Dreuf
Jeg har ett sånt oppsett, når jeg brukte NMEA0183 så brukte jeg en sånn pr enhet:
Altså en til vhf, en til plotter, en til seatalk. Så multiplexer pi`en mellom de forskjellige.
Nå har jeg gjort om til NMEA2k og da bruker du en sånn:
https://shop.sailoog.com/converters/1-isolated-can-usb-stick.html som er koblet til NMEA2k nettverket ditt.
Den kobler du da inn på en sånn forgrener også snakker den med alt annet som er på nettverket.
(Det finnes også en billigere NMEA2k-USB dings, men jeg kommer ikke på navnet på den.. koster 2-300,- tror jeg)
Min RPI snakker da med VHF og AIS som fortsatt er NMEA0183 og plotter, autopilot, tridata, vind og displayer som er SeatalkNG/NMEA2000. Den multiplexer da mellom. Så f.eks AIS data går via NMEA0183 inn til RPI også sender PI det videre til plotter og I70 display via SeatalkNG/Nmea2k.
For å gjøre om vind og tridata til nmea2k/seatalkng så har jeg brukt en sånn:
Du trenger ikke en egen multiplexer som skal føre signal til RPI, det gjør den fint selv.
Søk opp litt av mine innlegg på forumet her, mener jeg har skrevet en del om det før men husker ikke i hvilken tråd.
Ellers er det bare å spørre så skal jeg prøve å bidra med det jeg har lært meg..