Rodal Startet 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Startet 28.Januar.2019 Hei, jeg og en venn lurer på og fiske og lever til mottak i Ålesund, men ser for meg at fleste mottak tar bare imot store fangster? Eller er det helt feil? For vi klare aldri å få nokken stor fangst med en 16 fots båt.. Kansje ei korg me krabbe klarer vi. Er det noen mottak i Ålesund som tar imot krabbe? Har også ver på tanken med garn men og vi får ei lita mengde me kvitfisk. Kva mottak vil ta imot det då? Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Hva med å prøve å selge fra båt ved bryggen i sentrum? Det trengs vel uansett en tillatelse av en eller annen type kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Å selge fra båt på brygga i Ålesund må du ikke finne på, det er et veldig omfattende regelverk og mye må være i orden for å få tillatelse. Det er også rett utenfor vinduet til fiskeridirektoratet, så du vil garantert bli tatt om ikke alt er i orden. Tror du kan levere 1 tonn fisk i løpet av ett år på fritidskvote. Gå inn på Surofi (Sunnmøre og Romsdal fiskesalslag) og Fiskeridirektoratet for info. Siden du bare fisker små kvantum, så vil jeg heller anbefale deg å selge til naboer og kjente. Da kan du også bestemme din egen pris på fisk og krabbe og du kan tjene mer enn om du leverer til et fiskemottak. Sitér dette innlegget Link to post
Rodal Svart 28.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Tenke på garn da.. Veldig lite folk som kjøper rå fisk.. Men krabbe er ikke så stor problem og selge. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Det er ikke min erfaring. Spesielt eldre blir ofte veldig glad for å kjøpe fisk. Men så spørs det jo hvor du bor, bor du midt i sentrum, så kan det jo kansje bli litt vanskelig å komme i kontakt med folk. Men dei gangene jeg har solgt fisk eller krabbe i nabolaget, så har det gått temmelig raskt. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 (redigert) Jobber selv i fiskebutikk/mottak og er ganske mange som kjøper rå fisk altså! Eldre og utenlandske er veldig glad i å kjøpe ihvertfall. Enda større målgruppe hvis du bruker 5min på å filetere. Lurt å ikke annonsere på Facebook eller finn, da folk(meg inkludert) rapporterer jevnlig folk som selger ulovlig i større skala. Redigert 28.Januar.2019 av Bruflaat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REMA Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 (redigert) Salg direkte til kunder er vel strengt tatt ikke lovlig hvis du ikke er registrert og godkjent som kjøper av fiskeridirektoratet? Man trenger vel dessuten også godkjenning av mattilsynet? Du skriver at dere skal klare å fiske en korg med krabber. Da burde dere ta i betraktning at kiloprisen på krabbe er 11 kr. Dessuten må en stor andel kastes ut, spesielt utenom sesongen siden den har for lite innhold. La oss si at dere klarer å få 40 salgbare krabber. Med en snittvekt på 400g per krabbe blir ikke dette mer enn 176 kr. Hvis dere så trekker fra drivstoff blir det nok en svært liten profitt, hvis det i det hele tatt blir noen. Selvfølgelig kan dere jo fiske mindre kvanta med fisk også, men hvis målet deres er profitt er dette ikke noe å satse på. Redigert 28.Januar.2019 av REMA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 28.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2019 Vet ikke hvordan det er i Ålesund men her nor er det da ikke noe fiskemottak som kjøper fisken om en ikke har skikkelig utblødningskar og opplegg for å ise ned fisken. Ikke så enkelt å få till i en 16 fots båt. Sitér dette innlegget Link to post
Rodal Svart 29.Januar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Bårdp skrev for 12 timer siden: Vet ikke hvordan det er i Ålesund men her nor er det da ikke noe fiskemottak som kjøper fisken om en ikke har skikkelig utblødningskar og opplegg for å ise ned fisken. Ikke så enkelt å få till i en 16 fots båt. Nei kansje ikke.. Men er eit lite kar med is godkjent Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 På vinterstid er det ikke noe problem å lagre fisken på dekk i noen timer uten is. Husk å bløgg fisken skikkelig umiddelbart etter at den har komt ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Når du får en fisk om bord skal den bløgges og legges i et utblødningskarr fylt med vann en tid. Deretter skal den sløyes og legges i et annet kar med is. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Ja, det er retningslinjene for yrkesfiskere. For hobbyfiskere i en liten båt som får rundt 50 kilo fisk i gangen, så blir det alt for mye å ha slikt utstyr ombord. Kvaliteten blir akkurat like god om dei bløgger fisken når den kommer ombord, lar den blø ut ca en halv time for deretter å sløye fisken og vaske hver enkelt fisk over ripen. Da har du topp kvalitet ? Sitér dette innlegget Link to post
