Jump to content

Edit History

ebonita

ebonita

Stort tack för synpunkter Hulda, det blev inte många siffror rätt där inte...

 

Men med all respekt för Din oomtvistliga erfarenhet och Ditt stora kunnande, så vill jag andraga några invändningar och ställa några kompletterande frågor.

 

Först så vill jag då berätta att den metod med värmning och sedan säkring med Loctite 293, som jag använt, anbefalles i en skriftlig anvisning från Korsör Propeller som är ett propelleraxelföretag med ett tiotal anställda grundat 1947 och som ju rimligen borde ha viss erfarenhet bakom vad dom säger. Tyvärr inskränker sig deras anvisning när det gäller åtdragningsmoment till ”spaend nu mötriken godt til med en stor nögle og slå några slag på nöglen med fx en blyhammare, så mötriken blir spaendt godt til.”

 

Beträffande möjligheten till senare demontering /med eller utan vinkelslip  :giggle:.../ så kan jag också berätta att jag monterat propellrarna på samma sätt tidigare och att dom båda gått att demontera med hjälp av avdragare och efter ett par minuter med en inte alltför stor acetylenbrännare mot navet.

 

image.jpeg.bf3906a9d9240d95d47ce984b36f8885.jpeg

 

Min båt har inte haft några låsbleck eller sprintar som säkring för propellermuttrarna, och varken axlar eller muttrar är borrade för sprintar. Men låsbleck är givetvis något jag skulle kunna överväga nästa gång.

 

Men jag tolkar Ditt svar som att jag i alla fall borde kunna vara rimligt säker på att propellrarna sitter kvar efter gårdagens montering. Man vill ju inte tappa dom…

 

Men olja…? Trodde att det var ’no no’ att olja ett förband som bygger på friktion? Och jag har för mig att Du skojade om det i en annan tråd som gällde klämflänsmontering?

 

Finns det risk för skärning mellan brons och rostfritt?

 

Jag blir fortsatt osäker på vilket moment som man borde sträva efter (och jag förfogar inte heller över någon momentnyckel med tillräckligt moment-intervall). Det närmaste jag kunde hitta var nedanstående tabell, men den gäller ju för grovgängor med rostfri skruv och rostfri mutter och smorda gängor.

 

Åtdragningsmoment rostfria/syrafasta skruvförband - metrisk grovgänga

 

Nedanstående tabell anger värden för åtdragningsmoment för vaxade produkter. Hänsyn har tagits till att hållfasthetsvärdena enligt SS-ISO 3506-1 för rostfria skruvar inte överensstämmer med dem för vanliga stålskruvar.

För att rostfria skruvar (inklusive syrafasta skruvar) skall kunna förspännas fordras effektiv smörjning. Utan smörjning kan gängorna skära ihop.
Slående maskiner skall inte användas vid åtdragning av rostfria förband.

Åtdragningsmoment (Mv) i Nm för vaxade rostfria (även syrafasta) skruvförband vid användning av momentnyckel eller skruv/mutterdragare med momentstyrning. Momentspridningen max. ±5%.

Gänga
M

Diameter 

mm

Stigning
P
mm

Spänningsarea
As
mm²

Hållfasthetsklass enligt SS-ISO 3506-1

Austenitiska (A)

Ferritiska (F) och Martensitiska (C)

50

70

80

45

50

60

70

80

1,6
2
2,5

1,6
2
2,5

0,35
0,4
0,45

1,27
2,07
3,39

0,057
0,11
0,23

0,12
0,25
0,5

0,16
0,33
0,28

0,068
0,14
0,28

0,11
0,22
0,45

0,17
0,35
0,7

3
3,5
4

3
3,5
4

0,5
0,6
0,7

5,03
6,78
8,78

0,41
0,64
1

0,87
1,4
2

1,2
1,8
2,7

0,48
0,76
1,1

0,79
1,3
1,9

1,2
2
2,9

5
6
8

5
6
8

0,8
1
1,25

14,2
20,1
36,6

1,9
3,3
7,8

4,1
7
17

5,4
9,3
22

2,3
3,9
9,3

3,7
6,3
15

5,8
9,9
24

10
12
14

10
12
14

1,5
1,75
2

58
84,3
115

15
27
43

33
57
91

44
76
121

18
32
51

30
52
83

47
82
130

16
18
20

16
18
20

2
2,5
2,5

157
192
245

65
91
127

140
195
273

187
260
364

78
108
152

127
178
249

199
277
388

22
24
27

22
24
27

2,5
3
3

303
353
459

171
220
318

367
472
682

490
629
909

204
262
379

335
430
621

523
671
969

30
33
36
39

30
33
36
39

3,5
3,5
4
4

561
694
817
976

434
585
755
969

930
1250
2160
2080

1240
1670
2160
2770

517
697
899
1150

848
1140
1470
1890

1320
1780
2300

 

Och som sagt skall man använda Loctite så vill man kanske inte smörja gängorna? Skulle kanske vara ett alternativ att man satte på Loctite från början och betraktade det som ’smörjmedel’? Vad säger god verkstadspraxis beträffande kombinationen Loctite och momentdragning?

 

:confused:

ebonita

ebonita

Stort tack för synpunkter Hulda, det blev inte många siffror rätt där inte...

 

Men med all respekt för Din oomtvistliga erfarenhet och Ditt stora kunnande, så vill jag andraga några invändningar och ställa några kompletterande frågor.

 

Först så vill jag då berätta att den metod med värmning och sedan säkring med Loctite 293, som jag använt, anbefalles i en skriftlig anvisning från Korsör Propeller som är ett propelleraxelföretag med ett tiotal anställda grundat 1947 och som ju rimligen borde ha viss erfarenhet bakom vad dom säger. Tyvärr inskränker sig deras anvisning när det gäller åtdragningsmoment till ”spaend nu mötriken godt til med en stor nögle og slå några slag på nöglen med fx en blyhammare, så mötriken blir spaendt godt til.”

 

Beträffande möjligheten till senare demontering /med eller utan vinkelslip  :giggle:.../ så kan jag också berätta att jag monterat propellrarna på samma sätt tidigare och att dom båda gått att demontera med hjälp av avdragare och efter ett par minuter med en inte alltför stor acetylenbrännare mot navet.

