Familiesnekke
Så var det prosjekt «nytt toalett». Det gamle elektriske toalettet med kværn var «reparert» med å støpe fast slangen i utløpsstussen med epoxy. Slangen var gammel og blitt helt brun, og jeg fikk ikke byttet den uten å ødelegge noe. Det bråker fælt av denne toalettkværna, så jeg bestemte meg for å bytte til gode gamle stillegående Jabsco Manuelt.
Men da jeg sto der med nytt toalett, så passet selvsagt ikke det på den gamle sokkelen.
Da ble det et eget lite miniprosjekt bare det å lage ny sokkelplate for toalettet.
Først laget jeg en mal av papp, som passet bedre under det nye toalettet.
Så skar jeg ut en 22mm furu kryssfinerplate litt større en malen, ved hjelp av stikksaga.
Bakkant på plata går mot en «ujevn skrogform». Denne siden skar jeg til på frihånd ved hjelp av en bordsag, og omtrent 100 turer inn og ut av båten for å prøve plata og skjære «bare litt til..,
Omsider ble plata «bra nok».
Så bar det hjem for å behandle denne kryssfinerplata, slik at den skal tåle båtlivet og livet på badet;) Se egen tråd om dette.
Men kort oppsummert ble platen først oljet, og det skulle jeg kanskje ikke ha gjort... deretter grunnet med 2-komp, så belagt med glassfiber og epoxy, og så malt med Gelcoat og Topcoat til slutt.
I dag har jeg festet platen oppå den gamle sokkelen.
Jeg startet med å matte ned limflatene med sandpapir og vasket med aceton.
Jeg blandet så opp 250gr epoxy og «fileting blend» slik at det ble en tykk grøt/sparkel-konsistens. Dette la jeg på med sparkelspade og strimlet opp med tannsparkel, som om jeg skulle ha limt på en flis/helle.
Jeg la plata på og vrikket den godt ned i limet.
Jeg skrudde plata fast ned i den gamle sokkelen med 3 skruer.
Til slutt lagde jeg en hulkil/fuge rundt hele plata med den samme sparkel-/ lim-massen.
Limet var brunt og fint, så da blir det vel et par strøk til med Gelcoat/Topcoat.