Jan E. Startet 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Startet 30.Januar.2019 Følger en side på FB, og kjøpt litt på div konkurssalg de har utført i nærområdet. Ser nå at de har lagt ut at de skal gjennomføre konkurs salget etter Faannesen: https://www.facebook.com/konksalg/?__tn__=<-R&eid=ARB-H3EtXXVcV6RRTRi01IkJv6Vyrg5kpvmgENS1B14W_daPf4lBSZ5X8Y6k2LJqkcnFgt8eFJwl-hE7&hc_ref=ARSts03HWhpEstwAOtHO6rbfeNWBSDnj0Hzn_W3Jco-qNcPYcnKCJqbk3HCr8P3LGW8&__xts__[0]=68.ARCpGpc_48xwYBNHnD9zVfwvvnyK1nIGMKNXrhZsGo6s3B52YzzEmV3pTm8-w2g4ABBvn95lK2qkx-Ty6mD0To7id8mDNyXiD1FetU1Po06DsjoJHGrK2f1IIPLOSEjh7MivTJlYGuVtdmOnD-UfoDz4_-Abht8-1Ip6Kq16TnZwtbxyWVNWmdyPVCZTw5uKZlVUOlUc9g7hjBo2Kc0LmVk-mP_iZrDJ8FFUrOv8WO40OjyB8B0HWkXqLsZ4nf7_0uLeFsZqYba8NAouBCaqlCDvCssGZZ2CucFy77MDPInZ-SM3AUNQzIVAXiPVL50ouw8Qs-JN9Qdcu0trKfJr3-L_c4qwfJobNQBbtXILuyb95ARq78tGi6g Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
REMA Svart 30.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2019 Takk for godt tips! Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 31.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2019 Trist at denne tradisjonsrike butikken stenger. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 31.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2019 Ja, det er leit at båtutstyrsbutikker forsvinner. Kjenner ikke til denne, men jeg tror det er tøffe tider for mange. Den største båtutstyrsbutikken i Ålesund gikk også konkurs i fjord, en annen året før. Men "vi" får som vi ber om når vi handler på nett rett fra Kina. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 31.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2019 Å faen. Det betyr egentlig at to butikker i Bergen forsvinner. Ikke lenge siden Faannesen slo seg sammen med Marine og industrisalg. Disse ble hetende Faannesen Marine etterpå, og fortsatte i lokalene som Marine og industrisalg hadde på Munkebryggen. Eneste plassen man kunne bunkre i Bergen sentrum. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 31.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2019 Betyr dette at det blir slutt på dieselfylling i Vågen? Da blir vel nærmeste fylling på Askøy. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Båtadvokaten Svart 31.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2019 Det er enkelt sagt "forjævlig". Dette er tradisjonsrike forhandlere med mye kunnskap og erfaring "inngrodd i veggene". Folk som kunne fortelle deg hvordan du løser en utfordring, hvilke komponenter du trenger, hvilket utstyr som passer. Det som kommer i stedet er standardbutikker med katalogutvalg og ansatte som til sammenlikning nok kan betydelig mindre om det de pusher. Sitér dette innlegget -- Også kjent som Skipper Worse Link to post
Ida Marie III Svart 31.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2019 Vel, en har vel fortsatt familie bedriften i Sandviken igjen...riktig nok ikke diesel... Men trist er det ja... Sitér dette innlegget Link to post
REMA Svart 31.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2019 Har ikke Bergen Båtberge? Mener å huske at den lå i Bergen når jeg var på jakt etter ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2019 REMA skrev for 8 timer siden: Har ikke Bergen Båtberge? Mener å huske at den lå i Bergen når jeg var på jakt etter ny båt. Jo, men de selger stort sett bare båter, har litt båtutstyr.. Men ren båtutstyrs butikk ligger noen hundre meter lengre sørover i samme gate.. Marine senteret.. Ellers er der jo 2 stk Maritim butikker i byen...syns egentlig de har flinke folk der også.. Men leste i nyheten i dag, at butikk død i Norge øker generelt sett.... Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 1.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2019 Det blir en butikkdød uten like i de store byene grunnet bompengehælvete politikerne lager til. Når folk må betale skjorten for å få handlet så er det klart at nettbutikkene kommer til å overta fullstendig. Vi ser stadig nyetableringer ute i periferien. Sentrumsbutikkene er død og begravet. Synd men det er bare å innse konsekvensene av å stenge folk inne i hjemmet. Jeg kommer meg enda til butikken og post-i-butikk uten bompenger. Da blir det netthandel. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 1.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2019 Eureka skrev On 31.1.2019 at 8.53: Ja, det er leit at båtutstyrsbutikker forsvinner. Kjenner ikke til denne, men jeg tror det er tøffe tider for mange. Den største båtutstyrsbutikken i Ålesund gikk også konkurs i fjord, en annen året før. Men "vi" får som vi ber om når vi handler på nett rett fra Kina. Det er mer produsent / importør som ubevisst dreper norske butikker. På kort sikt melker de norske kunder, Norge er på en del produktgrupper desidert dyrest i verden (kjenner ikke detaljene båtmarkedet, men inntrykket som konsument er at det ikke er billig). Dermed blir det enorm forskjell på direkteimport og pris i butikk. Jeg jobber aktivt for å støtte lokale butikker. Handler all mat i nærbutikken som er 20% dyrere enn nabobutikken. Alt av sportsutstyr og dubbeditter handles lokalt. Jeg vil beholde butikkene. Men har smertegrenser. Når jeg får kjøpt en motordel til påhengmotoren til 11 000 kr i England, og forhandler i norge skulle ha 27 000 kr, da handlet jeg ikke lokalt. Jo mer produsent / importør luerer oss, jo mer sansynlig blir det at jeg handler delen på nettet. Det er sjelden det er butikken som sitter på superprofitten. Liker ikke utviklingen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2019 jerognal skrev 26 minutter siden: Det blir en butikkdød uten like i de store byene grunnet bompengehælvete politikerne lager til. Når folk må betale skjorten for å få handlet så er det klart at nettbutikkene kommer til å overta fullstendig. Vi ser stadig nyetableringer ute i periferien. Sentrumsbutikkene er død og begravet. Det kommer jo an på hvor man bor da. Jeg for min del må ut med bompenger for å handle I "periferien". Nå er jeg ikke spesielt begeistret for bompengeordningen, men jeg må innrømme at det ikke stanser meg fra å handle I butikker. Så dyrt er det ikke. Men verden er I endring, kundene er ikke lenger interessert I å betale for at butikken skal ha "alt" på lager. Og da vinner nettbutikkene som kan ligge hvor som helst så lenge logistikken er god. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pacuare Svart 1.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2019 index skrev 19 minutter siden: Men verden er I endring, kundene er ikke lenger interessert I å betale for at butikken skal ha "alt" på lager. Og da vinner nettbutikkene som kan ligge hvor som helst så lenge logistikken er god Det jeg savner er å få sendt deler hjem fra min lokale butikk. Jeg ser fordelen av å handle lokalt, spesielt når jeg trenger noen sære deler. De vet hva jeg trenger, og får råd. Spør da pent om å få varene sent hjem, da bestiller de fra leverandør som sender til butikken som igjen sender til meg. Hadde vært mye raskere å få sent varene rett til meg, butikken hadde fått fortjenesten uten å ha mer jobb enn å gi meg råd. Her har nettbutikkene en fordel, gå inn i verkstedhåndboka og finn delenummer og bestill på nettet. Mye raskere. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 1.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2019 Pacuare har også et godt poeng i at Norske kunder blir melket noe sinnsykt. Enten det gjelder bil eller båt. Overhalte en F50 for endel år siden. Yamaha skulle ha 19K for smørbrødlisten min..... Kjøpte alt for 6K inkl frakt fra USA. Alt orginaldeler. Kan nevne Volvo i samme rennet. 4 nye 4C dempere til min XC70. 37K på Volvo. Kjøpte alle fire for 8200 fra Tyskland. Det er klart at sånne prisforskjeller fører til at folk gir f'... Man liker ikke å bli tatt bak til de grader.... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 1.