 

image.jpeg.bf3906a9d9240d95d47ce984b36f8885.jpeg

 

Min båt har inte haft några låsbleck eller sprintar som säkring för propellermuttrarna, och varken axlar eller muttrar är borrade för sprintar. Men låsbleck är givetvis något jag skulle kunna överväga nästa gång.

 

Men jag tolkar Ditt svar som att jag i alla fall borde kunna vara rimligt säker på att propellrarna sitter kvar efter gårdagens montering. Man vill ju inte tappa dom…

 

Men olja…? Trodde att det var ’no no’ att olja ett förband som bygger på friktion? Och jag har för mig att Du skojade om det i en annan tråd som gällde klämflänsmontering?

 

Finns det risk för skärning mellan brons och rostfritt?

 

Jag blir fortsatt osäker på vilket moment som man borde sträva efter (och jag förfogar inte över någon momentnyckel med tillräckligt moment-intervall). Det närmaste jag kunde hitta var nedanstående tabell, men den gäller ju för grovgängor med rostfri skruv och rostfri mutter och smorda gängor.

 

Åtdragningsmoment rostfria/syrafasta skruvförband - metrisk grovgänga

 

Nedanstående tabell anger värden för åtdragningsmoment för vaxade produkter. Hänsyn har tagits till att hållfasthetsvärdena enligt SS-ISO 3506-1 för rostfria skruvar inte överensstämmer med dem för vanliga stålskruvar.

För att rostfria skruvar (inklusive syrafasta skruvar) skall kunna förspännas fordras effektiv smörjning. Utan smörjning kan gängorna skära ihop.
Slående maskiner skall inte användas vid åtdragning av rostfria förband.

Åtdragningsmoment (Mv) i Nm för vaxade rostfria (även syrafasta) skruvförband vid användning av momentnyckel eller skruv/mutterdragare med momentstyrning. Momentspridningen max. ±5%.

Gänga
M

Diameter 

mm

Stigning
P
mm

Spänningsarea
As
mm²

Hållfasthetsklass enligt SS-ISO 3506-1

Austenitiska (A)

Ferritiska (F) och Martensitiska (C)

50

70

80

45

50

60

70

80

1,6
2
2,5

1,6
2
2,5

0,35
0,4
0,45

1,27
2,07
3,39

0,057
0,11
0,23

0,12
0,25
0,5

0,16
0,33
0,28

0,068
0,14
0,28

0,11
0,22
0,45

0,17
0,35
0,7

3
3,5
4

3
3,5
4

0,5
0,6
0,7

5,03
6,78
8,78

0,41
0,64
1

0,87
1,4
2

1,2
1,8
2,7

0,48
0,76
1,1

0,79
1,3
1,9

1,2
2
2,9

5
6
8

5
6
8

0,8
1
1,25

14,2
20,1
36,6

1,9
3,3
7,8

4,1
7
17

5,4
9,3
22

2,3
3,9
9,3

3,7
6,3
15

5,8
9,9
24

10
12
14

10
12
14

1,5
1,75
2

58
84,3
115

15
27
43

33
57
91

44
76
121

18
32
51

30
52
83

47
82
130

16
18
20

16
18
20

2
2,5
2,5

157
192
245

65
91
127

140
195
273

187
260
364

78
108
152

127
178
249

199
277
388

22
24
27

22
24
27

2,5
3
3

303
353
459

171
220
318

367
472
682

490
629
909

204
262
379

335
430
621

523
671
969

30
33
36
39

30
33
36
39

3,5
3,5
4
4

561
694
817
976

434
585
755
969

930
1250
2160
2080

1240
1670
2160
2770

517
697
899
1150

848
1140
1470
1890

1320
1780
2300

 

Och som sagt skall man använda Loctite så vill man kanske inte smörja gängorna? Skulle kanske vara ett alternativ att man satte på Loctite från början och betraktade det som ’smörjmedel’? Vad säger god verkstadspraxis beträffande kombinationen Loctite och momentdragning?

 

:confused:

ebonita

ebonita

Stort tack för synpunkter Hulda, det blev inte många siffror rätt där inte...

 

Men med all respekt för Din oomtvistliga erfarenhet och Ditt stora kunnande, så vill jag andraga några invändningar och ställa några kompletterande frågor.

 

Först så vill jag då berätta att den metod med värmning och sedan säkring med Loctite 293, som jag använt, anbefalles i en skriftlig anvisning från Korsör Propeller som är ett propelleraxelföretag med ett tiotal anställda grundat 1947 och som ju rimligen borde ha viss erfarenhet bakom vad dom säger. Tyvärr inskränker sig deras anvisning när det gäller åtdragningsmoment till ”spaend nu mötriken godt til med en stor nögle og slå några slag på nöglen med fx en blyhammare, så mötriken blir spaendt godt til.”

 

Beträffande möjligheten till senare demontering /med eller utan vinkelslip  :giggle:.../ så kan jag också berätta att jag monterat propellrarna på samma sätt tidigare och att dom båda gått att demontera med hjälp av avdragare och efter ett par minuter med en inte alltför stor acetylenbrännare mot navet.

 

image.jpeg.bf3906a9d9240d95d47ce984b36f8885.jpeg

 

Min båt har inte haft några låsbleck eller sprintar som säkring för propellermuttrarna, och varken axlar eller muttrar är borrade för sprintar. Men låsbleck är givetvis något jag skulle kunna överväga nästa gång.

 

Men jag tolkar Ditt svar som att jag i alla fall borde kunna vara rimligt säker på att propellrarna sitter kvar efter gårdagens montering. Man vill ju inte tappa dom…

 

Men olja…? Trodde att det var ’no no’ att olja ett förband som bygger på friktion? Och jag har för mig att Du skojade om det i en annan tråd som gällde klämflänsmontering?

 

Finns det risk för skärning mellan brons och rostfritt?

 

Jag blir fortsatt osäker på vilket moment som man borde sträva efter (och jag förfogar inte över någon momentnyckel med tillräckligt moment-intervall). Det närmaste jag kunde hitta var nedanstående tabell, men den gäller ju för grovgängor med rostfri skruv och rostfri mutter och smorda gängor.

 

Åtdragningsmoment rostfria/syrafasta skruvförband - metrisk grovgänga

 

Nedanstående tabell anger värden för åtdragningsmoment för vaxade produkter. Hänsyn har tagits till att hållfasthetsvärdena enligt SS-ISO 3506-1 för rostfria skruvar inte överensstämmer med dem för vanliga stålskruvar.

