Jump to content

Edit History

ebonita

ebonita

Ja vad säger konstruktören?

 

Jag tänker mig att man vill dra muttern så att:

  • propellernavet kommer tillräckligt högt på konan
  • propellern inte tenderar att glida av konan
  • muttern inte skall gänga av sig.

 

Det andra kravet borde ju som Ventus skriver vara säkerställt redan av navets friktion mot axelkonan om navet har äntrat konan tillräckligt.

Det sistnämnda kravet tänker jag mig i grunden skall uppnås utan muttersäkring genom friktion mellan muttar och gänga/propellernav.

Muttersäkringen liksom kilen mellan axel och nav är ju bara där som säkerhet.

 

Någon förspänning som man vill uppnå i traditionella bultförband är det ju inte fråga om.

 

Så då återkommer frågan: vad är lämpligt åtdragningsmoment?

 

Och igen, om man skulle vilja gå med Loctite, då vill man inte smörja gängan.

Är det acceptabelt att 'smörja' med Loctite och dra till moment i ett tempo?

 

:confused:

 

 

ebonita

ebonita

Ja vad säger konstruktören?

 

Jag tänker mig att man vill dra muttern så att:

  • propellernavet kommer tillräckligt högt på konan
  • propellern inte tenderar att glida av konan
  • muttern inte skall gänga av sig.

 

Det andra kravet borde ju som Ventus skriver vara säkerställt redan av navets friktion mot axelkonan om navet har äntrat konan tillräckligt

Det sistnämnda kravet tänker jag mig i grunden skall uppnås utan muttersäkring genom friktion mellan muttar och gänga/propellernav.

 

Muttersäkringen liksom kilen mellan axel och nav är ju bara där som säkerhet.

Någon förspänning som man vill uppnå i traditionella bultförband är det ju inte fråga om.

 

Så då återkommer frågan: vad är lämpligt åtdragningsmoment?

 

Och igen, om man skulle vilja gå med Loctite, då vill man inte smörja gängan.

Är det acceptabelt att 'smörja' med Loctite och dra till moment i ett tempo?

 

:confused:

 

 

ebonita

ebonita

Ja vad säger konstruktören?

 

Med risk att få ett större antal invändningar på halsen så tänker jag mig att man vill dra muttern så att

  • propellernavet kommer tillräckligt högt på konan
  • propellern inte tenderar att glida av konan
  • muttern inte skall gänga av sig.

 

Det andra kravet borde ju som Ventus skriver vara säkerställt redan av navets friktion mot axelkonan om navet har äntrat konan tillräckligt

Det sistnämnda kravet tänker jag mig i grunden skall uppnås utan muttersäkring genom friktion mellan muttar och gänga/propellernav.

 

Muttersäkringen liksom kilen mellan axel och nav är ju bara där som säkerhet.

Någon förspänning som man vill uppnå i traditionella bultförband är det ju inte fråga om.

 

Så då återkommer frågan: vad är lämpligt åtdragningsmoment?

 

Och igen, om man skulle vilja gå med Loctite, då vill man inte smörja gängan.

Är det acceptabelt att 'smörja' med Loctite och dra till moment i ett tempo?

 

:confused:

 

 

ebonita

ebonita

Ja vad säger konstruktören?

 

Med risk att få ett större antal invändningar på halsen så tänker jag mig att man vill dra muttern så att propellernavet 1) kommer tillräckligt högt på konan, 2) inte tenderar att glida av konan plus att man ju 3) vill att muttern inte skall gänga av sig.

 

Det andra kravet borde ju som Ventus skriver vara säkerställt redan av navets friktion mot axelkonan om navet har äntrat konan tillräckligt

Det sistnämnda kravet tänker jag mig i grunden skall uppnås utan muttersäkring genom friktion mellan muttar och gänga/propellernav.

 

Muttersäkringen liksom kilen mellan axel och nav är ju bara där som säkerhet.

Någon förspänning som man vill uppnå i traditionella bultförband är det ju inte fråga om.

 

Så då återkommer frågan: vad är lämpligt åtdragningsmoment?

 

Och igen, om man skulle vilja gå med Loctite, då vill man inte smörja gängan.

Är det acceptabelt att 'smörja' med Loctite och dra till moment i ett tempo?

 

:confused:

 

 



×
×
  • Create New...