Familiesnekke
Som sagt; rengjøring neste. Etter flere runder med kraftig såpevann så begynner det som er løst å slippe taket, slik at det blir litt mer OK å jobbe nedi der...
Verktøy er gummihansker, lensekar, svamp og bøtte:
Det blir bedre:
og bedre; her ser dere også at tanken går et stykke lenger frem, nesten helt til Baugtruster. Trinnet opp til baugkabinen går også nå:
Tomrom BB:
Tomrom STB:
Slike lukkede tomrom er jo en fuktfelle, og grobunn for mugg og dårlig båtlukt; bare å åpne opp!
På Plastinvent fant jeg to vanntank-kandidater; 140liter og 220liter, så jeg bestilte begge, med forbehold om at jeg bare skulle ha den ene.
Litt skuffende at den minste ikke fikk plass i dette rommet...
Rommet var stort nok, men greide ikke «svingen». Jeg måtte derfor begynne å ta litt av undersiden av gulvet under stikk-kabinen. Så; etter 99iterasjoner, så fikk jeg «skohornet» 140liter-tanken nedi; hurra:
4-5cm margin på bredden (under stikk-kabinen):
Så kom jeg til å tenke på den nåværende «nyere» septiktanken, som ligger under senga i stikk-kabinen; den ligner jo veldig, og der er jo plassen større! Og etter rengjøring og demontering av den; så bekreftet jeg mistanken; den fikk også plass her; hurra, igjen:
Bb:
STB:
Så; da er det ny plan; nyere septiktank, plassert der gammel septiktank var, ny 220 liter vanntank under senga i stikk-kabinen, og retur av den minste tanken. Veien blir til mens man knoter...
Her var plassen septiktanken sto; i skottet akter for gammel septiktank; legg merke til de svarte sopp/mugg-flekkene; er det rart det stinker?
Her var også en slik «Rule»-boks for gråvannet også; ut med den driten, som stoppet titt og ofte pga hår, fett og såperester (en annen historie). I tillegg var det en del rør for varmeapparatet som gikk her; mye som må rives og bygges opp igjen; puh!
Tanken var understøttet/festet med byggskum... god, våt og full av muggsopp!
Og der smatt 220liter tanken pent nedi; hurra igjen!
Grunnen til at den store tanken ikke gikk ned der jeg hadde tenkt er at baugen begynner å krumme mer akkurat her, i tillegg til «svingen» under stikk-kabinen.