För att rostfria skruvar (inklusive syrafasta skruvar) skall kunna förspännas fordras effektiv smörjning. Utan smörjning kan gängorna skära ihop.
Slående maskiner skall inte användas vid åtdragning av rostfria förband.

Åtdragningsmoment (Mv) i Nm för vaxade rostfria (även syrafasta) skruvförband vid användning av momentnyckel eller skruv/mutterdragare med momentstyrning. Momentspridningen max. ±5%.

Gänga
M

Diameter 

mm

Stigning
P
mm

Spänningsarea
As
mm²

Hållfasthetsklass enligt SS-ISO 3506-1

Austenitiska (A)

Ferritiska (F) och Martensitiska (C)

50

70

80

45

50

60

70

80

1,6
2
2,5

1,6
2
2,5

0,35
0,4
0,45

1,27
2,07
3,39

0,057
0,11
0,23

0,12
0,25
0,5

0,16
0,33
0,28

0,068
0,14
0,28

0,11
0,22
0,45

0,17
0,35
0,7

3
3,5
4

3
3,5
4

0,5
0,6
0,7

5,03
6,78
8,78

0,41
0,64
1

0,87
1,4
2

1,2
1,8
2,7

0,48
0,76
1,1

0,79
1,3
1,9

1,2
2
2,9

5
6
8

5
6
8

0,8
1
1,25

14,2
20,1
36,6

1,9
3,3
7,8

4,1
7
17

5,4
9,3
22

2,3
3,9
9,3

3,7
6,3
15

5,8
9,9
24

10
12
14

10
12
14

1,5
1,75
2

58
84,3
115

15
27
43

33
57
91

44
76
121

18
32
51

30
52
83

47
82
130

16
18
20

16
18
20

2
2,5
2,5

157
192
245

65
91
127

140
195
273

187
260
364

78
108
152

127
178
249

199
277
388

22
24
27

22
24
27

2,5
3
3

303
353
459

171
220
318

367
472
682

490
629
909

204
262
379

335
430
621

523
671
969

30
33
36
39

30
33
36
39

3,5
3,5
4
4

561
694
817
976

434
585
755
969

930
1250
2160
2080

1240
1670
2160
2770

517
697
899
1150

848
1140
1470
1890

1320
1780
2300

 

Och som sagt skall man använda Loctite så vill man kanske inte smörja gängorna? Skulle kanske vara ett alternativ att man satte på Loctite från början och betraktade det som ’smörjmedel’? Vad säger god verkstadspraxis beträffande kombinationen Loctite och momentdragning?

 

:confused:

ebonita

ebonita

Stort tack för synpunkter Hulda, det blev inte många siffror rätt där inte...

 

Men med all respekt för Din oomtvistliga erfarenhet och Ditt stora kunnande, så vill jag andraga några invändningar och ställa några kompletterande frågor.

 

Först så vill jag då berätta att den metod med värmning och sedan säkring med Loctite 293, som jag använt, anbefalles i en skriftlig anvisning från Korsör Propeller som är ett propelleraxelföretag med ett tiotal anställda grundat 1947 och som ju rimligen borde ha viss erfarenhet bakom vad dom säger. Tyvärr inskränker sig deras anvisning när det gäller åtdragningsmoment till ”spaend nu mötriken godt til med en stor nögle og slå några slag på nöglen med fx en blyhammare, så mötriken blir spaendt godt til.”

 

Beträffande möjligheten till senare demontering /med eller utan vinkelslip.../ så kan jag också berätta att jag monterat propellrarna på samma sätt tidigare och att dom båda gått att demontera med hjälp av avdragare och efter ett par minuter med en inte alltför stor acetylenbrännare mot navet.

 

image.jpeg.bf3906a9d9240d95d47ce984b36f8885.jpeg

 

Min båt har inte haft några låsbleck eller sprintar som säkring för propellermuttrarna, och varken axlar eller muttrar är borrade för sprintar. Men låsbleck är givetvis något jag skulle kunna överväga nästa gång.

 

Men jag tolkar Ditt svar som att jag i alla fall borde kunna vara rimligt säker på att propellrarna sitter kvar efter gårdagens montering. Man vill ju inte tappa dom…

 

Men olja…? Trodde att det var ’no no’ att olja ett förband som bygger på friktion? Och jag har för mig att Du skojade om det i en annan tråd som gällde klämflänsmontering?

 

Finns det risk för skärning mellan brons och rostfritt?

 

Jag blir fortsatt osäker på vilket moment som man borde sträva efter (och jag förfogar inte över någon momentnyckel med tillräckligt moment-intervall). Det närmaste jag kunde hitta var nedanstående tabell, men den gäller ju för grovgängor med rostfri skruv och rostfri mutter och smorda gängor.

 

Åtdragningsmoment rostfria/syrafasta skruvförband - metrisk grovgänga

 

Nedanstående tabell anger värden för åtdragningsmoment för vaxade produkter. Hänsyn har tagits till att hållfasthetsvärdena enligt SS-ISO 3506-1 för rostfria skruvar inte överensstämmer med dem för vanliga stålskruvar.

För att rostfria skruvar (inklusive syrafasta skruvar) skall kunna förspännas fordras effektiv smörjning. Utan smörjning kan gängorna skära ihop.
Slående maskiner skall inte användas vid åtdragning av rostfria förband.

Åtdragningsmoment (Mv) i Nm för vaxade rostfria (även syrafasta) skruvförband vid användning av momentnyckel eller skruv/mutterdragare med momentstyrning. Momentspridningen max. ±5%.

