shipahoy
Vis hele sitatetHer sammenligner du pærer og bananer. En Bavaria 32 har vel en størrelse som en 40 foter fra tiden Contessaen ble designet. Flatbunnet er en fordel da 95% av seilingen er vind aktenfor tvers, mye bedre seilegenskaper på Bavariaen når vind kommer bakfra. Og hvis en ikke klarer å leve med stabilitetsdiagrammet til Bavariaen velger en å være hjemme fordi livet på havet er for farlig.
Det skal sies at jeg aldri har seilt en Bavaria, så vet lite om de. Min erfaring med Bavaria er å sitte i cocpiten under biminin og drikke hvitvin. Til det fungerte båten fortreffelig.
Det var meningen å sammenligne pærer og bananer, for begge kan brukes til jordomseiling
Jeg ville valgt båt ut fra de 0.1% av seilingen som er i drittvær, og ikke de 95% med vind aktenfor tvers, men det er mitt valg.
Jeg trenger ikke å være hjemme selv om jeg ikke vil på jordomseiling med en Bavaria 32. Gleder meg både til å sitte under biminien i en Bavaria i Middelhavet i sommer, og til å seile rundt i Ryfylke med båten min som har stabilitetsdiagram som vist under