Familiesnekke
På tide med en liten oppdatering på «klossene» for kalesjeskinnen.
@Komodo er en superhyggelig tusenkunstner, og gav meg et lynkurs i støping med glassfiber; jeg lærte mange nyttige triks der, som jeg allerede har fått bruk for to ganger i etterkant!
Jeg gir her en kort oppsummering av «støpekurset»:
(Komodo; du får korrigere meg hvis jeg husket noe helt feil...)
-klossene ble pusset for å runde av kantene; det er vanskelig å legge glassfibermatte over skarpe kanter.
-siden malene var laget av XPS, ble de sparklet over med BT finsparkel for å beskytte mot styrenet i polyesteren. Styren etser bort/løser opp XPS.
-så pussing for å få ønsket form
-Deretter ble baksiden og oversiden støpt;
*klippe til matter i ønsket størrelse
*blande opp polyester litt over 2x vekten av glassfibermattene
vei opp polyester med en kjøkkenvekt, og mål opp herder med en medisinsprøyte; 1-2%.
mye herder gir raskere herding men sprøere støp.
*male på polyester på klossene
*legge på første matte
*pensle på nytt lag polyester, så neste matte vått-i vått.
*polyester løser opp bindemiddelet i glassfibermattene, og de blir lettere å forme og legge inntil klossene.
*avslutt med aluminiumsrulle for å få ut all luft.
*luft under duken ser ut som lysere/hvitere flekker; når overflaten er blank etter rulling er luften ute
*klem ut så mye polyester du klarer for å få et sterkere resultat
*når polyesteren begynner å bli geleaktig så er «tiden ute», og du må vente med mer støping til støpet har blitt hardt.
-Etter herdet støp er det bare å slipe i vei for å få bort ujevnheter og skarpe kanter
-Deretter ble «pensiden» på klossene støpt, på samme måte som baksiden; bare med flere lag for å oppnå ønsket tykkelse og styrke.
-så ble klossene slipt og pusset igjen for å oppnå ønsket sluttform. Det kan være lurt å støpe på litt ekstra for å ha noe å slipe på for justering.
-etter klossene var ferdig støpt, ble mindre ujevnheter sparklet med gelgoatsparkel (lite område)
-etter en ny runde pussing var klossene klare for maling; 3 lag Gelcoat og ett lag til Topcoat
-forskjellen mellom Gelcoat og topcoat er bare tilsatt parafinvoks.
-klossene ble limt og fuget fast med Sika 291i
-SÅ ble skinna til kalesjen mattet med sandpapir og rengjort med aceton, og limt med Sika 291i og skrudd på; puh...!
Mye styr for å få på et litt annerledes kalesjefeste...
Selve kalesjen er inne til om-søm hos kalesjemaker, men det er en helt annen historie!