Napoli Startet 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Startet 23.Januar.2019 Nimbusen har etterhvert utslitte gamle Volvo QL trimplan. Pumpen er en instatrim pumpe, mens sylinderne og planene er et annet merke (ikke instatrim eller bennett - jeg tror det er et "dødt" svensk merke). Jeg funderer på å bytte til Lenco eller Bennett Bolt da jeg har lest at de reagerer mye raskere, samt at endringen ikke blir altfor stor i forhold til dagens oppsett. I den forbindelse har jeg noen spørsmål: 1. Hva gjør jeg med det gamle hullet som går gjennom skroget dersom jeg må bore nytt til nye sylindre? 2. Hvor mye strøm krever egentlig elektriske trimplan? Noen som har forslag på kobling av disse? 3. Er det noen som har generelle betraktinger på hydrauliske vs elektriske trimplan? Moderne "flaps" er dessverre ikke aktuelt - de ligger utenfor budsjettet i dagens situasjon. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Mix Svart 23.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2019 Napoli skrev for 7 timer siden: 3. Er det noen som har generelle betraktinger på hydrauliske vs elektriske trimplan? Ja, å putte en elektromotor under vann strider mot min fornuft. Får du vanninntrengning i sylinder er det game over. Sats på tradisjonelle Bennet hydrauliske er mitt råd. Solide saker, enkle å reparere, deler er lett å få tak i. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 24.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 Mix skrev for 10 timer siden: Ja, å putte en elektromotor under vann strider mot min fornuft. Får du vanninntrengning i sylinder er det game over. Sats på tradisjonelle Bennet hydrauliske er mitt råd. Solide saker, enkle å reparere, deler er lett å få tak i. Høres fornuftig ut det ja. Men motoren havner vel ikke under vann, er ikke den lokalisert på toppen av sylinderne? Et helt annet spørsmål som også dukket opp her - kan man bytte bare sylinderne og evt pumpa, mens bryterne (jeg har carling brytere) og planene kan beholdes? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
LM 605 Svart 24.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 (redigert) Har lectrotab trimflaps på nåværende båt. og er veldig fornøyd. Som det nevnes, så står jo ikke elektro- motoren under vann. Disse har jo itillegg også livtidsgaranti på sylinderen. Overtrykk innvendig for å forhindre vanninntrengning. Hurtig montering, ingen olje, etc. og veldig kraftfulle. Kan absolutt anbefales. Redigert 24.Januar.2019 av LM 605 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
StHårek Svart 24.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 Jeg skiftet fra hydrauliske trimplan av ukurant merke til Lenco elektriske trimplan på min 30 fots halvplaner. Innfestingen passet ikke, men det jeg gjorde var å bore nye hull i selve flapsen, så støypte jeg igjen hullene i båten med epoxy sparker, og boret nye hull der. Monterte også nye brytere som fulgte med. Monteringen var gjort på noen timer og jeg er veldig fornøyd. Trimplanene reagerer kjapt, og er koblet opp til tenningen slik at de går tilbake til utgangsposisjon når tenningen slås av. Har også samme system på en 17 fots skjærgårdsjeep og etter 5 år fungerer det som nytt også her. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 24.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2019 StHårek skrev for 4 timer siden: Jeg skiftet fra hydrauliske trimplan av ukurant merke til Lenco elektriske trimplan på min 30 fots halvplaner. Innfestingen passet ikke, men det jeg gjorde var å bore nye hull i selve flapsen, så støypte jeg igjen hullene i båten med epoxy sparker, og boret nye hull der. Monterte også nye brytere som fulgte med. Monteringen var gjort på noen timer og jeg er veldig fornøyd. Trimplanene reagerer kjapt, og er koblet opp til tenningen slik at de går tilbake til utgangsposisjon når tenningen slås av. Har også samme system på en 17 fots skjærgårdsjeep og etter 5 år fungerer det som nytt også her. Kjøpte du "bennett retrofit kit"? Eller bare et standard Lenco kit uten flapsene til? Hvor mye strøm må jeg regne at de trenger - og hvordan koblet du dette? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
StHårek Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Kjøpte standar Lenco kit MED flapsene til, da dette ble billigst, så solgte jeg selve flapsene på finn.no for noen kroner. Strømforbruket er ikke stort, er jo bare i bruk noen sekunder innimellom. Trenger 20A sikring.. Uansett fulgte alt jeg trengte med i pakken, så var bare å koble sammen etter plug and play prinsippet. Sjekk ut manualen, der står alt man trenger å vite: http://www.lencomarine.com/home/download/TT_manual.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 28.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Supert - takk :) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
StHårek Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Bare hyggelig :-) Må presisere at jeg ikke har testet de andre typene som finnes, så dette er bare mine erfaringer med Lenco. Finnes sikker mange andre som er like bra :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.