K. Hauge Startet 1.Februar.2019 Del på Facebook Startet 1.Februar.2019 Har skiftet impeller på pumpa på min VP Tamd 40 B. Impelleren trykker mot frontlokket, og pumpa går svært tregt. Er dette vanlig? Startmotoren klarer knapt å dreie motoren. Ingen start. Det er kaldt for tida, så det kan være en medvirkende årsak. Har noen vært borti dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.Februar.2019 Del på Facebook Svart 1.Februar.2019 Er ikke dette 'nå-har-du-trykket-pumpeakslingen-for-langt-inn'-scenarioet? Det har i hvert fall vært skrevet om tilsvarende tilfeller her tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 1.Februar.2019 Del på Facebook Svart 1.Februar.2019 Traff du riktig på.medbringer? Plastsak som står på motor som bakkant av pumpeaksling skal gå i. Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 1.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2019 Mener pumpa er riktig montert på medbringer. Men før jeg monterte, dreide jeg den med et skrujern i hakket på akslingen. Den går utrolig tregt. Er det vanlig? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Februar.2019 Del på Facebook Svart 1.Februar.2019 På TMD40A (samme motor men uten intercooler og mindre kjøler) så vil ikke motor starte dersom medbringeren trykkes for langt inn i "hullet" i motoren. Da vil ikke motoren få diesel og du kan glemme å starte. Jeg byttet impeller, lagre OG medbringer på min i sommer. Fikk ikke start. Alt var montert nøyaktig slik det var tidligere, men ved kontrollmåling så viste det seg at ny medbringer var 3 mm lengre enn den gamle. Justerte lagrene på akslingen 3 mm, og motoren startet tvert. Det kan være det som er ditt problem. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Februar.2019 Del på Facebook Svart 1.Februar.2019 Hva går tregt? Vannpumpa eller motoren? Starter motoren? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Februar.2019 Del på Facebook Svart 1.Februar.2019 PS: Medbringer skal i "hakk, men må ikke presse inn på hakket. Dersom du må bruke makt (dytte eller bruke skruene for å dytte inn pumpa) så presser du på akslingen som igjen stopper dieseltilførsel. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
K. Hauge Svart 1.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2019 Takk for nyttige innspill. Pumpa er utrolig treg å dreie. Jeg mener det er derfor startmotoren så vidt dreier motoren. Ikke snakk om å få start med den farta. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 1.Februar.2019 Del på Facebook Svart 1.Februar.2019 Hvis du dreier på pumpa, drar du ikke da med hele motoren? Den er jo registerdrevet. Sitér dette innlegget Link to post
K. Hauge Svart 2.Februar.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Februar.2019 Nei, jeg dreier pumpa når den er montert av motoren. Den går tregt, men det skal kanskje være slik Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Februar.2019 Del på Facebook Svart 2.Februar.2019 (redigert) Hvis impeller er i så er den treg å dytte rundt. Hvis impeller ikke er i så skal den snurre lett. Impeller må ha "smøring" i form av vann for å gli lett, og selv da er den treg å dytte rundt for hånd. Har ikke prøvd i kulde, men logikk tilsier at det vil bli ennå mer motstand da gummien blir hardere. Vet ikke om det har så mye å si i forhold til sommertemperaturer. Jeg "primer" ny impeller med vann (heller i fra sjøvannsfilteret) før jeg starter motor når jeg har montert ny impeller. Redigert 2.Februar.2019 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.