Jump to content

Edit History

nie

nie

Synes den båten som jeg har nå har gitt meg mange fine timer på sjøen uten at jeg har tenkt bensinforbruk i det hele tatt utover å passe på at tanken ikke går tom. Båten er en bowrider med 150hk utenbords.

 

Men nå skal det oppgraderes til overnattingsbåt dvs halvplaner med strak aksling og 350-400 hk diesel ala Viknes 1030.

Kostnaden til drivstoff på denne båttypen bekymrer meg ikke i det hele tatt.

Vår bruk vil nok være mye kombinert bruk av båten som hytte (ligge i ro), tusle rundt i skrogfart og noe kjøring i marsjfart for å tilbakelegge transportetapper. Men slik vi bor her i Bergen så er vi jo så heldige at vi uansett ikke trenger lange transportetapper hverken nord, sør eller vest før vi er midt i en fantastisk skjærgård. Så kostnad til drivstoff bekymrer ikke.

 

Likevel melder  jo tankene seg om hvordan fremtiden for denne båttypen kommer til å bli?

Vil det komme restriksjoner og reguleringer som gjør bruk dyrt/vanskelig....

Vil det komme avgifter på drivstoff....

Vil bruktprisene gå i dass?

 

Som SAP er inne på, har det jo vært en forrykende holdningsendring innen folks bilvaner og valg. Jeg kjører selv EL-bil og kommer neppe til å kjøpe diesel/bensin bil igjen. Men båt blir en annen greie...ser ikke for meg hvordan fritidsbåtene skal kunne elektrifiseres på den måten som er iferd med å skje med bilparken.

Så selv om jeg personlig ikke vil plages av noe høyere priser på drivstoff til båten så vil jeg jo bli berørt hvis verdien på båten min halveres som følge av at «resten av Norge» ikke lenger vil ha denne type båter.

nie

nie

Synes den båten som jeg har nå har gitt meg mange fine timer på sjøen uten at jeg har tenkt bensinforbruk i det hele tatt utover å passe på at tanken ikke går tom. Båten er en bowrider med 150hk utenbords.

 

Men nå skal det oppgraderes til overnattingsbåt dvs halvplaner med strak aksling og 350-400 hk diesel ala Viknes 1030.

Kostnaden til drivstoff på denne båttypen bekymrer meg ikke i det hele tatt.

Vår bruk vil nok være mye kombinert bruk av båten som hytte (ligge i ro), tusle rundt i skrogfart og noe kjøring i marsjfart for å tilbakelegge transportetapper. Men slik vi bor her i Bergen så er vi jo så heldige at vi uansett ikke trenger lange transportetapper hverken nord, sør eller vest før vi er midt i en fantastisk skjærgård. Så kostnad til drivstoff bekymrer ikke.

 

Likevel melder  jo tankene seg om hvordan fremtiden for denne båttypen kommer til å bli?

Vil det komme restriksjoner og reguleringer som gjør bruk dyrt/vanskelig....

Vil det komme avgifter på drivstoff....

Vil bruktprisene gå i dass?

 

Som SAP er inne på, har det jo vært en forrykende holdningsendring innen folks bilvaner og valg. Jeg kjører selv EL-bil og kommer neppe til å kjøpe diesel/bensin bil igjen.

Så selv om jeg personlig ikke vil plages av noe høyere priser på drivstoff så vil jeg jo bli berørt hvis verdien på båten min halveres som følge av at «resten av Norge» ikke lenger vil ha denne type båter.

nie

nie

Synes den båten som jeg har nå har gitt meg mange fine timer på sjøen uten at jeg har tenkt bensinforbruk i det hele tatt utover å passe på at tanken ikke går tom. Båten er en bowrider med 150hk utenbords.

 

Men nå skal det oppgraderes til overnattingsbåt dvs halvplaner med strak aksling og 350-400 hk diesel ala Viknes 1030.

Kostnaden til drivstoff på denne båttypen bekymrer meg ikke i det hele tatt.

Vår bruk vil nok være mye kombinert bruk av båten som hytte (ligge i ro), tusle rundt i skrogfart og noe kjøring i marsjfart for å tilbakelegge transportetapper. Men slik vi bor her i Bergen så er vi jo så heldige at vi uansett ikke trenger lange transportetapper hverken nord, sør eller vest før vi er midt i en fantastisk skjærgård. Så kostnad til drivstoff bekymrer ikke.

 

Likevel melder  jo tankene seg om hvordan fremtiden for denne båttypen kommer til å bli?

Vil det komme restriksjoner og reguleringer som gjør bruk dyrt/vanskelig....

Vil det komme avgifter på drivstoff....

Vil bruktprisene gå i dass?

 

Så selv om jeg personlig ikke vil plages av noe høyere priser på drivstoff så vil jeg jo bli berørt hvis verdien på båten min halveres som følge av at «resten av Norge» ikke lenger vil ha denne type båter.



×
×
  • Create New...