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2019 (redigert) Jeg var innom en dykkerutstyrsbutikk i New York som hadde et smart konsept. Selve butikklokalet var ikke så stort. Bare et basisutvalg på utstilling og i hyllene, og noen prøveromavlukker. Men på «bakrommet» var det et massivt lager som drev med internetthandel. Så om jeg ville prøve f.eks. en hette, tastet han som sto i kassa bare inn noe på en PC, så etter et minutt kom hetta ut gjennom en luke i veggen. De hadde vel en gjeng på bakrommet som fant frem og pakket varer som ble bestilt online, eller sendte dem rett inn til butikken om kunden var der. Redigert 1.Februar.2019 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Eureka Svart 1.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2019 Handler også lokalt. Og har jeg ikke penger til å "kjøpe det jeg vil ha", til lokal pris, så vurderer jeg om jeg i det hele tatt trenger det... eller kan fixe det gamle, hva det nå er. Er også enig i at det er enkelte hinsides priser på ting, lokalt vs på nett. Ref bil: forbrenningsluftfilter til bilen min, koster 450 hos merkeverksted og lokal mekonomenbutikk. Hos skruvat.no koster det 87. Inntil videre har jeg valgt å ta det ut, banke og støvsuge... men.. prisforskjeller... en jeg kjenner, normann som nylig flytte til Sverige og har fått svensk personnummer, kjøpte en brukt Volvo XC60 fra 2017 i går, i Sverige. 280tusen NOK. Gjengs pris på finn ser jeg er ca 550tusen NOK. Ble litt ot... Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 1.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2019 Men tror det skjer endel i markedet.... Ta eksempel ny propell til min F50 nå...... New Saturn koster ca 2000 + frakt i USA. 3100 med fri frakt i nettbutikk i Norge. Ble da bestillt her. Om en konkret butikk kan selge til samme prisen som Nettbutikk i Norge så er det liv laga. Om en butikk skal legge på 1000,- fordi at de har en fysisk butikk ja da sliter de. Jeg syns IKKE det er synd at kundene ikke kan bli flådd. Har nettbutikken god kunnskap kan man som oftest ringe de og spørre. Hvilket jeg gjorde en gang for å få rett propell til mitt oppsett. Vedkommende i nettbutikken hadde meget god kunnskap om propeller. Traff innertier på første forsøk. Og når man i tillegg må betale bompenger i hauger og lass for å besøke en butikk, ja da sier det seg sjøl at man styrer unna. Samfunnet har forandret seg og markedet MÅ følge etter på et vis.... Det er politisk ønsket at vi ikke skal kjøre bil til butikken. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 1.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2019 jerognal skrev for 4 timer siden: Pacuare har også et godt poeng i at Norske kunder blir melket noe sinnsykt. Synes at enkelte burde flytte ut av landet, siden prisene er så sinnsyke. Det er jo bare å få seg en gjennomsnittsjobb i USA til 50- 100 kr timen eller en jobb i Kina til x kr i timen. Da hadde sikkert prisene i USA og Kina vært sinnsyke også. Grunnen til at det er så sinnsykt dyrt, er at det er sinnsykt mange som har en jobb, tjener sinnsykt mye og har noen sinnsykt gode velferdsordninger. Personlig synes jeg, at stort så har vi det utrolig bra og at prisene er ett resultat av dette. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 1.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2019 Bortsett fra i USA og England, er verken priser eller utvalg spesielt bedre enn i Norge. Da vi var på langtur, ble vi overrasket over hvor dyrt og vanskelig det var å få tak i vanlige båtdeler. Dess lenger fra Norge vi kom, dess verre ble det. Først i USA ble det rimelig igjen. Prøv f.eks. å kjøpe en ny gummibåt i Karibia: https://www.islandwaterworld.com/boats-motors/boats-dinghies Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Ida Marie III Svart 1.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2019 Kan bekrefte at båtutstyr er billig i Norge kontra Europa...og serlig om en tar kjøpe kraften i betrakting... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 1.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2019 Dette var trist Har handlet mye fra Faannesen, også før internetts tid. Da måtte vi "skrive etter" saum, tjære, amerikaner, linolje og diverse annet ut fra en katalog. Det var julekvelden når katalogen fra Faannesen kom. De hadde det meste man trenger til en trebåt, alt fra impregnering, overflatebehandling, festemidler, drev, beslag og lanterner. Elektrisk lanterne eller en på parafin? Velg selv. Faannesen leverte kvalitet til greie priser. Nei, nå må jeg nesten gå ut og felle en tåre og to. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 dobsen62 skrev On 1.2.2019 at 15.42: Synes at enkelte burde flytte ut av landet, siden prisene er så sinnsyke. Det er jo bare å få seg en gjennomsnittsjobb i USA til 50- 100 kr timen eller en jobb i Kina til x kr i timen. Da hadde sikkert prisene i USA og Kina vært sinnsyke også. Grunnen til at det er så sinnsykt dyrt, er at det er sinnsykt mange som har en jobb, tjener sinnsykt mye og har noen sinnsykt gode velferdsordninger. Personlig synes jeg, at stort så har vi det utrolig bra og at prisene er ett resultat av dette. Nei grunnen til at NOE er sinnsykt dyrt i Norge ligger ikke først og fremst i lønningene våre. Tar man f.eks. Yamaha-deler ligger det meste i mange ekstra-ledd som alle skal ha 150% avanse. Europa-importør skal ha sin fortjeneste. Så kommer Norges-importør som skal ha sitt og til slutt den lokale butikken. Det er HER den store forskjellen ligger. I USA handles delene inn direkte fra Japan, og selges direkte ut til kunde. Altså 1 ledd mot 3. Samme gjelder bildeler. I mitt tilfelle over ang. Volvo: Det er Norgesimportøren som setter prisene og tjener grovt. Ikke Frydenbø i Bergen. Hvorfor skal en Monroe-demper koster 9000 når den ligger i en Volvo-eske, mens ligger den i en Monroe-eske koster den 1/4? I eksempelet mitt over ser man at en norsk nettbutikk kan selge en stålpropell for tilnærme samme pris som i USA når man inkluderer frakten. Banner på at den Norske nettbutikken kjøper direkte fra produsent og ikke via diverse mellomledd i Europa. Propellene produseres i USA. Ja synd at lokale sjapper går dukken. Det er kjekt å få en ny plugg lokalt når motoren stopper. Men det er pokker meg ikkje mye annet som den lokale sjappen har på lager. Det meste må bestilles uansett. Levering fra USA tar ikke mer enn en uke. Lokale delepushere tar 3 dager men koster 4x så mye.... og når politikere i tillegg stenger byene for biltrafikk ja da er det MYE greiere å hente det i postkassa enn å betale bompenger i søkk og kav. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 jerognal skrev 1 time siden: Ja synd at lokale sjapper går dukken. Det er kjekt å få en ny plugg lokalt når motoren stopper. Men det er pokker meg ikkje mye annet som den lokale sjappen har på lager. Det meste må bestilles uansett. Levering fra USA tar ikke mer enn en uke. Lokale delepushere tar 3 dager men koster 4x så mye.... og når politikere i tillegg stenger byene for biltrafikk ja da er det MYE greiere å hente det i postkassa enn å betale bompenger i søkk og kav. Det er litt rart at det ikke gjelder elektronikk. Norge er jo vi ett av de billigste landene man kan handle elektronikkprodukter. Prisdifferanse på deler til bil/båt, er heller ikke noe nytt. Nå er det vel snart 40 år siden, jeg jeg kjøpte 8 ventilstyringer på ett lokalt motorverksted, til en 1/8 del av det Volvo skulle ha. Forstår på innlegget ditt, at du tydeligvis har litt forakt for "delepushere" i lokale "sjapper". For meg er det lokal kunnskap, som har forsvunnet. Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 (redigert) Hei! Leser i tråden her at diesel salget kan forsvinne ved konkursen, men det skjer ikke. Det er Oljeleverandøren AS som eier pumpen og leier bryggen fra Bergen havn, så det er ingen forbindelse med Faannesen. Redigert 4.Februar.2019 av Hansa666 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.