Jump to content

Edit History

sap_2000

sap_2000

5 hours ago, Pinkvin said:

I det øyeblikket første konemor, eller venninne/kompis av ungene sier "æsj, den båten (Princessen osv) var da vulgær, er det en sånn båt som dreper regnskogen/hvaler/blomster/selunger/isbjørnen/lungesyke innen ring 2" så er prisene på vei ned. Det har ingenting med politikk å gjøre, det har med de emosjonelle greiene å gjøre, feks redsel for at en egen båttype kommer på "Norske rednecks" med sørstatsflagg hengende fra flybridge og tunge skyer med dieselrøyk veltende ut bak mens gubbegjengen på fly i tanga skriker "vi eeeeelsker lukta av diiiiiiseleksos, Strømstad neeste! Mens de brøler ut fjorden. 

 

Hehe. Du er helt rå @Pinkvin . Herlig skrevet :thumbsup: 

 

 

Jeg registrerer jo også at det er det du skriver er det som skjer i praksis, men er uenig med at det ikke har med politikk å gjøre. Politikerene begynner, gjerne med noen sjokktall som er tatt helt ut av proposjoner. Trusler om fler og høyere avgifter følger tett på. Så gjentas det ørtenvis av ganger, etterhvert også av de nyfrelste. Når det er gjort nok ganger over litt tid, rett eller feil (ta MDGs utspill ang luft/ diesel/ lungeplage/ død/ sykkel/ kollektivutbygging/ bompengegreiene i Oslo f.eks) så blir det etterhvert en almen oppfatning som kan skremme livskiten ut av resten av befolkningen ang økonomiske valg som må taes. Synd for de som ikke har økonomi eller mulighet til til å være miljøtrendy og til enhver tid følge ethvert siste skrik i utviklingen.

 

Teori og praksis er ofte litt forskjellig. F.eks så er eie en kort- eller mediumrekkevidde elbil er jo flott i teorien, men svært begrensende om man ikke bor og jobber slik til at man kan få ladet i begge ender. Som du sikkert vet så er ikke hurtiglading spes hurtig vinterstid med kaldt batteri. Det er praksis, selvom vi i dag hele tiden får høre at alle kan greie seg med elbil om de på død og liv ikke kan sykle eller gå overalt året rundt. 

Jeg er absolutt ikke noen miljø eller elmotstander (har 2x elbil) og mener at man er på riktig vei, men at man får trøkket store endringer, også de som får store økonomiske konsekvenser nedover hodet i så alt for fort tempo.

 

Av og til er det greit å kneppe zoomen et par knepp tilbake til vidvinkel å se hva resten av sammenlignbare, vestlige land driver med. Elbil/ båt? 5 mill mennesker som skal redde verden og greie seg med bein eller sykkel her oppe på vår lille fjellknaus på 60-70 grader nord?  Setter ofte ting i et litt annet perspektiv.

 

5 hours ago, Pinkvin said:

Ang miljø og de å ha seilbåten liggende på Koster så er jeg forsåvidt enig. Men det er 100% ulogisk å gå med båten frem og tilbake i stedet. En vil jo ikke rekke det på en helg engang :-) Tenk på alle med fast plass i Strømstad og Grebbestad, klart de kjører bil ned for å kose seg en helg fremfor å gå med båten, de ville jo knapt rekke det.

 

Er ikke greia vi får høre at vi må akseptere å reise og forflytte oss mindre? Leve lokalt på kortreist, helst selvdyrket føde er vel siste skrik... Er vel ikke noen menneskerett å ha et 10 tonns plastbeger/ flytende hytte liggende å flyte 10-15 mil hjemmefra.

 

Poenget var at det må være totalen av utslipp/ miljøbelastning som bør telle, og at han med den feite princessen (med eller uten sørstatsflagg:wink:) liggende å duppe på brygga nedenfor villaen på Nesøya og 2 x massemyrdene V8 diesel SUV hjemme på tunet ikke nødvengvis er det største miljøsvinet om han stort sett tilbringer tiden sin lokalt, f.eks et par nm ut i middagsbukta. Hytta hans er jo båten og evt strandvillaen på Nesøen, og bedriften hans ligger jo rett borti gata på andre siden av sundet :yesnod:

Den tidligere omtalte gusjegrønne, miljøpolitisk korrekte og planterøykende, bilfrie hipsterfamilien fra nedre løkka med seilbåt på Koster eller i Grebbis kan være en langt større belastning for kloden totalt sett om de bruker nabobil (fossil pga rekkevidde) for å komme seg til båten/ hytta/ flyplassen eller IKEA for den saks skyld de gangene det vil/ må ut av rugekassen i tåkeheimen over fortauskafeen som ligger i etasjen under :giggle:

 

Jeg gruer meg til den dagen fokuset rettes mot fritidsbåtflåten når man ser hvor mye som er blitt snudd opp-ned på rekordtid på landjorden. 

Som @Bonus klokelig skriver litt over så er det en tid for alt. Jeg har for lengst innsett at jeg neppe kommer til å tilbringe mine eldre dager med båt som hobby og fritidssyssel slik som de før meg kunne.

