Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

OK, da er det lunch mens limet tørker. Kan ta litt mer, men du har vel allerede montert sakene.

Loctite, bruksanvisningen sier tørre gjenger, følg bruksanvisningen. Ingen aning om moment, bare dra til skikkelig. Det er meeeeget lav risk for skjæring mellom rustfritt og bronse, har aldri hørt at det har skjedd.

Den gangen jeg var i jobb, konsulent :-) Et av mine oppdrag for et av de større oljeselskapene var blant annet prosedyrekontroll og 'acceptance witness'. I korthet at leverandører av roterende utstyr skulle sende meg sine prosedyrer for kontroll og aksept. Dernest skulle jeg, som del av et team, reise til leverandøren og godkjenne testkjøring og resultater. Mitt spesialområde var korrosjon, fleksible koplinger, akseltetninger og sperrevæskesystemer. Av alle pumpeleverandører jeg kan huske, var den en ukjent ved navn 'Atlas' som kom best ut. Vi måtte fly til Berlin, og så var det mint to timer østover. På denne fabrikken var nr. 1 språk tysk. Nr. 2 russisk. Så var det en gjøk som kunne knekke litt engelsk. Dette var store transferpumper i støpt SuperDuplex, fantastisk. Finishen var så som så. De fikk litt kick for sprut fra jern, måtte syrevaske og pusse litt. Ellers helt perfekt. For feil fant jeg i bøtter og spann enten produsenten het Sulzer eller Johnson, bare et par navn, en del til kunne nevnes. Derfor faller jeg ikke nesegrus over utsagnet fra en propellfarbrikant i Danmark. Lei for det.

 

Men noe av det vi gjorde, for at den spec'en jeg har nevnt over skal gjelde, er:

  • Kon 1:10
  • Kontaktflate mellom aksling og det som skal monteres min. 80 %
  • Kile i hht. en eller annen spec som jeg ikke husker lenger
  • Sluttet som konsulent høsten 2013, har glemt mer enn jeg noen gang har lært

Prosedyren for å sjekke kontaktflaten var å legge en stripe 'blått' på akslingen, trykke navet innpå uten kile og dreie det rundt. Da skulle det være 80 % klart stål (både på aksling og boring), fargen skulle være gnidd vekk. Hvis resultatet var for dårlig brukte vi fin slipepasta og forsøkte å slipe det til. Eventuelle feil kunne naturligvis ligge både i boring eller aksling, eller begge. Funket ikke sliping, retur til produsent. Som regel var feilen i boringen.

 

Om 80 %-spec'en holder, varming av propellen vil gi en vanvittig høy friksjon når det skal fra hverandre. Henger propellen mer eller mindre og slenger på akslingen, greit. Da blir det uansett ikke særlig høy friksjon. Propellen og akslingen jeg har fra Sleipner er av typen 'høy kontaktflate', og må ikke varmes ved montering. 

 

Håper dette har gitt litt bakgrunn. 

 

Har forresten en story når det gjelder kile :-) Det var en pumpedrift som var 'umulig' å rette opp til TIR 5/100. Så vi 'gutta' ble sendt offshore for å fikse problemet. Om vi skal rette opp, må spaceren (avstandsstykket mellom motornav og pumpenav) demonteres, gjorde så. Et eller annet hang fast. Måtte skru løs og flytte på 4 tonn motor, 6000 V kabler og greier, masse pes. Da vi endelig fikk det fra hverandre, kom kilen til pumpenavet tittende frem. Kilen var vel 15 centimeter lang, og hang på 2 centimeter. I rapporten min skrev jeg at jeg ikke kunne gå god for acceptance test :-) Dette var en Crude Oil Pipeline. 40 bar pumpetrykk ved 60 grader. Hadde kilen ramlet av og navet begynt å spinne, ville det blitt skikkelig balluba. Eller at navet, grunnet punktlast fra kilebiten hadde revnet og fragmentert mens det snurret med 3600 rpm. Skal ikke si hvem eller hvor :-) Kunne skrevet en hel bok om 30 år offshore.

