Jump to content

Edit History

sap_2000

sap_2000

On 1/22/2019 at 11:34 AM, MajorAndy said:

Min egen erfaring er i hvert fald denne: Hvis det koster en bondegård hver gang jeg fylder op og jeg skal gøre det ofte, så påvirker det mig psykologisk, så jeg ikke har lige så meget lyst til at bruge båden.

 

Deler den oppfatningen. Selv om man kanskje ikke velter økonomien på drivstoff til båten så er det meget demotiverende å se på kronetelleren på pumpa om man må fylle mye og ofte, og spesielt til en høy pris (Bensin på norske marinaer). Man ser det i praksis også.  Meget sjelden man ser større båter med bensinmotorer, typisk 2 x v8  kjører særlig langt og fort. Selv om han mest sannsynlig hadde betalt totalt sett for samme båt med 2 x diesel.  

 

Når man ser hysteriet som har utviklet seg de siste årene på landjorda ang privat fossilt forbruk, så kan man bli skremt. Og blir ting gjentatt og skreket om nok ganger så blir det etterhvert både politisk og allment akspektert. Rett eller galt. 

 

Så for egen del hadde forbruk (også potensielt forbruk) mye å si for valget av båt av flere grunner når jeg handlet i 2013. Jeg var på jakt etter motorbåt i 35-40 fots klassen som typisk vil si 7-12 tonn båt som skal flyttes gjennom vannet.

jeg var trukket mot typisk twin aksel båter med 2 x 3-400 hk og et potensielt forbruk mellom 1 og 5 liter pr NM eller 7 - 130 liter i timen avhengig av hva slags båt man valgte.

 

Dette var i 2013 når hysteriet var lang mindre enn nå, men mangel på tillit til forutsigbarhet  hos våre folkevalgte veide tungt for å gå for noe med lavt årlig forbruk. Ikke pga forbruket isolert sett i nærmeste fremtid, men den psykologiske effekten og dermed etterspørsel og verdien på «investeringen» om de folkevalgte plutselig finner ut at dieselen skal koste 20-30 eller 50 kroner literen i morgen.  

 

På den nevnte norske landjorda har en bil som bruker 0,5 på mila og kjøres noen få km om dagen omtrent blitt fy fy i visse områder av landet. Spes hvis vi snakker diesel, selv om den er Euro 6, med add blue, partikkelfilter og praktisk talt null utslipp av partikler så blir vi fortalt at folk dør som fluer i Oslo av luftveissykdommer om disse bilene får kjøre.  Løsning er som alltid masse avgifter, hundretalls bommer i regionen og bort med all gateparkering.  Alle skal sykle, gå eller ta buss. Sommer som vinter, ung eller, gammel, syk eller frisk. Ingen grunn er god nok til å brenne fossilt,  med mindre man er politiker med egen sjafør da ?.

 

så hva har dette med båt å gjøre? Jo, man ser hvor mye som har blitt snudd på hue på rekordkort tid her i landet. Det har gått langt fortere enn man kunne drømme om for bare 4-5 år siden. 

Og hva kan man vente seg den dagen avgifts og reguleriengskåte politikere vender sine øyne mot fritidsbåtbruken for å score noen meget enkle og billige poeng? Bare tenk hvordan det kan fremstilles i media og hvilke tall som kan slås opp med den «rette» vinklingen. 

 

Vi snakker CO2 utslipp på  tusenvis av gram PR km, forbruk på flere hundre liter i timen eller 10 liter på landmila på en typisk 40 foter. Og alt dette uten et snev av nytte i hverdagen.  Bare for moro og at herr og fru rik (alle med større båt vil fremstilles som rike) som kruser rundt badestrender  i 30 knop dagen lang og utgjør en fare for de badende (fattige barna med foreldre uten båt) og kveler dem i dieseleksosen sin.  Om ikke de argumentene holder for å få opp prisen til 50 kroner literen, så kan bare slenge på at «båtmillionærene også driter i vannet som disse nevnte barna bader i. 

 

Jeg ofret farten og endte opp med en nyere Trawler.  Årlig logget snittforbruk er på 6-7 liter i timen eller 1 liter/ nm. Yrkesrated (5000 timer i året) Cummins med strak aksling holder både vedlikholesutgiftene og pulsen lav. 

Tanken var (og er) at om dommedagsprofetiene over (som var satt «noe»  på spissen) slår til og dieselen koster 40-50 kroner literen i nær fremtid, så kan jeg fremdeles ha et tilnærmet normal motorbåtliv og en båt som forhåpentlig er grei og omsette i motsetning til mye annet.  

Som en bonus er en slik båttype også en god kandidat til elektrifisering da den fint har plass og ville tålt og har plass til et par-tre tonn lithium batterier og elmotor om cummins og 2x600 liter tanker hives ut.  

 

Har en følelse av noe komker til skje de nærmeste årene som vil snu opp-ned på bruken av større motorbåter i forhold til det vi har vært vandt til. 

Tilbake til det @MajorAndy nevner om psykologi, så har hvertfall jeg hatt relativt lite bekymringer om båt og bruk  pga valget.  