Gänga
M

Diameter 

mm

Stigning
P
mm

Spänningsarea
As
mm²

Hållfasthetsklass enligt SS-ISO 3506-1

Austenitiska (A)

Ferritiska (F) och Martensitiska (C)

50

70

80

45

50

60

70

80

1,6
2
2,5

1,6
2
2,5

0,35
0,4
0,45

1,27
2,07
3,39

0,057
0,11
0,23

0,12
0,25
0,5

0,16
0,33
0,28

0,068
0,14
0,28

0,11
0,22
0,45

0,17
0,35
0,7

3
3,5
4

3
3,5
4

0,5
0,6
0,7

5,03
6,78
8,78

0,41
0,64
1

0,87
1,4
2

1,2
1,8
2,7

0,48
0,76
1,1

0,79
1,3
1,9

1,2
2
2,9

5
6
8

5
6
8

0,8
1
1,25

14,2
20,1
36,6

1,9
3,3
7,8

4,1
7
17

5,4
9,3
22

2,3
3,9
9,3

3,7
6,3
15

5,8
9,9
24

10
12
14

10
12
14

1,5
1,75
2

58
84,3
115

15
27
43

33
57
91

44
76
121

18
32
51

30
52
83

47
82
130

16
18
20

16
18
20

2
2,5
2,5

157
192
245

65
91
127

140
195
273

187
260
364

78
108
152

127
178
249

199
277
388

22
24
27

22
24
27

2,5
3
3

303
353
459

171
220
318

367
472
682

490
629
909

204
262
379

335
430
621

523
671
969

30
33
36
39

30
33
36
39

3,5
3,5
4
4

561
694
817
976

434
585
755
969

930
1250
2160
2080

1240
1670
2160
2770

517
697
899
1150

848
1140
1470
1890

1320
1780
2300

 

Och som sagt skall man använda Loctite så vill man kanske inte smörja gängorna? Skulle kanske vara ett alternativ att man satte på Loctite från början och betraktade det som ’smörjmedel’? Vad säger god verkstadspraxis beträffande kombinationen Loctite och momentdragning?

 

:confused:

ebonita

ebonita

Stort tack för synpunkter Hulda, det blev inte många siffror rätt där inte...

 

Men med all respekt för Din oomtvistliga erfarenhet och Ditt stora kunnande, så vill jag andraga några invändningar och ställa några kompletterande frågor.

 

Först så vill jag då berätta att den metod med värmning och sedan säkring med Loctite 293, som jag använt, föreslås i en skriftlig anvisning från Korsör Propeller som är ett propelleraxelföretag med ett tiotal anställda grundat 1947 och som ju rimligen borde ha viss erfarenhet bakom vad dom säger. Tyvärr inskränker sig deras anvisning när det gäller åtdragningsmoment till ”spaend nu mötriken godt til med en stor nögle og slå några slag på nöglen med fx en blyhammare, så mötriken blir spaendt godt til.”

 

Beträffande möjligheten till senare demontering /med eller utan vinkelslip.../ så kan jag också berätta att jag monterat propellrarna på samma sätt tidigare och att dom båda gått att demontera med hjälp av avdragare och efter ett par minuter med en inte alltför stor acetylenbrännare mot navet.

 

image.jpeg.bf3906a9d9240d95d47ce984b36f8885.jpeg

 

Min båt har inte haft några låsbleck eller sprintar som säkring för propellermuttrarna, och varken axlar eller muttrar är borrade för sprintar. Men låsbleck är givetvis något jag skulle kunna överväga nästa gång.

 

Men jag tolkar Ditt svar som att jag i alla fall borde kunna vara rimligt säker på att propellrarna sitter kvar efter gårdagens montering. Man vill ju inte tappa dom…

 

Men olja…? Trodde att det var ’no no’ att olja ett förband som bygger på friktion? Och jag har för mig att Du skojade om det i en annan tråd som gällde klämflänsmontering?

 

Finns det risk för skärning mellan brons och rostfritt?

 

Jag blir fortsatt osäker på vilket moment som man borde sträva efter (och jag förfogar inte över någon momentnyckel med tillräckligt moment-intervall). Det närmaste jag kunde hitta var nedanstående tabell, men den gäller ju för grovgängor med rostfri skruv och rostfri mutter och smorda gängor.

 

Åtdragningsmoment rostfria/syrafasta skruvförband - metrisk grovgänga

 

Nedanstående tabell anger värden för åtdragningsmoment för vaxade produkter. Hänsyn har tagits till att hållfasthetsvärdena enligt SS-ISO 3506-1 för rostfria skruvar inte överensstämmer med dem för vanliga stålskruvar.

För att rostfria skruvar (inklusive syrafasta skruvar) skall kunna förspännas fordras effektiv smörjning. Utan smörjning kan gängorna skära ihop.
Slående maskiner skall inte användas vid åtdragning av rostfria förband.

Åtdragningsmoment (Mv) i Nm för vaxade rostfria (även syrafasta) skruvförband vid användning av momentnyckel eller skruv/mutterdragare med momentstyrning. Momentspridningen max. ±5%.

Gänga
M

Diameter 

mm

Stigning
P
mm

Spänningsarea
As
mm²

Hållfasthetsklass enligt SS-ISO 3506-1

Austenitiska (A)

Ferritiska (F) och Martensitiska (C)

50

70

80

45

50

60

70

80

1,6
2
2,5

1,6
2
2,5

0,35
0,4
0,45

1,27
2,07
3,39

0,057
0,11
0,23

0,12
0,25
0,5

0,16
0,33
0,28

0,068
0,14
0,28

0,11
0,22
0,45

0,17
0,35
0,7

3
3,5
4

3
3,5
4

0,5
0,6
0,7

5,03
6,78
8,78

0,41
0,64
1

0,87
1,4
2

1,2
1,8
2,7

0,48
0,76
1,1

0,79
1,3
1,9

1,2
2
2,9

5
6
8

5
6
8

0,8
1
1,25

14,2
20,1
36,6

1,9
3,3
7,8

4,1
7
17

5,4
9,3
22

2,3
3,9
9,3

3,7
6,3
15

5,8
9,9
24

10
12
14

10
12
14

1,5
1,75
2

58
84,3
115

15
27
43

33
57
91

44
76
121

18
32
51

30
52
83

47
82
130

16
18
20

16
18
20

2
2,5
2,5

157
192
245

65
91
127

140
195
273

187
260
364

78
108
152

127
178
249

199
277
388

22
24
27

22
24
27

2,5
3
3

303
353
459

171
220
318

367
472
682

490
629
909

204
262
379

335
430
621

523
671
969

30
33
36
39

30
33
36
39

3,5
3,5
4
4

561
694
817
976

434
585
755
969

930
1250
2160
2080

1240
1670
2160
2770

517
697
899
1150

848
1140
1470
1890

1320
1780
2300

 

Och som sagt skall man använda Loctite så vill man kanske inte smörja gängorna? Skulle kanske vara ett alternativ att man satte på Loctite från början och betraktade det som ’smörjmedel’? Vad säger god verkstadspraxis beträffande kombinationen Loctite och momentdragning?