ulsetbåt Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Det er enklere å oppnå god kvalitet på små kvanta. Vinters tid er det ikke nødvendig med is, hvis du leverer innen få timer. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 (redigert) Jeg har solgt og selger direkte til fiskebruk av det jg har til overs. I Tromsøområdet kan du fiske 2000 kilo rund fisk, blir vel ca. 1500kg sløyd. Kravet er bløgget og kald fisk, og båten må være registrert minimum i småbåtregisteret. Tidligere i vinter betalte de 35kr kiloet, men er vel nå ramlet til under eller rundt 30 for kiloet. Rent skattemessig er alt blitt så strengt at hvert et kilo skal nå skattelegges som inntekt. Redigert Glemte å si at dette gjelder skrei/torsk. Sei og kveite er det vel fritt fiske på. Redigert 29.Januar.2019 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 29.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2019 Kjellg skrev for 6 timer siden: Jeg har solgt og selger direkte til fiskebruk av det jg har til overs. I Tromsøområdet kan du fiske 2000 kilo rund fisk, blir vel ca. 1500kg sløyd. Kravet er bløgget og kald fisk, og båten må være registrert minimum i småbåtregisteret. Tidligere i vinter betalte de 35kr kiloet, men er vel nå ramlet til under eller rundt 30 for kiloet. Rent skattemessig er alt blitt så strengt at hvert et kilo skal nå skattelegges som inntekt. Redigert Glemte å si at dette gjelder skrei/torsk. Sei og kveite er det vel fritt fiske på. Trodde det var skattefritt opp til 50 000 som fritidsfisker? Garnbua har tilbud på 70 liters sæplast lignende kar, 1250kr og 99,- i frakt. Løp og kjøp.... fisker dere om sommeren kan fisken også ligge på is i slike kar til neste dag hvis dere samler opp fangsten. Om vinteren bruk det til noe annet. Blø ut feks :) er med dreneringspropp Sitér dette innlegget Link to post
audunpaudun Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 For å selge fra kai må man vel være yrkesfisker tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
REMA Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 Man trenger ikke være yrkesfisker for å levere fangst til mottak, men båten din må være registrert i småbåtregisteret. Hvis man skal selge fra kai trenger man vel godkjennelse fra det lokale salgslaget. Salgslaget i Ålesund-området er i utgangspunktet svært negative til kaisalg ettersom det fjerner driftsgrunnlaget til mottakene, og dermed de lokale fiskerne som er avhengig av levering til mottak. Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 REMA skrev 1 time siden: Man trenger ikke være yrkesfisker for å levere fangst til mottak, men båten din må være registrert i småbåtregisteret. Hvis man skal selge fra kai trenger man vel godkjennelse fra det lokale salgslaget. Salgslaget i Ålesund-området er i utgangspunktet svært negative til kaisalg ettersom det fjerner driftsgrunnlaget til mottakene, og dermed de lokale fiskerne som er avhengig av levering til mottak. Skagerrak vet jeg opererer med å godkjenne kaisalg hvis det er mer enn en times kjøring med båt for å levere. Eller rundt noe værutsatte steder. Regner med det er noenlunde likt andre steder og. Sitér dette innlegget Link to post
REMA Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 Har hørt det samme om Skagerrak, men det er et annet salgslag som råder der. Om det er samme retningslinjer på nordvestlandet tror jeg neppe. Trådstarter bodde vel dessuten i Ålesund, og har dermed ingen slik unnskyldning. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 Skal en selge fra brygga må en jo nå ha godkjent vekt, kassaapparat og gudene vet hva. De fleste som solgte fra brygg her tidligere her gitt opp på grunn av alle disse karavane som stilles. Sitér dette innlegget Link to post
REMA Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 Sikker på at det var det som var grunnen? Kaisalg er jo svært lønnsomt, så å fikse infrastrukturen burde vel ikke være en enorm utgift i den sammenhengen. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 Jeg er enig med det som ble sagt over, at mange nok vil sette pris på å kjøpe privat. Frosne fiskeblokker som har tatt turen via Kina er sikkert bra for noen, men jeg tror en god del av oss vil sette pris på det lokale. Sosiale medier, plakater, spre ordet i nærmiljøet. Uansett er det utrolig oppmuntrende å se at dere har lyst til å fiske. Stå på! Sitér dette innlegget Link to post
REMA Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 Problemet lasmarquezas er at det ikke er lov. Alt salg av mat må godkjennes av mattilsynet. Fisk må dessuten tas imot av fiskemottak, hvis ikke man selger direkte til kunden via kaisalg, hvilket ikke er så lett. Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 REMA skrev 3 minutter siden: Problemet lasmarquezas er at det ikke er lov. Innser at det er 35+ år siden vi i ungdommen solgte fisk i nabolaget. Var faktisk ikke klar over at det er forbudt å selge egen fangst (selvsagt i begrenset omfang) til naboer. Når det er sagt, jeg tviler ikke på at du har rett, REMA. Og kaisalg, med alle godkjenninger, vil nok være svært vanskelig å få for gutta. Formelt sett er det sikkert bra at kunden er garantert godkjente varer, ikke noe med det, men trasig likevel. Noe sier meg at lokalfisket sei og hyse ikke er veldig mye dårligere enn den sjømaten som har seilt like langt som en sjøvant Linie Akevit... Sitér dette innlegget Link to post
REMA Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 (redigert) Nei kvaliteten er det ikke noe å si på. Den beste fisken er nyfisket, så regelverket burde nok hatt mulighet for unntak. Disse gutta får stå på og finne en løsning. Redigert 30.Januar.2019 av REMA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.