Jump to content

Edit History

sap_2000

sap_2000

3 hours ago, Pinkvin said:

En stor "hytte på sjøen" som kan flyttes har absolutt god bruksverdi, en kan bare ikke flytte den så ofte hvis det blir for kostbart.

 

Som @Chiefengineer skriver litt over er den reelle bekymringen mer at investeringen kan gå opp i røyk den dagen fokuset blir satt på fritidsbåt. Selvfølgelig vil tallene presenteres på verst mulig måte. Selv en seilbåt eller snekke kan få stygge tall om bare kriteriene settes "rett" og miljøfantastene som på tross av relativ lav opplsutning som vanlig skriker høyt og gjentar budskapet mange nok ganger.

 

3 hours ago, Pinkvin said:

Kjenner noen i en seilbåt som over flere år seilte til Koster i begynnelsen av sesongen og la båten der, så seilte de hjem om høsten (reiste med bil- ferje til- fra båten gjennom sesongen) De virket svært fornøyd med løsningen. To seilturer i året og "hytte på Koster". Det er da jaggu verdt noe det også. 

 

I utgangspunktet høres jo dette forbildelig miljøpolitisk korrekt ut :thumbsup:  Men er det å produsere en 5-10 tonns plastbalje (forutsetter plastbåt) som nesten ikke blir brukt så bra da? Plast er jo rimelig ut om dagen og ender fort vekk i hvalens mage blir jeg fortalt. 

Videre  reises det en god del for å bruke denne båten/ hytta. Både med styggedommen privatbil og ferger. Sistnevnte er vel den kollektive transportmetoden med høyest utslipp mener jeg å ha lest? Ting må settes i perspektiv og sammenheng og det er totalen pr hode pr år som burde telle. Slik sett er det ikke sikkert at han med 2-3 biler, feit Princess med 2 x 800 hk med båtplass lokalt og rolig kjøremønster slipper ut mer årlig en den gjennomsnittlige knallgrønne, planterøykende hipsteren på "løkka" som elsker ski/hytte, storbyweekender og sydenferier.

 

Men vi vet alle hvem av de som skal tas :lipseal:

 

4 hours ago, Chiefengineer said:

Jeg vil si at det ligger en viss bekymring i hvordan politikken blir framover og hvordan dette vil påvirke båtbruk og drivstoffkostnader hva gjelder nytt båtkjøp

 

4 hours ago, Chiefengineer said:

Endring i bruksmønster kan sterkt påvirke forbruket. Men jeg tenker mer på den investeringen man evt. legger i ny storbåt og hvordan markedet prismessig evt. vil straffe en slik gjenstand når den skal avhendes igjen. Det er her den store smellen kan komme om kjøperne forsvinner.

 

Spot on. Helt enig :thumbsup:

sap_2000

sap_2000

3 hours ago, Pinkvin said:

En stor "hytte på sjøen" som kan flyttes har absolutt god bruksverdi, en kan bare ikke flytte den så ofte hvis det blir for kostbart.

 

Som @Chiefengineer skriver litt over er den reelle bekymringen mer at investeringen kan gå opp i røyk den dagen fokuset blir satt på fritidsbåt. Selvfølgelig vil tallene presenteres på verst mulig måte. Selv en seilbåt eller snekke kan få stygge tall om bare kriteriene settes "rett" og miljøfantastene som på tross av relativ lav opplsutning som vanlig skriker høyt og gjentar budskapet mange nok ganger.

 

3 hours ago, Pinkvin said:

Kjenner noen i en seilbåt som over flere år seilte til Koster i begynnelsen av sesongen og la båten der, så seilte de hjem om høsten (reiste med bil- ferje til- fra båten gjennom sesongen) De virket svært fornøyd med løsningen. To seilturer i året og "hytte på Koster". Det er da jaggu verdt noe det også. 

 

I utgangspunktet høres jo dette forbildelig miljøpolitisk korrekt ut :thumbsup:  Men produsere en 5-10 tonns plastbalje (forutsetter plastbåt) som nesten ikke blir brukt så bra da? Plast er jo rimelig ut om dagen og ender fort vekk i hvalens mage (forlis). 

Videre  reises det en god del for å bruke denne båten/ hytta. Både med styggedommen privatbil og ferger. Sistnevnte er vel den kollektive transportmetoden med høyest utslipp mener jeg å ha lest? Ting må settes i perspektiv og sammenheng og det er totalen pr hode pr år som burde telle. Slik sett er det ikke sikkert at han med 2 biler, feit Princess med 2 x 800 hk med båtplass lokalt og rolig kjøremønster slipper mer årlig en den gjennomsnittlige planterøykende hipsteren på "løkka" som elsker hytte, storbyweekender og sydenferier.

 

Men vi vet alle hvem av de som skal tas :lipseal:

 

4 hours ago, Chiefengineer said:

Jeg vil si at det ligger en viss bekymring i hvordan politikken blir framover og hvordan dette vil påvirke båtbruk og drivstoffkostnader hva gjelder nytt båtkjøp

 

4 hours ago, Chiefengineer said:

Endring i bruksmønster kan sterkt påvirke forbruket. Men jeg tenker mer på den investeringen man evt. legger i ny storbåt og hvordan markedet prismessig evt. vil straffe en slik gjenstand når den skal avhendes igjen. Det er her den store smellen kan komme om kjøperne forsvinner.