 

:confused:

ebonita

ebonita

Stort tack för synpunkter Hulda, det blev inte många plupoäng där inte...

 

Men med all respekt för Din oomtvistliga erfarenhet och Ditt stora kunnande, så vill jag andraga några invändningar och ställa några kompletterande frågor.

 

Först så vill jag då berätta att den metod med värmning och sedan säkring med Loctite 293, som jag använt, föreslås i en skriftlig anvisning från Korsör Propeller som är ett propelleraxelföretag med ett tiotal anställda grundat 1947 och som ju rimligen borde ha viss erfarenhet bakom vad dom säger. Tyvärr inskränker sig deras anvisning när det gäller åtdragningsmoment till ”spaend nu mötriken godt til med en stor nögle og slå några slag på nöglen med fx en blyhammare, så mötriken blir spaendt godt til.”

 

Beträffande möjligheten till senare demontering /med eller utan vinkelslip.../ så kan jag också berätta att jag monterat propellrarna på samma sätt tidigare och att dom båda gått att demontera med hjälp av avdragare och efter ett par minuter med en inte alltför stor acetylenbrännare mot navet.

 

image.jpeg.bf3906a9d9240d95d47ce984b36f8885.jpeg

 

Min båt har inte haft några låsbleck eller sprintar som säkring för propellermuttrarna, och varken axlar eller muttrar är borrade för sprintar. Men låsbleck är givetvis något jag skulle kunna överväga nästa gång.

 

Men jag tolkar Ditt svar som att jag i alla fall borde kunna vara rimligt säker på att propellrarna sitter kvar efter gårdagens montering. Man vill ju inte tappa dom…

 

Men olja…? Trodde att det var ’no no’ att olja ett förband som bygger på friktion? Och jag har för mig att Du skojade om det i en annan tråd som gällde klämflänsmontering?

 

Finns det risk för skärning mellan brons och rostfritt?

 

Jag blir fortsatt osäker på vilket moment som man borde sträva efter (och jag förfogar inte över någon momentnyckel med tillräckligt moment-intervall). Det närmaste jag kunde hitta var nedanstående tabell, men den gäller ju för grovgängor med rostfri skruv och rostfri mutter och smorda gängor.

 

Åtdragningsmoment rostfria/syrafasta skruvförband - metrisk grovgänga

 

Nedanstående tabell anger värden för åtdragningsmoment för vaxade produkter. Hänsyn har tagits till att hållfasthetsvärdena enligt SS-ISO 3506-1 för rostfria skruvar inte överensstämmer med dem för vanliga stålskruvar.

För att rostfria skruvar (inklusive syrafasta skruvar) skall kunna förspännas fordras effektiv smörjning. Utan smörjning kan gängorna skära ihop.
Slående maskiner skall inte användas vid åtdragning av rostfria förband.

Åtdragningsmoment (Mv) i Nm för vaxade rostfria (även syrafasta) skruvförband vid användning av momentnyckel eller skruv/mutterdragare med momentstyrning. Momentspridningen max. ±5%.

Gänga
M

Diameter 

mm

Stigning
P
mm

Spänningsarea
As
mm²

Hållfasthetsklass enligt SS-ISO 3506-1

Austenitiska (A)

Ferritiska (F) och Martensitiska (C)

50

70

80

45

50

60

70

80

1,6
2
2,5

1,6
2
2,5

0,35
0,4
0,45

1,27
2,07
3,39

0,057
0,11
0,23

0,12
0,25
0,5

0,16
0,33
0,28

0,068
0,14
0,28

0,11
0,22
0,45

0,17
0,35
0,7

3
3,5
4

3
3,5
4

0,5
0,6
0,7

5,03
6,78
8,78

0,41
0,64
1

0,87
1,4
2

1,2
1,8
2,7

0,48
0,76
1,1

0,79
1,3
1,9

1,2
2
2,9

5
6
8

5
6
8

0,8
1
1,25

14,2
20,1
36,6

1,9
3,3
7,8

4,1
7
17

5,4
9,3
22

2,3
3,9
9,3

3,7
6,3
15

5,8
9,9
24

10
12
14

10
12
14

1,5
1,75
2

58
84,3
115

15
27
43

33
57
91

44
76
121

18
32
51

30
52
83

47
82
130

16
18
20

16
18
20

2
2,5
2,5

157
192
245

65
91
127

140
195
273

187
260
364

78
108
152

127
178
249

199
277
388

22
24
27

22
24
27

2,5
3
3

303
353
459

171
220
318

367
472
682

490
629
909

204
262
379

335
430
621

523
671
969

30
33
36
39

30
33
36
39

3,5
3,5
4
4

561
694
817
976

434
585
755
969

930
1250
2160
2080

1240
1670
2160
2770

517
697
899
1150

848
1140
1470
1890

1320
1780
2300

 

Och som sagt skall man använda Loctite så vill man kanske inte smörja gängorna? Skulle kanske vara ett alternativ att man satte på Loctite från början och betraktade det som ’smörjmedel’? Vad säger god verkstadspraxis beträffande kombinationen Loctite och momentdragning?

 

:confused:

ebonita

ebonita

Stort tack för synpunkter Hulda, det blev inte många plupoäng där inte...

 

Men med all respekt för Din oomtvistliga erfarenhet och Ditt stora kunnande, så vill jag andraga några invändningar och ställa några kompletterande frågor.

 

Först så vill jag då berätta att den metod med värmning och sedan säkring med Loctite 293, som jag använt, föreslås i en skriftlig anvisning från Korsör Propeller som är ett propelleraxelföretag med ett tiotal anställda grundat 1947 och som ju rimligen borde ha viss erfarenhet bakom vad dom säger. Tyvärr inskränker sig deras anvisning när det gäller åtdragningsmoment till ”spaend nu mötriken godt til med en stor nögle og slå några slag på nöglen med fx en blyhammare, så mötriken blir spaendt godt til.”

 

Beträffande möjligheten till senare demontering /med eller utan vinkelslip.../ så kan jag också berätta att jag monterat propellrarna på samma sätt tidigare och att dom båda gått att demontera med hjälp av avdragare och efter ett par minuter med en inte alltför stor acetylenbrännare mot navet.

