Familiesnekke
Nå har henteturen i påsken vært, og båten ligger i hjemmehavn. Da er det jo på tide å starte med nødvendige oppgraderinger ;)
Først ut var å jakte på vannlekkasjene som åpenbarte seg på henteturen. Fikk tettet rundt ett av dreneringsrørene fra flybridge, og byttet to slitne friskluftventiler.
Så var det ombygging av lugaren i baugen. Lite hensiktsmessig med en halv sofa uten bord, små senger høøøyt der oppe og nesten null lagringsplass. Et før-bilde:
Riving først:
så finner man sopp/mugg:
Og så river man mer:
Så kutter jeg bunnen på skapet i baugen for å lage plass til lange ben; sengebunnen er bare ca 180cm frem til skapet, og det er litt knapt. Med føttene under skapet blir sengen ca 220cm lang.
Jeg tar bort den buede sofaryggen og trekker en rett linje fra hjørnene akter i kabinen og frem til lysåpningen (bredde ca 80cm) under skapet; dette blir bredden på senga. Ca 250cm på det bredeste helt akter.
Jeg lager maler ved hjelp av å klippe til papp for å få utgangspunktet til de krumme platene jeg nå skal lage. Så er det hjem til snikkarbua, hoppfallerei! Ved hjelp av stikksag og sirkelsag på skinne får jeg kappet til platene. Det er jo ikke til å unngå litt kapping og tilpasning i båten, men det hjalp veldig med disse malene; di passet nesten!