Familiesnekke Startet 31.Januar.2019 Del på Facebook Startet 31.Januar.2019 (redigert) Hei, jeg overtok i går min nyinnkjøpte Enes 35fot flybridgebåt som veier 8tonn. Det er 12V anlegg i båten. Jeg ønsker å montere Ankervinsj bak, og lurer på følgende: -Jeg har hentet inn noen tilbud på utstyr og montering, og tilbudene spriker en del; både med utstyrsvalg og totalpris; 45’000 - 60’000kr. Hva har dere betalt for Ankervinsj til tilsvarende størrelse båt? -Hva er anbefalt merke og effektbehov? Hva slags erfaring har dere med Engbo Maxi 34, 1000W? -Jeg ser her inne at det er mange som sverger til kjetting, og fraråder blytau. Hvis tau er så dårlig totalløsning; hvorfor selges det da, og er det ingen fordeler med tau? De fleste tilbudene er med blytau... -Jeg tenker Bruce-anker; men hvilken vekt trenger jeg; 15 eller 20kg? -Jeg har under tegnet inn ca hvor jeg ønsker vinsjen. Tau/kjetting skal da inn i siden. Hva tenker dere om plasseringen? Har dere andre forslag? Redigert 31.Januar.2019 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 31.Januar.2019 Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 Fin plan det der. En engbo 34-G med tau ser ut å passe bra der, den er bra til sideskottmontering. Alternativt en Ilas Commander hvis du absolutt skal ha kjetting. 15-20 kg bruce kopi er billig og bra nok til bruk som akterfortøyning. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 31.Januar.2019 Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 Mange tråder om dette. Fordeler med tau er at det er stille og at du alltid slipper ut passe mengde på frittfall. Flere leverandører har systemer for autostopp når du kjører inn ankeret. Ulemper er at du etterhvert kan få driftsproblemer pga. slitasje på tau/kabular. Kjetting gir sikrere ankring. Min erfaring med kjetting og bruce kopi er bare positiv. I de farvann jeg har vært i Oslofjorden/vestkusten har det alltid sittet dønn. Ulempen er at det rauser ut kjetting på frittfall(nåværende båt har ikke frittfall) og at det bråker på frittfall. Har vurdert tau på de tre siste båtene, men har valgt kjetting i kombinasjon med Quick vinsj og er meget godt fornøyd med dette. Har så langt hatt 1 Engbo tauvinsj og 3 Quick vingsjer med kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 31.Januar.2019 Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 Problemet er sideskottmontering. Der finnes få gode alternativer. Jeg har hatt både tau og kjetting til akterfortøyning sideskottmontert og vil ikke anbefale kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 31.Januar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 @Mix; jeg er helt blank her; kan du forklare hvorfor sideskottmontering og kjetting er en dårlig ide? Hvis jeg ønsker kjetting (fordi «alle» her sier at kjetting er best); hvordan ville du løst dette? Vil en kasse montert bakpå/oppå badeplattformen på babord side løse problemet? Hvor mye plass, og spesielt høyde, trenger 50m 8mm kjetting for at det ikke skal tårne seg opp? Går det an å tenke seg at en kjetting-/dreggkasse kan bli en fin sitteplass på badeplattformen, eller blir formen/høyden ikke så bra til det? @blueline; opplevde du selv noen gang problemer med Engbo med blytau? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 31.Januar.2019 Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 Familiesnekke skrev 41 minutter siden: @Mix; jeg er helt blank her; kan du forklare hvorfor sideskottmontering og kjetting er en dårlig ide? Problemet slik jeg så det var når kjettingen skulle fra kabelaret og inn veggen, kjettingen blir glidende langs veggen og bygger seg opp, jeg prøvde også med syrefast kjetting. Hadde vel en 60-70 cm fall som burde vært nok. Jeg opplevde også flere ganger krasj i kabularet uten at kjettingen hadde bygd seg opp, det virket som vibrasjon/bevegelse i kjettingen mellom kabular og ankerrulle var årsaken. Gav opp til slutt og byttet til blytau. Jeg har også hatt båt med toppmontert kjettingvinsj på kjettingkasse på badeplattform og det fungerte fint. Men å ofre plass på badeplattform når en har mulighet til sideskottmontert tauvinsj hadde jeg aldri vurdert engang. Blytau fungerer utmerket på vinsj akter. På baugmontert vinsj derimot ville jeg ikke vurdert blytau. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 31.Januar.2019 Del på Facebook Svart 31.Januar.2019 (redigert) Familiesnekke skrev for 3 timer siden: Hvis tau er så dårlig totalløsning; hvorfor selges det da, og er det ingen fordeler med tau? De fleste tilbudene er med blytau... Hei Årsaka til at tau blir anbefalt er at dei som anbefaler dette nesten utelukkande er motorbåtfolk, og ikkje veit betre. Som det står i skriften. "Tilgi dem. De vet ikke hva de gjør." For somme er det viktig å kunne stå på ein flybrigde, og styra ankervinsjen med ein fjernkontroll. Då stuar vistnok tau best. Av ein eller annan grunn er det òg veldig viktig å få baugen mot land. Dei få gangane me har fortøyd slik har ein person handtert anker bak for hand. 10 kg Bruce original, 5—6 meter med kjetting, og resten tau. Dersom du ikkje kan ligga på svai, men på død og liv må ligga til land, kvifor ikkje vera varsam, unngå å bakka propellen i botn, og ligga med hekken til land? Eg vil påstå at det er betre å ha skikkelig vinsj, anker og kjetting i baugen. Då kan du bruka ankerarrangementet både på svai, og ved å ha hekken inn mot land. For to år sidan betalte eg 7 000 for ein 1500 w vinsj. Anchorlift. Ubrukt på finn. 5000 for 50 m 10 mm galvanisert, og kalibrert kjetting. Seatronic. 20—25 000 for eit bra ankervinsarrangement i baugen, så får du ei bra jolla for differansen. Då er det lett å ligga for svai, og du slepp å ligga fender mot fender med andre båtar. Dette var kanskje ikkje spot on svar på spørsmålet ditt, men eg håpar dette var til litt hjelp. Lykke til. Ask Redigert 31.Januar.2019 av Ask (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 1.Februar.2019 Del på Facebook Svart 1.Februar.2019 Synes prisene du har fått er høye.... Nok om det. Jeg sverger til kjetting, og ville gått for 20 kg anker. Har 8mm kjetting og 20 kg anker selv på en båt i damme størrelse. Ville unngått fritt fall og heller hatt hurtigutkjøring. Fritt fall er uhensiktsmessig i kombo med kjetting er min erfaring. Kjettingvekten blir for så tung at det tømmer kjettingkassa uavhengig av om ankeret allerede har nådd bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 1.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2019 @Mix; Takk for gode tips og råd. Nå tror jeg at jeg forstår problemet med sideskottmontering og kjetting. @Ask; Takk for innspill :) Grunnen til at vi kjører baugen mot land er jo at det får mindre alvorlige konsekvenser med bunnberøring. Det er ikke så lett å bedømme dybden og steiner mot landfallet på ukjente steder, og så kommer jo tidevannet i tillegg. Vi har 3 små barn; så strand og lek på land er en viktig del av båtlivet. I tillegg er vi ofte flere båter i følge, så da er også det sosiale mellom båtene også viktig. Med tre barn og to voksne på tur blir det sikkert 100 passeringer inn/ut av båten i løpet av et døgn; da er ikke livet på svai særlig praktisk; når alle passeringer krever en gummijolle. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 1.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2019 @nordan family 27; da blir det 20kg Bruce :) Hvordan ville du løst monterinsløsningen med kjetting på min båt? Tilleggsinfo; foran akterspeilet på babord side er det en akterkabin. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 1.Februar.2019 Del på Facebook Svart 1.Februar.2019 Familiesnekke skrev 24 minutter siden: @Ask; Takk for innspill :) Grunnen til at vi kjører baugen mot land er jo at det får mindre alvorlige konsekvenser med bunnberøring. Det er ikke så lett å bedømme dybden og steiner mot landfallet på ukjente steder, og så kommer jo tidevannet i tillegg. Vi har 3 små barn; så strand og lek på land er en viktig del av båtlivet. I tillegg er vi ofte flere båter i følge, så da er også det sosiale mellom båtene også viktig. Med tre barn og to voksne på tur blir det sikkert 100 passeringer inn/ut av båten i løpet av et døgn; da er ikke livet på svai særlig praktisk; når alle passeringer krever en gummijolle. Helt enig, anker akter er en stor fordel kontra det og ha det forut.. Selv har jeg 15 kg Bruce med kjetting, funker fint, og har aldri opplevd at det slipper... 11 meter båt og ca 8 tonn... Dessverre har jeg ankeret forut, noe som er mye mer "knotete" når en vil ha et tau i land også... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.