 

image.jpeg.bf3906a9d9240d95d47ce984b36f8885.jpeg

 

Min båt har inte haft några låsbleck eller sprintar som säkring för propellermuttrarna, och varken axlar eller muttrar är borrade för sprintar. Men låsbleck är givetvis något jag skulle kunna överväga nästa gång.

 

Men jag tolkar Ditt svar som att jag i alla fall borde kunna vara rimligt säker på att propellrarna sitter kvar efter gårdagens montering. Man vill ju inte tappa dom…

 

Men olja…? Trodde att det var ’no no’ att olja ett förband som bygger på friktion? Och jag har för mig att Du skojade om det i en annan tråd som gällde klämflänsmontering?

 

Finns det risk för skärning mellan brons och rostfritt?

 

Jag blir fortsatt osäker på vilket moment som man borde sträva efter. Det närmaste jag kunde hitta var nedanstående tabell, men den gäller ju för grovgängor med rostfri skruv och rostfri mutter och smorda gängor.

 

Åtdragningsmoment rostfria/syrafasta skruvförband - metrisk grovgänga

 

Nedanstående tabell anger värden för åtdragningsmoment för vaxade produkter. Hänsyn har tagits till att hållfasthetsvärdena enligt SS-ISO 3506-1 för rostfria skruvar inte överensstämmer med dem för vanliga stålskruvar.

För att rostfria skruvar (inklusive syrafasta skruvar) skall kunna förspännas fordras effektiv smörjning. Utan smörjning kan gängorna skära ihop.
Slående maskiner skall inte användas vid åtdragning av rostfria förband.

Åtdragningsmoment (Mv) i Nm för vaxade rostfria (även syrafasta) skruvförband vid användning av momentnyckel eller skruv/mutterdragare med momentstyrning. Momentspridningen max. ±5%.

Gänga
M

Diameter 

mm

Stigning
P
mm

Spänningsarea
As
mm²

Hållfasthetsklass enligt SS-ISO 3506-1

Austenitiska (A)

Ferritiska (F) och Martensitiska (C)

50

70

80

45

50

60

70

80

1,6
2
2,5

1,6
2
2,5

0,35
0,4
0,45

1,27
2,07
3,39

0,057
0,11
0,23

0,12
0,25
0,5

0,16
0,33
0,28

0,068
0,14
0,28

0,11
0,22
0,45

0,17
0,35
0,7

3
3,5
4

3
3,5
4

0,5
0,6
0,7

5,03
6,78
8,78

0,41
0,64
1

0,87
1,4
2

1,2
1,8
2,7

0,48
0,76
1,1

0,79
1,3
1,9

1,2
2
2,9

5
6
8

5
6
8

0,8
1
1,25

14,2
20,1
36,6

1,9
3,3
7,8

4,1
7
17

5,4
9,3
22

2,3
3,9
9,3

3,7
6,3
15

5,8
9,9
24

10
12
14

10
12
14

1,5
1,75
2

58
84,3
115

15
27
43

33
57
91

44
76
121

18
32
51

30
52
83

47
82
130

16
18
20

16
18
20

2
2,5
2,5

157
192
245

65
91
127

140
195
273

187
260
364

78
108
152

127
178
249

199
277
388

22
24
27

22
24
27

2,5
3
3

303
353
459

171
220
318

367
472
682

490
629
909

204
262
379

335
430
621

523
671
969

30
33
36
39

30
33
36
39

3,5
3,5
4
4

561
694
817
976

434
585
755
969

930
1250
2160
2080

1240
1670
2160
2770

517
697
899
1150

848
1140
1470
1890

1320
1780
2300

 

Och som sagt skall man använda Loctite så vill man kanske inte smörja gängorna? Skulle kanske vara ett alternativ att man satte på Loctite från början och betraktade det som ’smörjmedel’? Vad säger god verkstadspraxis beträffande kombinationen Loctite och momentdragning?

 

:confused:

ebonita

ebonita

Stort tack för synpunkter Hulda, det blev inte många plupoäng där inte...

 

Men med all respekt för Din oomtvistliga erfarenhet och Ditt stora kunnande, så vill jag andraga några invändningar och ställa några kompletterande frågor.

 

Först så vill jag då berätta att den metod med värmning och sedan säkring med Loctite 293, som jag använt, föreslås i en skriftlig anvisning från Korsör Propeller som är ett propelleraxelföretag med ett tiotal anställda grundat 1947 och som ju rimligen borde ha viss erfarenhet bakom vad dom säger. Tyvärr inskränker sig deras anvisning när det gäller åtdragningsmoment till ”spaend nu mötriken godt til med en stor nögle og slå några slag på nöglen med fx en blyhammare, så mötriken blir spaendt godt til.”

 

Beträffande möjligheten till senare demontering /med eller utan vinkelslip.../ så kan jag också berätta att jag monterat propellrarna på samma sätt tidigare och att dom båda gått att demontera med hjälp av avdragare och efter ett par minuter med en inte alltför stor acetylenbrännare mot navet.

 

image.jpeg.bf3906a9d9240d95d47ce984b36f8885.jpeg

 

Min båt har inte haft några låsbleck eller sprintar som säkring för propellermuttrarna, och varken axlar eller muttrar är borrade för sprintar. Men låsbleck är givetvis något jag skulle kunna överväga nästa gång.

 

Men jag tolkar Ditt svar som att jag i alla fall borde kunna vara rimligt säker på att propellrarna sitter kvar efter gårdagens montering. Man vill ju inte tappa dom…

 

Men olja…? Trodde att det var ’no no’ att olja ett förband som bygger på friktion? Och jag har för mig att Du skojade om det i en annan tråd som gällde klämflänsmontering?

 

Finns det risk för skärning mellan brons och rostfritt?

 

Jag blir fortsatt osäker på vilket moment som man borde sträva efter. Det närmaste jag kunde hitta var nedanstående tabell, men den gäller ju för grovgängor med rostfri skruv och rostfri mutter och smorda gängor.

Åtdragningsmoment rostfria/syrafasta skruvförband - metrisk grovgänga

 

Nedanstående tabell anger värden för åtdragningsmoment för vaxade produkter. Hänsyn har tagits till att hållfasthetsvärdena enligt SS-ISO 3506-1 för rostfria skruvar inte överensstämmer med dem för vanliga stålskruvar.

