Jump to content

Edit History

S/Y Emma

S/Y Emma

Å hente oppvarmingsluft utenfra har nok to årsaker: For det første at man får tilført frisk luft (bedre ventilasjon og mindre kondens), og man reduserer faren for at man drar med eksos inn i oppvarmingsluften om den blir hentet fra samme rom som eksosrøret står i.

Hvorfor man ikke skal kunne hente forbrenningsluft fra innsiden av båten, kan jeg ikke forstå. Den suger i alle fall ikke oksygenet ut av båten. Ny luft blir tilført samtidig, ellers hadde det blitt et vakuumkammer, og så tett er nok ingen båt.

Så forresten at noen nevnte Y-kobling med spjeld for å kunne veksle mellom å hente luft fra innsiden og utsiden av båten. En slik løsning fungerer fint. Jeg har laget det til, så jeg kan veksle mellom luft fra utsiden og luft fra en lugar som ligger på andre siden av skottet der varmeren er montert. Nettopp med tanke på mindre varmetap på kalde dager. Men jeg har ikke målt hvor stor effekten er.

S/Y Emma

S/Y Emma

Å hente oppvarmingsluft utenfra har nok to årsaker: For det første at man får tilført frisk luft (bedre ventilasjon og mindre kondens), og man reduserer faren for at man drar med eksos inn i oppvarmingsluften om den blir hentet fra samme rom som eksosrøret står i.

Hvorfor man ikke skal kunne hente forbrenningsluft fra innsiden av båten, kan jeg ikke forstå. Den suger i alle fall ikke oksygenet ut av båten. Ny luft blir tilført samtidig, ellers hadde det blitt et vakuumkammer, og så tett er nok ingen båt.

S/Y Emma

S/Y Emma

Hvorfor man ikke skal kunne hente forbrenningsluft fra innsiden av båten, kan jeg ikke forstå. Den suger i alle fall ikke oksygenet ut av båten. Ny luft må bli tilført samtidig, ellers hadde det blitt et vakuumkammer, og så tett er nok ingen båt.

• Create New...