
||
3 |
3 |
0,5 |
5,03 |
0,41 |
0,87 |
1,2 |
0,48 |
0,79 |
1,2 |
||
5 |
5 |
0,8 |
14,2 |
1,9 |
4,1 |
5,4 |
2,3 |
3,7 |
5,8 |
||
10 |
10 |
1,5 |
58 |
15 |
33 |
44 |
18 |
30 |
47 |
||
16 |
16 |
2 |
157 |
65 |
140 |
187 |
78 |
127 |
199 |
||
22 |
22 |
2,5 |
303 |
171 |
367 |
490 |
204 |
335 |
523 |
||
30 |
30 |
3,5 |
561 |
434 |
930 |
1240 |
517 |
848 |
1320 |
Och som sagt skall man använda Loctite så vill man kanske inte smörja gängorna? Skulle kanske vara ett alternativ att man satte på Loctite från början och betraktade det som ’smörjmedel’? Vad säger god verkstadspraxis beträffande kombinationen Loctite och momentdragning?