Jump to content

ENO 420, hvordan tenne stekovn? El tenning?

Vaagen

Recommended Posts

Prøver å finne ut hvordan jeg tenner stekovnen på min nye (for meg) ENO ovn. Jeg har svært begrenset med dokumentasjon, kun noe greier på finsk... Er der el tenning på disse, med et batteri som skal skiftes? Blussene tenner jeg med fyrstikker, i alle fall nå. Legger ved bilde av ovnen og fremsiden av den finske blekka.

IMG_20190128_135524904.jpg

IMG_20190128_135555697.jpg

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Tusen takk. Det ser ut om om noen har el. tenning, og andre ikke. Min har ikke den knappen  (Zündknopf ) som vises i den tyske manualen, så da er den nok uten el. tenning. 

Det står at der skal være en tenn-åpning inne i stekovnen, får skru på gassen og se om jeg finner den:-)

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Det ser ut som om vi har samme komfyr, min er med Piezotenner, (den røde knappen helt til høyre), som det ser ut til at du ikke har...

Denne fungerer kun på blussene oppe, ikke I stekeovnen og har alltid vært sånn, så det har jeg ikke brukt noen energi på å undersøke om er rett eller galt.

Vi tenner stekeovnen med en lang lighter ned I det hullet midt I bunnplata inne I ovnen.

Da kommer det en liten poff, etterfulgt av en svak blålig flamme når det har tent.

Ellers er vi meget godt fornøyde med ovnen og har ikke hatt noe tull med den på de 8 somrene vi har hatt båten.

Eno.jpg.a8cbb1b56be7beb52b62cc3d0bf6aa17.jpg

Lykke til!

Fernanda  :flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Mulligan skrev 25 minutter siden:

Piezotenneren fungerer også i stekeovnen.

Stemmer, har også denne stek ovnen, riktig nok 3 bluss, men de er nok like.

El.tenneren funker nede i ovnen også...

Men om du ikke har den røde knappen på høyre side, så har du ikke selvtenner...

På bildet til trådstarter kan jeg ikke se denne knappen.

crewchief73 skrev for 3 timer siden:

Har ikke lest/sett manualene det henvises til over, så ikke arrester meg. Vil bare nevne at de ovnene jeg har vært borti, MÅ tennes med døren åpen. Sitter mikrobryter i døren som bryter tennkretsen. Bare så man ikke skal fylle ovnen med gass->eksplosjonsfare. Bare et lite tips.

Ikke på min ENO Gascogne...

Men en ser rett inn på den blå flammen igjennom vinduet i stekeovnen..

Og bomtenner du, stenges gassen automatisk, på lik linje med koke blussene...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...