 

Får heller fly jorda rundt og studere røykbare planter istedet :crazy:

sap_2000

sap_2000

4 hours ago, Pinkvin said:

I det øyeblikket første konemor, eller venninne/kompis av ungene sier "æsj, den båten (Princessen osv) var da vulgær, er det en sånn båt som dreper regnskogen/hvaler/blomster/selunger/isbjørnen/lungesyke innen ring 2" så er prisene på vei ned. Det har ingenting med politikk å gjøre, det har med de emosjonelle greiene å gjøre, feks redsel for at en egen båttype kommer på "Norske rednecks" med sørstatsflagg hengende fra flybridge og tunge skyer med dieselrøyk veltende ut bak mens gubbegjengen på fly i tanga skriker "vi eeeeelsker lukta av diiiiiiseleksos, Strømstad neeste! Mens de brøler ut fjorden. 

 

Hehe. Du er helt rå @Pinkvin . Herlig skrevet :thumbsup: 

 

 

Jeg registrerer jo også at det er det du skriver er det som skjer i praksis, men er uenig med at det ikke har med politikk å gjøre. Politikerene begynner, gjerne med noen sjokktall som er tatt helt ut av proposjoner. Trusler om fler og høyere avgifter følger tett på. Så gjentas det ørtenvis av ganger, etterhvert også av de nyfrelste. Når det er gjort nok ganger over litt tid, rett eller feil (ta MDGs utspill ang luft/ diesel/ lungeplage/ død/ sykkel/ kollektivutbygging/ bompengegreiene i Oslo f.eks) så blir det etterhvert en almen oppfatning som kan skremme livskiten ut av resten av befolkningen ang økonomiske valg som må taes. Synd for de som ikke har økonomi eller mulighet til til å være miljøtrendy og til enhver tid følge ethvert siste skrik i utviklingen.

 

Teori og praksis er ofte litt forskjellig. F.eks så er eie en kort- eller mediumrekkevidde elbil er jo flott i teorien, men svært begrensende om man ikke bor og jobber slik til at man kan få ladet i begge ender. Som du sikkert vet så er ikke hurtiglading spes hurtig vinterstid med kaldt batteri. Det er praksis, selvom vi i dag hele tiden får høre at alle kan greie seg med elbil om de på død og liv ikke kan sykle eller gå overalt året rundt. 

Jeg er absolutt ikke noen miljø eller elmotstander (har 2x elbil) og mener at man er på riktig vei, men at man får trøkket store endringer, også de som får store økonomiske konsekvenser nedover hodet i så alt for fort tempo.

 

Av og til er det greit å kneppe zoomen et par knepp tilbake til vidvinkel å se hva resten av sammenlignbare, vestlige land driver med. Elbil/ båt? 5 mill mennesker som skal redde verden og greie seg med bein eller sykkel her oppe på vår lille fjellknaus på 60-70 grader nord?  Setter ofte ting i et litt annet perspektiv.

 

4 hours ago, Pinkvin said:

Ang miljø og de å ha seilbåten liggende på Koster så er jeg forsåvidt enig. Men det er 100% ulogisk å gå med båten frem og tilbake i stedet. En vil jo ikke rekke det på en helg engang :-) Tenk på alle med fast plass i Strømstad og Grebbestad, klart de kjører bil ned for å kose seg en helg fremfor å gå med båten, de ville jo knapt rekke det.

 

Poenget var at det må være totalen av utslipp/ miljøbelastning som bør telle, og at han med den feite princessen (med eller uten sørstatsflagg:wink:) liggende å duppe på brygga nedenfor villaen på Nesøya og 2 x massemyrdene V8 diesel SUV hjemme på tunet ikke nødvengvis er det største miljøsvinet om han stort sett tilbringer tiden sin lokalt, f.eks et par nm ut i middagsbukta. Hytta hans er jo båten og evt strandvillaen på Nesøen, og bedriften hans ligger jo rett borti gata på andre siden av sundet :yesnod:

Den tidligere omtalte gusjegrønne, miljøpolitisk korrekte og planterøykende, bilfrie hipsterfamilien fra nedre løkka med seilbåt på Koster eller i Grebbis kan være en langt større belastning for kloden totalt sett om de bruker nabobil (fossil pga rekkevidde) for å komme seg til båten/ hytta/ flyplassen eller IKEA for den saks skyld de gangene det vil/ må ut av rugekassen i tåkeheimen over fortauskafeen som ligger i etasjen under :giggle:

 

Jeg gruer meg til den dagen fokuset rettes mot fritidsbåtflåten når man ser hvor mye som er blitt snudd opp-ned på rekordtid på landjorden. 

Som @Bonus klokelig skriver litt over så er det en tid for alt. Jeg har for lengst innsett at jeg neppe kommer til å tilbringe mine eldre dager med båt som hobby og fritidssyssel slik som de før meg kunne.

 

Får heller fly jorda rundt og studere røykbare planter istedet :crazy:



×
×
  • Create New...