För att rostfria skruvar (inklusive syrafasta skruvar) skall kunna förspännas fordras effektiv smörjning. Utan smörjning kan gängorna skära ihop.
Slående maskiner skall inte användas vid åtdragning av rostfria förband.

Åtdragningsmoment (Mv) i Nm för vaxade rostfria (även syrafasta) skruvförband vid användning av momentnyckel eller skruv/mutterdragare med momentstyrning. Momentspridningen max. ±5%.

Gänga
M

Diameter 

mm

Stigning
P
mm

Spänningsarea
As
mm²

Hållfasthetsklass enligt SS-ISO 3506-1

Austenitiska (A)

Ferritiska (F) och Martensitiska (C)

50

70

80

45

50

60

70

80

1,6
2
2,5

1,6
2
2,5

0,35
0,4
0,45

1,27
2,07
3,39

0,057
0,11
0,23

0,12
0,25
0,5

0,16
0,33
0,28

0,068
0,14
0,28

0,11
0,22
0,45

0,17
0,35
0,7

3
3,5
4

3
3,5
4

0,5
0,6
0,7

5,03
6,78
8,78

0,41
0,64
1

0,87
1,4
2

1,2
1,8
2,7

0,48
0,76
1,1

0,79
1,3
1,9

1,2
2
2,9

5
6
8

5
6
8

0,8
1
1,25

14,2
20,1
36,6

1,9
3,3
7,8

4,1
7
17

5,4
9,3
22

2,3
3,9
9,3

3,7
6,3
15

5,8
9,9
24

10
12
14

10
12
14

1,5
1,75
2

58
84,3
115

15
27
43

33
57
91

44
76
121

18
32
51

30
52
83

47
82
130

16
18
20

16
18
20

2
2,5
2,5

157
192
245

65
91
127

140
195
273

187
260
364

78
108
152

127
178
249

199
277
388

22
24
27

22
24
27

2,5
3
3

303
353
459

171
220
318

367
472
682

490
629
909

204
262
379

335
430
621

523
671
969

30
33
36
39

30
33
36
39

3,5
3,5
4
4

561
694
817
976

434
585
755
969

930
1250
2160
2080

1240
1670
2160
2770

517
697
899
1150

848
1140
1470
1890

1320
1780
2300

 

Och som sagt skall man använda Loctite så vill man kanske inte smörja gängorna? Skulle kanske vara ett alternativ att man satte på Loctite från början och betraktade det som ’smörjmedel’? Vad säger god verkstadspraxis beträffande kombinationen Loctite och momentdragning?

 

:confused:

ebonita

ebonita

Stort tack för synpunkter Hulda, det blev inte många plupoäng där inte...

 

Men med all respekt för Din oomtvistliga erfarenhet och Ditt stora kunnande, så vill jag andraga några invändningar och ställa några kompletterande frågor.

Först så vill jag då berätta att den metod med värmning och sedan säkring med Loctite 293, som jag använt, föreslås i en skriftlig anvisning från Korsör Propeller som är ett propelleraxelföretag med ett tiotal anställda grundat 1947 och som ju rimligen borde ha viss erfarenhet bakom vad dom säger. Tyvärr inskränker sig deras anvisning när det gäller åtdragningsmoment till ”spaend nu mötriken godt til med en stor nögle og slå några slag på nöglen med fx en blyhammare, så mötriken blir spaendt godt til.”

 

Beträffande möjligheten till senare demontering /med eller utan vinkelslip.../ så kan jag också berätta att jag monterat propellrarna på samma sätt tidigare och att dom båda gått att demontera med hjälp av avdragare och efter ett par minuter med en inte alltför stor acetylenbrännare mot navet.

 

image.jpeg.bf3906a9d9240d95d47ce984b36f8885.jpeg

 

Min båt har inte haft några låsbleck eller sprintar som säkring för propellermuttrarna, och varken axlar eller muttrar är borrade för sprintar. Men låsbleck är givetvis något jag skulle kunna överväga nästa gång.

 

Men jag tolkar Ditt svar som att jag i alla fall borde kunna vara rimligt säker på att propellrarna sitter kvar efter gårdagens montering. Man vill ju inte tappa dom…

 

Men olja…? Trodde att det var ’no no’ att olja ett förband som bygger på friktion? Och jag har för mig att Du skojade om det i en annan tråd som gällde klämflänsmontering?

 

Finns det risk för skärning mellan brons och rostfritt?

 

Jag blir fortsatt osäker på vilket moment som man borde sträva efter. Det närmaste jag kunde hitta var nedanstående tabell, men den gäller ju för grovgängor med rostfri skruv och rostfri mutter och smorda gängor.

Åtdragningsmoment rostfria/syrafasta skruvförband - metrisk grovgänga

 

Nedanstående tabell anger värden för åtdragningsmoment för vaxade produkter. Hänsyn har tagits till att hållfasthetsvärdena enligt SS-ISO 3506-1 för rostfria skruvar inte överensstämmer med dem för vanliga stålskruvar.

För att rostfria skruvar (inklusive syrafasta skruvar) skall kunna förspännas fordras effektiv smörjning. Utan smörjning kan gängorna skära ihop.
Slående maskiner skall inte användas vid åtdragning av rostfria förband.

Åtdragningsmoment (Mv) i Nm för vaxade rostfria (även syrafasta) skruvförband vid användning av momentnyckel eller skruv/mutterdragare med momentstyrning. Momentspridningen max. ±5%.

