Martin Fisher Startet 29.Januar.2019 Del på Facebook Startet 29.Januar.2019 Jeg skal kjøpe og montere et led lyspanel på båten i front. Har sett på flere, bla en på Jula. Jeg dro får å kjøpe i helga, men ble litt skeptisk når jeg så koblingen på ledningen. Har vært borti led før og har skjønt at det ikke alltid koblesog fungerer som ordinær glødepære. Jeg tenkte det bare var å kjøpe lyskasteren og koble den minus/pluss som vanlig inn på bryterpanelet. Det kan kjøpes koblingssett som hører til lyskasteren, mendrele og en drøss av koblinger osv. Noen som kan dette eller har vært borti det? Kan jeg bare skru opp lyskasteren og montere på en ordinær topolet ledning til bryter, har sikring i bryterpanelet. Jeg skal jo bare slå den av og på. Vil den virke da? Legger ved bilder av bruksanvisningen og kontakten. Fisher Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.Januar.2019 Del på Facebook Svart 29.Januar.2019 (redigert) Så lenge du kobler pluss på pluss og minus på minus så lyser den. En Led, eller en diode som det egentlig er, er laget for å sperre strømmen i en retning og slippe forbi strømmen i den andre retningen. Så hvis du kobler om på pluss og minus, så vil den ikke lyse. Kontakten på lampen kan du jo bare klippe bort om du vil ha dine egne koblinger. Redigert 29.Januar.2019 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martin Fisher Svart 29.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2019 Oki flotters takk for svar, vær bare redd det skulle bli noe tull om jeg fjernet den hurtigkoblingen. Beklager jeg skrev feil, bryteren er en ordinær som bryter pluss:) Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 29.Januar.2019 Del på Facebook Svart 29.Januar.2019 De selger kontakter på Jula så du slipper å klippe vekk den på ledningen, DT kontakt (deutsch). Sitér dette innlegget Link to post
Martin Fisher Svart 29.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2019 Oki, det visste jeg ikke.... takk..☺ Sitér dette innlegget Link to post
Martin Fisher Svart 31.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 Når en kobler disse DT kontaktene, er det samme om en kobler -/+ der det er merket 1 og 2 på kontakten? Skal en egentlig bruke krympstrømpe når en fester kabelen til pinnene.....? Sitér dette innlegget Link to post
Martin Fisher Svart 31.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 Løste seg ☺ Sitér dette innlegget Link to post
Petromax Svart 10.Mars.2019 Del på Facebook Svart 10.Mars.2019 Gammel tråd, men siden jeg har sett på akkurat disse lyktene hos Jula må jeg spørre: Var du fornøyd med lyset fra disse? Har prøvd ett par andre, men lysfordelingen har vært elendig, bare helt rundt lysbilde. Forsøker å finne en som har større spredning horisontalt men ikke så mye vertikalt (litt tåkelysaktig, men ikke så ekstremt bredt) Sitér dette innlegget Link to post
Martin Fisher Svart 10.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2019 Petromax skrev for 2 timer siden: Gammel tråd, men siden jeg har sett på akkurat disse lyktene hos Jula må jeg spørre: Var du fornøyd med lyset fra disse? Har prøvd ett par andre, men lysfordelingen har vært elendig, bare helt rundt lysbilde. Forsøker å finne en som har større spredning horisontalt men ikke så mye vertikalt (litt tåkelysaktig, men ikke så ekstremt bredt) Først av alt så er jeg veldig fornøyd med dette lyset, ihvertfall til mitt bruk. Når jeg kjøpte det var jeg ute etter noe av det du skriver, ikke sånn "søkelys" virkning. Jeg syntes selv lyset gir en effekt av det du nevner, litt tåkelyseffekt. Men den gir ikke drn effektenhelt inntil båten. Jeg legger ved et bilde av lysskjemaet tilhørende dette lyset som fabrikanten har utarbeidet. Slik jeg ser det stemmer dette godt overens med virkeligheten. Det er mulig å justere vinkelen horisontalt på lyset med monteringsboltene som følger med. Men legg merke til at det er ikke et søkelys som lyser flere hundre meter... Sitér dette innlegget Link to post
Petromax Svart 13.Mars.2019 Del på Facebook Svart 13.Mars.2019 Takk, det høres ut som det jeg er ute etter; ikke ett søkelys, men ett som gir litt oversikt når man f.eks skal inntil land i halvmørket. Da er det vel bare å dra en tur på Jula da Sitér dette innlegget Link to post
Martin Fisher Svart 13.Mars.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2019 Petromax skrev for 2 timer siden: Takk, det høres ut som det jeg er ute etter; ikke ett søkelys, men ett som gir litt oversikt når man f.eks skal inntil land i halvmørket. Da er det vel bare å dra en tur på Jula da Akkurat det samme jeg bruker det til... løp å kjøp Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.