 

Hulda

Hulda

OK, da er det lunch mens limet tørker. Kan ta litt mer, men du har vel allerede montert sakene.

Loctite, bruksanvisningen sier tørre gjenger, følg bruksanvisningen. Ingen aning om moment, bare dra til skikkelig.

Den gangen jeg var i jobb, konsulent :-) Et av mine oppdrag for et av de større oljeselskapene var blant annet prosedyrekontroll og 'acceptance witness'. I korthet at leverandører av roterende utstyr skulle sende meg sine prosedyrer for kontroll og aksept. Dernest skulle jeg, som del av et team, reise til leverandøren og godkjenne testkjøring og resultater. Mitt spesialområde var korrosjon, fleksible koplinger, akseltetninger og sperrevæskesystemer. Av alle pumpeleverandører jeg kan huske, var den en ukjent ved navn 'Atlas' som kom best ut. Vi måtte fly til Berlin, og så var det mint to timer østover. På denne fabrikken var nr. 1 språk tysk. Nr. 2 russisk. Så var det en gjøk som kunne knekke litt engelsk. Dette var store transferpumper i støpt SuperDuplex, fantastisk. Finishen var så som så. De fikk litt kick for sprut fra jern, måtte syrevaske og pusse litt. Ellers helt perfekt. For feil fant jeg i bøtter og spann enten produsenten het Sulzer eller Johnson, bare et par navn, en del til kunne nevnes. Derfor faller jeg ikke nesegrus over utsagnet fra en propellfarbrikant i Danmark. Lei for det.

 

Men noe av det vi gjorde, for at den spec'en jeg har nevnt over skal gjelde, er:

  • Kon 1:10
  • Kontaktflate mellom aksling og det som skal monteres min. 80 %
  • Kile i hht. en eller annen spec som jeg ikke husker lenger
  • Sluttet som konsulent høsten 2013, har glemt mer enn jeg noen gang har lært

Prosedyren for å sjekke kontaktflaten var å legge en stripe 'blått' på akslingen, trykke navet innpå uten kile og dreie det rundt. Da skulle det være 80 % klart stål (både på aksling og boring), fargen skulle være gnidd vekk. Hvis resultatet var for dårlig brukte vi fin slipepasta og forsøkte å slipe det til. Eventuelle feil kunne naturligvis ligge både i boring eller aksling, eller begge. Funket ikke sliping, retur til produsent. Som regel var feilen i boringen.

 

Om 80 %-spec'en holder, varming av propellen vil gi en vanvittig høy friksjon når det skal fra hverandre. Henger propellen mer eller mindre og slenger på akslingen, greit. Da blir det uansett ikke særlig høy friksjon. Propellen og akslingen jeg har fra Sleipner er av typen 'høy kontaktflate', og må ikke varmes ved montering. 

 

Håper dette har gitt litt bakgrunn. 

 

Har forresten en story når det gjelder kile :-) Det var en pumpedrift som var 'umulig' å rette opp til TIR 5/100. Så vi 'gutta' ble sendt offshore for å fikse problemet. Om vi skal rette opp, må spaceren (avstandsstykket mellom motornav og pumpenav) demonteres, gjorde så. Et eller annet hang fast. Måtte skru løs og flytte på 4 tonn motor, 6000 V kabler og greier, masse pes. Da vi endelig fikk det fra hverandre, kom kilen til pumpenavet tittende frem. Kilen var vel 15 centimeter lang, og hang på 2 centimeter. I rapporten min skrev jeg at jeg ikke kunne gå god for acceptance test :-) Dette var en Crude Oil Pipeline. 40 bar pumpetrykk ved 60 grader. Hadde kilen ramlet av og navet begynt å spinne, ville det blitt skikkelig balluba. Eller at navet, grunnet punktlast fra kilebiten hadde revnet og fragmentert mens det snurret med 3600 rpm. Skal ikke si hvem eller hvor :-) Kunne skrevet en hel bok om 30 år offshore.

 



×
×
  • Create New...