Hakkannen
Bårdp skrev for 2 timer siden:Glasfiber egner seg ikke til drithustank lukten går tvers gjennom glasfiberlaminatet.
Fortell dette til tanken min Glassfiber, sover rett over den nå på åttende året. Det er ikke der det kommer lukt fra hos meg i alle fall (innsiden av tanken min har gelcoat). Men for all del, det skader nok ikke å tilføre et par lag med epoksy på innsiden, hvis ny tank.
Ttor skrev for 5 timer siden:Tenkte på Trudesign 90 graders bend for samtlige tilkoblinger på toppen.
Trudesign er sjelden feil, men vær klar over at 90-graders bendene deres er ganske "krappe" og innsnevrede i bendet i forhold til bend i messing. Får du kvernet skiten godt nok og ikke sparer for mye på vannet bør det helst gå godt.
Ttor skrev for 5 timer siden:Bør jeg lage ekstra stigerør helt fra tanken for fremtidig tømming til land?
Vil det bli veldig mye ekstra arbeid? I så fall, kanskje ikke. Men, hvis det ikke er så mye ekstra arbeid det er snakk om er det gjerne ikke feil å gjøre klar i tilfelle regelforandring. Monterer du den ekstra gjennomføringen i luka til et mannhull kan du la være å sette på selve stigrøret nå og heller bruke gjennomføringen (med slange til dekk) som en overdimensjonert lufting. God lufting er bra for å få areob nedbrytning av septiken, da unngås den verste lukta. Blir det en regelendring, eller du selger båten til en østlending, kan man da fint åpne luka og sette på et stigrør, hvis behov.