RonnyD Startet 31.Januar.2019 Del på Facebook Startet 31.Januar.2019 Hei. Jeg er snart ferdig med D5LA sertfikatet og tenker på å kjøpe meg en båt for å ha i New zealand (23 meter lang stålbåt). skal også ta alle tilleggs kurs som trengs for å føre passasjerer, som radio og sikkerhetskurs, medisin Har fri ca 4-5 måneder i året der jeg vil seile, tenker i den forbindelse hvilke regler jeg må forholde meg til vist jeg skal ha med meg passasjerer. ? vet at i Norge så gjelder mitt sertifikat kun opp til 15 meters båt og inntil 12 passasjerer. men mener og ha hørt at man i visse andre land så holder det med D5LA til 24 meters båt og intil 12 pass ? mener også og ha hørt om visse smutthull man kan bruke for å få dette til ? for eksempel med å kalle det passasjerer betaler for "contribute" dekke av mat,drikke,diesel og generelle båtutgifter, og ikke ta betalt for selve turen. eller leie ut båten gjennom et utleie firma som "bareboat" og leie seg selv ut som skipper for turen ? vist noen har erfaring eller vet noe om temaet så takker jeg for svar :) og eventuelt hvor jeg kan hendvende meg for spørsmål uten og gå via advokat eller kongen i statsråd :P Mvh Ronny Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 31.Januar.2019 Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 (redigert) Når det gjelder regler for d5la så bør du ta ein kikk på lovdata. Dei burde jo fortelle deg på kurset, kva begrensning sertifikatet har. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-22-1523/KAPITTEL_4#§29 Bareboat betyr båt uten mannskap. Så om du skal leie ut båt med kaptein så er det nok ikkje bareboat. Har desverre ingen erfaring for utleie av båt. Kjem sikkert nokon andre på banen med slik erfaring :) Velkommen til Båtplassen forresten! Redigert 31.Januar.2019 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Geir Kallevik Svart 31.Januar.2019 Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 (redigert) D5LA sertifikatet er kun gyldig på norskregistrerte fartøy. På Norskregistert fartøy gjelder norsk lov/regelverk. 24 meter er grensen for båter som fører passasjerer på innsjøer og elver. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-22-1523/ Her finner du en grei oversikt over krav og rettigheter Redigert 31.Januar.2019 av Geir Kallevik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 31.Januar.2019 Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 Hørs ut som en fin syssel å seile med passasjerer i friperioder. Det er vel i prinsippet flaggstatens bestemmelser du må forholde deg til. Tenker du at båten skal være registrert i New Zeland? Sitér dette innlegget Link to post
RonnyD Svart 31.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 Johannes, " ja tenkte i utgangspunkte det vist det gjør ting lettere ? må vel prøve å finne regelverk fra Newzeland da sikkert ? Sitér dette innlegget Link to post
RonnyD Svart 31.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 jeg kjenner Lovdata for d5la i Norge, men mener og ha hørt at disse utvides når man ikke seiler under norsk flag ? dvs, har båten registrert i annet land. mener og ha hørt at en båt som feks er registrert under cook islands, kan føre inntil 12 passasjerer opp til 24 meter, altså de har ikke 15 meters grensen. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 31.Januar.2019 Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 Da jeg var i Australia var det utrolig mange båter du kunne være med som pasasjer eller mannskap! Vi var med en 100år gammel skonnert og fikk være med å heise seil! fantastisk opplevelse! hva slags båt har du kjøpt? seil/motor/catamaran? hvahar du tenkt å bruke den til? fiske bading rekreasjon? mange muligheter her! båten vi var med.. desverre ble det ikke nok midler til å holde den i live tross enorm historikk1 Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
RonnyD Svart 31.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 Morten " jeg har ikke kjøpt enda, men holder på å sjekke forholdene og reglene litt først, men jeg ser på en 23 meter lang stål seilbåt, i utgangspunktet er det en båt til privatbruk i min fritid, utforsking av newzeland/australia/fiji og omliggende områder, men kunne hvert kjekkt å fått med seg mannskap/ gjester noen ganger, kommer til å bli masse kombinasjons turer, med seiling/fiske/jakt/bliturer/ fjellturer på newzeland, må gjøre litt forskjellig når man først er der 4-5 månder av gangen :P Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 31.Januar.2019 Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 Meld deg inn på Sailing anarchy, Det er et engelspråklig nettforum med mange seilere fra også Australia og New Sealand. De er nok tettere på det lokale regelverket. Hva norske myndigheter sier om norske sertifikater er kanskje ikke så relevant når du skal drive chartervirksomhet på New Sealand. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 31.Januar.2019 Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 (redigert) RonnyD skrev for 3 timer siden: .....vet at i Norge så gjelder mitt sertifikat kun opp til 15 meters båt og inntil 12 passasjerer. men mener og ha hørt at man i visse andre land så holder det med D5LA til 24 meters båt og intil 12 pass ?........ Hvor kommer dette fra? Med mitt D5L kan jeg jo føre fartøy med skroglengde inntil 24 meter i stor kystfart. Med ditt D5LA kan du føre fartøy med skroglengde inntil 24 meter i uinnskrenket fartsområde mener jeg. Redigert 31.Januar.2019 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RonnyD Svart 31.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 Javi " det har med om du skal ha med betalende passasjere eller ikke Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 31.Januar.2019 Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 (redigert) Kom til å tenke på dette med forsikring også. Om ein skal ha betalende passasjerer så blir det kansje nokre heilt andre priser på forsikring. Så skal ein også ha sertifisert redningsutstyr til alle. Men ja, høyres ut som ein fin "jobb" når ein er på ferie :) fann litt info her: https://www.maritimenz.govt.nz/commercial/certification/masters-and-deck/SCO.asp Det enkleste er kansje berre å senda dei ein mail, og spør? https://www.maritimenz.govt.nz/contact-us/default.asp Eller recreational avdelingen: https://www.maritimenz.govt.nz/recreational/the-basics/going-overseas.asp Redigert 31.Januar.2019 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
RonnyD Svart 31.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 takk steini :) er klar over at det også kommer forsikring og tilhørende redningsflåte. får prøve å fatte en forståelig mail på engelsk :P Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Januar.2019 Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 Skal du drive passasjertrafikk/charter må båten klasses som det. En hel del tekniske krav. Og krav fra kunder som forventer mye. Skal du seile på tur og ha med deg folk som mannskap kan løsningen være paying crew. Da betaler de som er med en andel av båtens driftskostnader Sitér dette innlegget Link to post
RonnyD Svart 31.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 bitteliten, " ja, jeg tenker kansje at det med betalende crew kan være det enkleste ? har du noe erfaring med sånt ? hvordan kan et regnestykke se ut ? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Januar.2019 Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 (redigert) Har en bekjent som er i Fransk polynesia som paying crew på en norsk båt. 100kr døgnet pluss andel av mat tror jeg han betaler. Han fant båt gjennom crewfinder siden Her ser du charter opplegg https://www.59-north.com/ Redigert 31.Januar.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blueghost Svart 31.Januar.2019 Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 (redigert) Det ligger et forslag ute til høring når det gjelder D5L(A). Forslaget går ut på at man med nevnte sertifikat skal kunne føre båt inntil 24m og 12 betalende passasjerer. Pt kan man med sertifikatet bare ha betalende gjester når båten er under 15m. Redigert 31.Januar.2019 av Blueghost (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.Januar.2019 Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 Sjekk New Zealandske myndigheters syn på «paying crew» i Sverige regnes paying crew som passasjerer......dvs båten er ett passasjerer-skip med de krav som følger iflg Høgste Domstolen http://pakryss.se/paying-crew-ar-passagerare/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krimart Svart 1.Februar.2019 Del på Facebook Svart 1.Februar.2019 Du må sjekke regelverket i New Zealand, men de fleste land jeg kjenner til må man registrere seg som en utleiebedrift med de krav som gjelder m.h.t sertifikater, regnskap, skatt, hms, mm. De som seiler med «venner» man aldri har møtt før som crew som betaler for å seile med, betrakes flere steder som ulovlig svart chartervirksomhet. Noen land mer eller mindre lukker øynene for dette, mens andre land som f.eks. Kroatia har en lovgivnig og politistyrke som aktivt prøver å hindre dette. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 1.Februar.2019 Del på Facebook Svart 1.Februar.2019 For jordomseilere er dette helt vanlig, men det er ikke en konkurent til lokal virksomhet. Gjester kommer på i ett land, går av i ett annet. Ikke lenge nok i regionen til at det har noen praktisk kontrollmulighet for myndighetene. Men hvis en har fast avgang med forskjellig mannskap ut fra samme havn regelmessig ville jeg vært forsiktig. Trådstarter er vel i en mellomsituasjon. Hvis han forlater NZ med ett mannskap, og kommer tilbake 3 måneder etter med ett annet mannskap, tilbringer lite tid i NZ, er risikoen for å bli ansett som charterbåt liten. Men med annonsering, mange fremmede ombord etc øker risikoen mye. Jeg hadde nok satset på tur med "venner", men da kan en heller ikke drive så aktivt at en kan tjene penger på det. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.Februar.2019 Del på Facebook Svart 1.Februar.2019 En ting å tenke på for de som tar med seg betalende gjester i et grått/svart marked er den risikoen man tar på seg m.h.t ansvar hvis noe skjer, enten ulykke eller en person som blrt syk, er mentalt ustabil el.l. Hvis NN får bomen i hodet og familien til grønnsaken saksøker deg for millioner er det ikke sikkert forsikringsselskapet blar opp dersom det kommer frem at du tok betalt svart av en gjest. Men hvor grensen går mellom en betalende turist og en venn som bidrar til mat-, diesel- og havneutgifter kan være flytende. Sitér dette innlegget Link to post
RonnyD Svart 4.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2019 takker for mange gode synspunkter :) jeg er i kontakt/ mail veksling med sjøfartsdirektoratet og Maritime New zealand, så får vi se hva svaret til slutt blir "Blueghost" vet du når eventuelt den høringen blir vurdert ? :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.