Jump to content

Edit History

Bitteliten

Bitteliten

Komodo skrev for 8 timer siden:

Når jeg ser tråden til Bitteliten om alle detaljer som inngår i å utruste og teste ut en båt for jordomseiling blir jeg skeptisk.

Derfor mitt spørsmål om hvilken rute man tenker. Om man "bare" skal seile ARCen så er det andre krav enn en rute via Kapp Horn, over Stillehavet, Indiske hav og hjem via Grønland feks.

En 32 fots båt er betydelig enklere å utstyre enn vår 43 fots båt fordi plassen i en 32 foter setter klare begrensninger på hva man faktisk har plass til av utstyr :smiley: Samtidig er det visse ting man rett og slett må ha på plass som feks en sikker rigg, seil som holder overfart, nok vann ombord, nok diesel, tilstrekkelig med strøm, og er man mindre enn 3-4 personer ombord må man ha selvstyring for å få nok søvn. De fleste vil nok også ha en redningsflåte og en mulighet til å kalle på hjelp. Da snakker man fort om 100-200 tusen for å utstyre båten i tillegg til innkjøpet, litt avhengig av hva man kan gjøre selv

Bitteliten

Bitteliten

Når jeg ser tråden til Bitteliten om alle detaljer som inngår i å utruste og teste ut en båt for jordomseiling blir jeg skeptisk.

Derfor mitt spørsmål om hvilken rute man tenker. Om man "bare" skal seile ARCen så er det andre krav enn en rute via Kapp Horn, over Stillehavet, Indiske hav og hjem via Grønland feks.

En 32 fots båt er betydelig enklere å utstyre enn vår 43 fots båt fordi plassen i en 32 foter setter klare begrensninger på hva man faktisk har plass til av utstyr :smiley: Samtidig er det visse ting man rett og slett må ha på plass som feks en sikker rigg, seil som holder overfart, nok vann ombord, nok diesel, tilstrekkelig med strøm, og er man mindre enn 3-4 personer ombord må man ha selvstyring for å få nok søvn. De fleste vil nok også ha en redningsflåte og en mulighet til å kalle på hjelp. Da snakker man fort om 100-200 tusen for å utstyre båten i tillegg til innkjøpet

Bitteliten

Bitteliten

En 32 fots båt er betydelig enklere å utstyre enn vår 43 fots båt fordi plassen i en 32 foter setter klare begrensninger på hva man faktisk har plass til av utstyr :smiley: Samtidig er det visse ting man rett og slett må ha på plass som feks en sikker rigg, seil som holder overfart, nok vann ombord, nok diesel, tilstrekkelig med strøm, og er man mindre enn 3-4 personer ombord må man ha selvstyring for å få nok søvn.

Bitteliten

Bitteliten

En 32 fots båt er betydelig enklere å utstyre enn vår 43 fots båt. Ikke minst fordi plassen i en 32 foter setter klare begrensninger på hva man faktisk har plass til av utstyr :smiley:

• Create New...