Gänga
M

Diameter 

mm

Stigning
P
mm

Spänningsarea
As
mm²

Hållfasthetsklass enligt SS-ISO 3506-1

Austenitiska (A)

Ferritiska (F) och Martensitiska (C)

50

70

80

45

50

60

70

80

1,6
2
2,5

1,6
2
2,5

0,35
0,4
0,45

1,27
2,07
3,39

0,057
0,11
0,23

0,12
0,25
0,5

0,16
0,33
0,28

0,068
0,14
0,28

0,11
0,22
0,45

0,17
0,35
0,7

3
3,5
4

3
3,5
4

0,5
0,6
0,7

5,03
6,78
8,78

0,41
0,64
1

0,87
1,4
2

1,2
1,8
2,7

0,48
0,76
1,1

0,79
1,3
1,9

1,2
2
2,9

5
6
8

5
6
8

0,8
1
1,25

14,2
20,1
36,6

1,9
3,3
7,8

4,1
7
17

5,4
9,3
22

2,3
3,9
9,3

3,7
6,3
15

5,8
9,9
24

10
12
14

10
12
14

1,5
1,75
2

58
84,3
115

15
27
43

33
57
91

44
76
121

18
32
51

30
52
83

47
82
130

16
18
20

16
18
20

2
2,5
2,5

157
192
245

65
91
127

140
195
273

187
260
364

78
108
152

127
178
249

199
277
388

22
24
27

22
24
27

2,5
3
3

303
353
459

171
220
318

367
472
682

490
629
909

204
262
379

335
430
621

523
671
969

30
33
36
39

30
33
36
39

3,5
3,5
4
4

561
694
817
976

434
585
755
969

930
1250
2160
2080

1240
1670
2160
2770

517
697
899
1150

848
1140
1470
1890

1320
1780
2300

 

Och som sagt skall man använda Loctite så vill man kanske inte smörja gängorna? Skulle kanske vara ett alternativ att man satte på Loctite från början och betraktade det som ’smörjmedel’? Vad säger god verkstadspraxis beträffande kombinationen Loctite och momentdragning?

 

:confused:

ebonita

ebonita

Stort tack för synpunkter Hulda, det blev inte många plupoäng där inte...

Men med all respekt för Din oomtvistliga erfarenhet och Ditt stora kunnande, så vill jag andraga några invändningar och ställa några kompletterande frågor.

Först så vill jag då berätta att den metod med värmning och sedan säkring med Loctite 293, som jag använt, föreslås i en skriftlig anvisning från Korsör Propeller som är ett propelleraxelföretag med ett tiotal anställda grundat 1947 och som ju rimligen borde ha viss erfarenhet bakom vad dom säger. Tyvärr inskränker sig deras anvisning när det gäller åtdragningsmoment till ”spaend nu mötriken godt til med en stor nögle og slå några slag på nöglen med fx en blyhammare, så mötriken blir spaendt godt til.”

Beträffande möjligheten till senare demontering /med eller utan vinkelslip.../ så kan jag också berätta att jag monterat propellrarna på samma sätt tidigare och att dom båda gått att demontera med hjälp av avdragare och efter ett par minuter med en inte alltför stor acetylenbrännare mot navet.

image.jpeg.bf3906a9d9240d95d47ce984b36f8885.jpeg

Min båt har inte haft några låsbleck eller sprintar som säkring för propellermuttrarna, och varken axlar eller muttrar är borrade för sprintar. Men låsbleck är givetvis något jag skulle kunna överväga nästa gång.

Men jag tolkar Ditt svar som att jag i alla fall borde kunna vara rimligt säker på att propellrarna sitter kvar efter gårdagens montering. Man vill ju inte tappa dom…

Men olja…? Trodde att det var ’no no’ att olja ett förband som bygger på friktion? Och jag har för mig att Du skojade om det i en annan tråd som gällde klämflänsmontering?

Finns det risk för skärning mellan brons och rostfritt?

Jag blir fortsatt osäker på vilket moment som man borde sträva efter. Det närmaste jag kunde hitta var nedanstående tabell, men den gäller ju för grovgängor med rostfri skruv och rostfri mutter och smorda gängor.

Åtdragningsmoment rostfria/syrafasta skruvförband - metrisk grovgänga

Nedanstående tabell anger värden för åtdragningsmoment för vaxade produkter. Hänsyn har tagits till att hållfasthetsvärdena enligt SS-ISO 3506-1 för rostfria skruvar inte överensstämmer med dem för vanliga stålskruvar.

För att rostfria skruvar (inklusive syrafasta skruvar) skall kunna förspännas fordras effektiv smörjning. Utan smörjning kan gängorna skära ihop.
Slående maskiner skall inte användas vid åtdragning av rostfria förband.

Åtdragningsmoment (Mv) i Nm för vaxade rostfria (även syrafasta) skruvförband vid användning av momentnyckel eller skruv/mutterdragare med momentstyrning. Momentspridningen max. ±5%.

Gänga
M

Diameter 

mm

Stigning
P
mm

Spänningsarea
As
mm²

Hållfasthetsklass enligt SS-ISO 3506-1

Austenitiska (A)

Ferritiska (F) och Martensitiska (C)

50

70

80

45

50

60

70

80

1,6
2
2,5

1,6
2
2,5

0,35
0,4
0,45

1,27
2,07
3,39

0,057
0,11
0,23

0,12
0,25
0,5

0,16
0,33
0,28

0,068
0,14
0,28

0,11
0,22
0,45

0,17
0,35
0,7

3
3,5
4

3
3,5
4

0,5
0,6
0,7

5,03
6,78
8,78

0,41
0,64
1

0,87
1,4
2

1,2
1,8
2,7

0,48
0,76
1,1

0,79
1,3
1,9

1,2
2
2,9

5
6
8

5
6
8

0,8
1
1,25

14,2
20,1
36,6

1,9
3,3
7,8

4,1
7
17

5,4
9,3
22

2,3
3,9
9,3

3,7
6,3
15

5,8
9,9
24

10
12
14

10
12
14

1,5
1,75
2

58
84,3
115

15
27
43

33
57
91

44
76
121

18
32
51

30
52
83

47
82
130

16
18
20

16
18
20

2
2,5
2,5

157
192
245

65
91
127

140
195
273

187
260
364

78
108
152

127
178
249

199
277
388

22
24
27

22
24
27

2,5
3
3

303
353
459

171
220
318

367
472
682

490
629
909

204
262
379

335
430
621

523
671
969

30
33
36
39

30
33
36
39

3,5
3,5
4
4

561
694
817
976

434
585
755
969

930
1250
2160
2080

1240
1670
2160
2770

517
697
899
1150

848
1140
1470
1890

1320
1780
2300

Och som sagt skall man använda Loctite så vill man kanske inte smörja gängorna? Skulle kanske vara ett alternativ att man satte på Loctite från början och betraktade det som ’smörjmedel’? Vad säger god verkstadspraxis beträffande kombinationen Loctite och momentdragning?

 

:confused:



×
×
  • Create New...