Familiesnekke
Tankene følger jo ikke skrogformen, og de kan jo ikke bare «henge» på hjørnene, så da må jeg lage skikkelig understøtte for tankene. Etter en prat med en på trelast på lokal byggevare (Billingstad Trelast) kom jeg frem til at jeg ville ha 22mm kryssfiner av furu. Furu er en av de feteste tresortene, og har god naturlig motstand mot råte.
Nå ble utfordringen å velge, og få til, riktig høyde på plata, og skråskjære mot en ujevn, dobbeltkrummet og usymmetrisk skrogform...
Platene måtte ikke komme for høyt, for da tar toppen av tank og stusser i gulv og sengebunnen. Septikslange for tømming måtte gå under plata til vanntanken, og må være mulig å byttes ut, en vakker dag, så den plata måtte heller ikke komme for lavt.
Etter 99 turer inn og ut av båten for å «skjære bare litt til», så ble det til slutt bra nok.
Han på trelasten rådet meg til å mette endeveden med fortynnet treolje; så jeg gjorde det. Har skjønt etterpå at det kanskje ikke var så lurt, men gjort er gjort... La en plast i en løs takrenne, og helte treolje + whitesprit oppi, før jeg satte platene på høykant. Lot de stå å trekke over en time på hver sidekant:
Og så malte jeg på med ufortynnet treolje til slutt:
Så pusset jeg over med sandpapir og vasket med rødsprit, før jeg malte på 2-komp grunning og så 2-komp maling på undersiden. Oversiden fikk Jotun Shipolin.
Så er det siste prøvestabling og oppmerking der det skal lim på:
Pusset over limflatene med sandpapir og avfettet med aceton, før jeg limte de på med Sika 291i, og satte på litt vekt for å presse platen ned. Skrudde og limte også på en ny skottplate, for å stoppe tanken fra å skli fremover og for å ha en skillevegg mot nytt lagerrom forut for tanken. Skrudde også på en stripe 12mm kryssfiner for å få litt mer klaring under det nye gulvet.
Ferdig limt under septiktank. Glemte å nevne at jeg også måtte lage ganske mange nye hull gjennom skottene for nye slangeføringer til vanntank, septiktank og varmluft... Her er det 4 nye hull, i tillegg til det gamle...
Og så er det samme lime-jobb under vanntanken: