Jump to content

utleie av "bareboat med skipper" ?


RonnyD

Recommended Posts

Hei. Jeg er snart ferdig med D5LA sertfikatet og tenker på å kjøpe meg en båt for å ha i New zealand  (23 meter lang stålbåt). skal også ta alle tilleggs kurs som trengs for å føre passasjerer, som radio og sikkerhetskurs, medisin
Har fri ca 4-5 måneder i året der jeg vil seile, tenker i den forbindelse hvilke regler jeg må forholde meg til vist jeg skal ha med meg passasjerer. ? 
vet at i Norge så gjelder mitt sertifikat kun opp til 15 meters båt og inntil 12 passasjerer. 
men mener og ha hørt at man i visse andre land så holder det med D5LA til 24 meters båt og intil 12 pass ? 
mener også og ha hørt om visse smutthull man kan bruke for å få dette til ? 
for eksempel med å kalle det passasjerer betaler for "contribute" dekke av mat,drikke,diesel og generelle båtutgifter,  og ikke ta betalt for selve turen. 
eller leie ut båten gjennom et utleie firma som "bareboat" og leie seg selv ut som skipper for turen ?  

vist noen har erfaring eller vet noe om temaet så takker jeg for svar :)   og eventuelt hvor jeg kan hendvende meg for spørsmål uten og gå via advokat eller kongen i statsråd :P  

Mvh Ronny

Link to post

Når det gjelder regler for d5la så bør du ta ein kikk på lovdata.

Dei burde jo fortelle deg på kurset, kva begrensning sertifikatet har.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-22-1523/KAPITTEL_4#§29

 

Bareboat betyr båt uten mannskap. Så om du skal leie ut båt med kaptein så er det nok ikkje bareboat.

 

Har desverre ingen erfaring for utleie av båt.

Kjem sikkert nokon andre på banen med slik erfaring :)

 

Velkommen til Båtplassen forresten!

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post

D5LA sertifikatet er kun gyldig på norskregistrerte fartøy. På Norskregistert fartøy gjelder norsk lov/regelverk.

 

24 meter er grensen for båter som fører passasjerer på innsjøer og elver.

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-22-1523/

 

Her finner du en grei oversikt over krav og rettigheter

Redigert av Geir Kallevik (see edit history)
Link to post

jeg kjenner Lovdata for d5la i Norge,  men mener og ha hørt at disse utvides når man ikke seiler under norsk flag ?

dvs,  har båten registrert i annet land.

mener og ha hørt at en båt som feks er registrert under cook islands,  kan føre inntil 12 passasjerer opp til 24 meter,  altså de har ikke 15 meters grensen. 

Link to post

Da jeg var i Australia var det utrolig mange båter du kunne være med som pasasjer eller mannskap!   Vi var med en 100år gammel skonnert og fikk være med å heise seil! fantastisk opplevelse!  hva slags båt har du kjøpt?  seil/motor/catamaran?  hvahar du tenkt å bruke den til? fiske bading rekreasjon?  mange muligheter her!

 

båten vi var med.. desverre ble det ikke nok midler til å holde den i live tross enorm historikk1

2016-12-17_025847 defender sailing whitsundays.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Morten "   
jeg har ikke kjøpt enda,  men holder på å sjekke forholdene og reglene litt først,  men jeg ser på en 23 meter lang stål seilbåt, 

i utgangspunktet er det en båt til privatbruk i min fritid, utforsking av newzeland/australia/fiji og omliggende områder,
men kunne hvert kjekkt å fått med seg mannskap/ gjester noen ganger, 
kommer til å bli masse kombinasjons turer, med seiling/fiske/jakt/bliturer/ fjellturer på newzeland,  må gjøre litt forskjellig når man først er der 4-5 månder av gangen  :P  

Link to post
RonnyD skrev for 3 timer siden:


.....vet at i Norge så gjelder mitt sertifikat kun opp til 15 meters båt og inntil 12 passasjerer. 
men mener og ha hørt at man i visse andre land så holder det med D5LA til 24 meters båt og intil 12 pass ?........ 
 

 

Hvor kommer dette fra?

Med mitt D5L kan jeg jo føre fartøy med skroglengde inntil 24 meter i stor kystfart.  Med ditt D5LA kan du føre fartøy med skroglengde inntil 24 meter i uinnskrenket fartsområde mener jeg.

Redigert av Javi (see edit history)
Link to post

Kom til å tenke på dette med forsikring også.

Om ein skal ha betalende passasjerer så blir det kansje nokre heilt andre priser på forsikring.

 

Så skal ein også ha sertifisert redningsutstyr til alle.

Men ja, høyres ut som ein fin "jobb" når ein er på ferie :)

 

fann litt info her:

https://www.maritimenz.govt.nz/commercial/certification/masters-and-deck/SCO.asp

 

Det enkleste er kansje berre å senda dei ein mail, og spør?

https://www.maritimenz.govt.nz/contact-us/default.asp

 

Eller recreational avdelingen:

https://www.maritimenz.govt.nz/recreational/the-basics/going-overseas.asp

Redigert av Steini (see edit history)
Link to post

Du må sjekke regelverket i New Zealand, men de fleste land jeg kjenner til må man registrere seg som en utleiebedrift med de krav som gjelder m.h.t sertifikater, regnskap, skatt, hms, mm. De som seiler med «venner» man aldri har møtt før  som crew som betaler for å seile med, betrakes flere steder som ulovlig svart chartervirksomhet. Noen land mer eller mindre lukker øynene for dette, mens andre land som f.eks. Kroatia har en lovgivnig og politistyrke som aktivt prøver å hindre dette. 

Link to post

For jordomseilere er dette helt vanlig, men det er ikke en konkurent til lokal virksomhet. Gjester kommer på i ett land, går av i ett annet. Ikke lenge nok i regionen til at det har noen praktisk kontrollmulighet for myndighetene. Men hvis en har fast avgang med forskjellig mannskap ut fra samme havn regelmessig ville jeg vært forsiktig. Trådstarter er vel i en mellomsituasjon. Hvis han forlater NZ med ett mannskap, og kommer tilbake 3 måneder etter med ett annet mannskap, tilbringer lite tid i NZ, er risikoen for å bli ansett som charterbåt liten. Men med annonsering, mange fremmede ombord etc øker risikoen mye. Jeg hadde nok satset på tur med "venner", men da kan en heller ikke drive så aktivt at en kan tjene penger på det.

Link to post

En ting å tenke på for de som tar med seg betalende gjester i et grått/svart marked er den risikoen man tar på seg m.h.t ansvar hvis noe skjer, enten ulykke eller en person som blrt syk, er mentalt ustabil el.l.  Hvis NN får bomen i hodet og familien til grønnsaken saksøker deg for millioner er det ikke sikkert forsikringsselskapet blar opp dersom det kommer frem at du tok betalt svart av en gjest. Men hvor grensen går mellom en betalende turist og en venn som bidrar til mat-, diesel- og havneutgifter kan være flytende. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...