Men man vet jo aldri.  Blir det årsavgift eller skatt pr kilo båt så er Jeg skikkelig ute å kjøre :lol:

 

På tide å ta pilla nå. Den som lever får se :yesnod:

Hilsen SAP som er pessimist intil det motsatte er bevist :giggle:

sap_2000

sap_2000

On 1/22/2019 at 11:34 AM, MajorAndy said:

Min egen erfaring er i hvert fald denne: Hvis det koster en bondegård hver gang jeg fylder op og jeg skal gøre det ofte, så påvirker det mig psykologisk, så jeg ikke har lige så meget lyst til at bruge båden.

 

Deler den oppfatningen. Selv om man kanskje ikke velter økonomien på drivstoff til båten så er det meget demotiverende å se på kronetelleren på pumpa om man må fylle mye og ofte, og spesielt til en høy pris (Bensin på norske marinaer). Man ser det i praksis også.  Meget sjelden man ser større båter med bensinmotorer, typisk 2 x v8  kjører særlig langt og fort. Selv om han mest sannsynlig hadde betalt totalt sett for samme båt med 2 x diesel.  

 

Når man ser hysteriet som har utviklet seg de siste årene på landjorda ang privat fossilt forbruk, så kan man bli skremt. Og blir ting gjentatt og skreket om nok ganger så blir det etterhvert både politisk og allment akspektert. Rett eller galt. 

 

Så for egen del hadde forbruk (også potensielt forbruk) mye å si for valget av båt av flere grunner når jeg handlet i 2013. Jeg var på jakt etter motorbåt i 35-40 fots klassen som typisk vil si 7-12 tonn båt som skal flyttes gjennom vannet.

jeg var trukket mot typisk twin aksel båter med 2 x 3-400 hk og et potensielt forbruk mellom 1 og 5 liter pr NM eller 7 - 130 liter i timen avhengig av hva slags båt man valgte.

 

Dette var i 2013 når hysteriet var lang mindre enn nå, men mangel på tillit til forutsigbarhet  hos våre folkevalgte veide tungt for å gå for noe med lavt årlig forbruk. Ikke pga forbruket isolert sett i nærmeste fremtid, men den psykologiske effekten og dermed etterspørsel og verdien på «investeringen» om de folkevalgte plutselig finner ut at dieselen skal koste 20-30 eller 50 kroner literen i morgen.  

 

På den nevnte norske landjorda har en bil som bruker 0,5 på mila og kjøres noen få km om dagen omtrent blitt fy fy i visse områder av landet. Spes hvis vi snakker diesel, selv om den er Euro 6, med add blue, partikkelfilter og praktisk talt null utslipp av partikler så blir vi fortalt at folk dør som fluer i Oslo av luftveissykdommer om disse bilene får kjøre.  Løsning er som alltid masse avgifter, hundretalls bommer i regionen og bort med all gateparkering.  Alle skal sykle, gå eller ta buss. Sommer som vinter, ung eller, gammel, syk eller frisk. Ingen grunn er god nok til å brenne fossilt,  med mindre man er politiker med egen sjafør da ?.

 

så hva har dette med båt å gjøre? Jo, man ser hvor mye som har blitt snudd på hue på rekordkort tid her i landet. Det har gått langt fortere enn man kunne drømme om for bare 4-5 år siden. 

Og hva kan man vente seg den dagen avgifts og reguleriengskåte politikere vender sine øyne mot fritidsbåtbruken for å score noen meget enkle og billige poeng? Bare tenk hvordan det kan fremstilles i media og hvilke tall som kan slås opp med den «rette» vinklingen. 

 

Vi snakker CO2 utslipp på  tusenvis av gram PR km, forbruk på flere hundre liter i timen eller 10 liter på landmila på en typisk 40 foter. Og alt dette uten et snev av nytte i hverdagen.  Bare for moro og at herr og fru rik (alle med større båt vil fremstilles som rike) som kruser rundt badestrender  i 30 knop dagen lang og utgjør en fare for de badende (fattige barna med foreldre uten båt) og kveler dem i dieseleksosen sin.  Om ikke de argumentene holder for å få opp prisen til 50 kroner literen, så kan bare slenge på at «båtmillionærene også driter i vannet som disse nevnte barna bader i. 

 

Jeg ofret farten og endte opp med en nyere Trawler.  Årlig logget snittforbruk er på 6-7 liter i timen eller 1 liter/ nm. Yrkesrated (5000 timer i året) Cummins med strak aksling holder både vedlikholesutgiftene og pulsen lav. 

Tanken var (og er) at om dommedagsprofetiene over (som var satt «noe»  på spissen) slår til og dieselen koster 40-50 kroner literen i nær fremtid, så kan jeg fremdeles ha et tilnærmet normal motorbåtliv og en båt som forhåpentlig er grei og omsette i motsetning til mye annet.  

Som en bonus er en slik båttype også en god kandidat til elektrifisering da den fint har plass og ville tålt og har plass til et par-tre tonn lithium batterier og elmotor om cummins og 2x600 liter tanker hives ut.  

 

Har en følelse av noe komker til skje de nærmeste årene som vil snu opp-ned på bruken av større motorbåter i forhold til det vi har vært vandt til. 

Tilbake til det @MajorAndy nevner om psykologi, så har hvertfall jeg hatt relativt lite bekymringer om båt og bruk  pga valget.  

Men man vet jo aldri.  Blir det årsavgift eller skatt pr kilo båt såmer Jeg ute å kjøre :lol:

 

På tide å ta pilla nå. Den som lever får se :yesnod:

Hilsen SAP som er pessimist intil det motsatte er bevist :giggle:



×
×
  • Create New...