Familiesnekke
Omsider har vi klart å finne det vanskelige kompromisset mellom alle krav, ønsker og budsjett for en feriebåt for en familie på 5. Det ble en ‘86-modell Enes 32 Starlight Fly, som er forlenget til 35 fot med utgang bak til en integrert badeplattform. Båten er 350cm bred og 8tonn, så det blir litt av et skip, i forhold til Comet 26 fot snekka vi er vant til. Den ser ut til å være veldig godt vedlikeholdt og har fått vesentlige oppgraderinger gjennom årene; ikke minst ny motor og elektrisk anlegg for to år siden. Det er 6 faste sengeplasser og tre store fine sittegrupper; inne i styrhuset, ute bak og på takterrassen.
Jeg har ikke funnet så veldig mye lesestoff om Enes 32/35, så hvis noen har dokumentasjon; byggetegninger, brosjyrer, tekniske data, magasinartikler, eller annet; så legg det gjerne ut her på båtplassen og send meg link!
Motoren er en 2017-modell FPT N60 400hk på fast aksling; jeg tror det er den i linken under. Er det noen her med kjennskap til denne typen motor, så blir jeg veldig glad for å høre om kjente svakheter og ting jeg bør følge ekstra godt med på.
Båten ligger i Bergen, så jeg vurderer sterkt hentetur hjem til Oslofjorden i Påsken. Jeg satser på å lage min første hentetråd.
Jeg har, som sikkert mange andre, blitt inspirert og lært mye av alle tråder om oppgraderinger her inne på båtplassen, og nå tenkte jeg skulle dele min historie med denne båten.
Dette er arbeidslisten slik den ser ut nå, og kom gjerne med innspill:
-Ankervinsj bak (Merke/modell/effekt/vekt på anker?)
-Bygge om soverom i baugen til større dobbeltseng
-Bytte ut innredning med litt vel sterke 80-/90-talls farger (er ikke så begeistret for rosa, mintgrønn og lyseblått)
-Kanskje nytt kjøleskap for å spare strøm (merke?)
-Solcelleanlegg til forbruksbanken (Merke/modell/effekt?)
-Kanskje bygge om byssa for å få inn stekeovn, mer skapplass og større benkeplate (merke stekeovn gass?)
-Wetbar/utekjøkken bak
-Lydisolere motorrom (materialvalg?)
-Skrogtrekk til soverom med glatte malte plastvegger (materialvalg?)
-Ny kartplotter og ekkolodd/fishfinder (merke?)