 

Spot on. Helt enig :thumbsup:

sap_2000

sap_2000

3 hours ago, Pinkvin said:

En stor "hytte på sjøen" som kan flyttes har absolutt god bruksverdi, en kan bare ikke flytte den så ofte hvis det blir for kostbart.

 

Spm @Chiefengineer skriver litt over er den reelle bekymringen mer at investeringen kan gå opp i røyk den dagen fokuset blir satt på fritidsbåt. Selvfølgelig vil tallene presenteres på verst mulig måte. Selv en seilbåt eller snekke kan få stygge tall om bare kriteriene settes "rett" og miljøfantastene som på tross av relativ lav opplsutning som vanlig skriker høyt og gjentar budskapet mange nok ganger.

 

3 hours ago, Pinkvin said:

Kjenner noen i en seilbåt som over flere år seilte til Koster i begynnelsen av sesongen og la båten der, så seilte de hjem om høsten (reiste med bil- ferje til- fra båten gjennom sesongen) De virket svært fornøyd med løsningen. To seilturer i året og "hytte på Koster". Det er da jaggu verdt noe det også. 

 

I utgangspunktet høres jo dette forbildelig miljøpolitisk korrekt ut :thumbsup:  Men produsere en 5-10 tonns plastbalje (forutsetter plastbåt) som nesten ikke blir brukt så bra da? Plast er jo rimelig ut om dagen og ender fort vekk i hvalens mage (forlis). 

Videre  reises det en god del for å bruke denne båten/ hytta. Både med styggedommen privatbil og ferger. Sistnevnte er vel den kollektive transportmetoden med høyest utslipp mener jeg å ha lest? Ting må settes i perspektiv og sammenheng og det er totalen pr hode pr år som burde telle. Slik sett er det ikke sikkert at han med 2 biler, feit Princess med 2 x 800 hk med båtplass lokalt og rolig kjøremønster slipper mer årlig en den gjennomsnittlige planterøykende hipsteren på "løkka" som elsker hytte, storbyweekender og sydenferier.

 

Men vi vet alle hvem av de som skal tas :lipseal:

 

4 hours ago, Chiefengineer said:

Jeg vil si at det ligger en viss bekymring i hvordan politikken blir framover og hvordan dette vil påvirke båtbruk og drivstoffkostnader hva gjelder nytt båtkjøp

 

4 hours ago, Chiefengineer said:

Endring i bruksmønster kan sterkt påvirke forbruket. Men jeg tenker mer på den investeringen man evt. legger i ny storbåt og hvordan markedet prismessig evt. vil straffe en slik gjenstand når den skal avhendes igjen. Det er her den store smellen kan komme om kjøperne forsvinner.

 

Spot on. Helt enig :thumbsup:

sap_2000

sap_2000

3 hours ago, Pinkvin said:

En stor "hytte på sjøen" som kan flyttes har absolutt god bruksverdi, en kan bare ikke flytte den så ofte hvis det blir for kostbart.

 

Spm @Chiefengineer skriver litt over er den reelle bekymringen mer at investeringen kan gå opp i røyk den dagen fokuset blir satt på fritidsbåt. Selvfølgelig vil tallene presenteres på verst mulig måte. Selv en seilbåt eller snekke kan få stygge tall om bare kriteriene settes "rett" og miljøfantastene som på tross av relativ lav opplsutning som vanlig skriker høyt og gjentar budskapet mange nok ganger.

 

3 hours ago, Pinkvin said:

Kjenner noen i en seilbåt som over flere år seilte til Koster i begynnelsen av sesongen og la båten der, så seilte de hjem om høsten (reiste med bil- ferje til- fra båten gjennom sesongen) De virket svært fornøyd med løsningen. To seilturer i året og "hytte på Koster". Det er da jaggu verdt noe det også. 

 

I utgangspunktet høres jo dette forbildelig miljøpolitisk korrekt ut :thumbsup:  Men produsere en 5-10 tonns plastbalje (forutsetter plastbåt) som ikke blir brukt plast er jo rimelig ut om dagen og ender fort vekk i hvalens mage (forlis). 

Videre  reises det en god del for å bruke denne båten/ hytta. Både med styggedommen privatbil og ferger. Sistnevnte er vel den kollektive transportmetoden med høyest utslipp mener jeg å ha lest? Ting må settes i perspektiv og sammenheng og det er totalen pr hode pr år som burde telle. Slik sett er det ikke sikkert at han med 2 biler, feit Princess med 2 x 800 hk med båtplass lokalt og rolig kjøremønster slipper mer årlig en den gjennomsnittlige planterøykende hipsteren på "løkka" som elsker hytte, storbyweekender og sydenferier.

 

Men vi vet alle hvem av de som skal tas :lipseal:

 

4 hours ago, Chiefengineer said:

Jeg vil si at det ligger en viss bekymring i hvordan politikken blir framover og hvordan dette vil påvirke båtbruk og drivstoffkostnader hva gjelder nytt båtkjøp

 

4 hours ago, Chiefengineer said:

Endring i bruksmønster kan sterkt påvirke forbruket. Men jeg tenker mer på den investeringen man evt. legger i ny storbåt og hvordan markedet prismessig evt. vil straffe en slik gjenstand når den skal avhendes igjen. Det er her den store smellen kan komme om kjøperne forsvinner.

 

Spot on. Helt enig :thumbsup:



×
×
  • Create New...