Jump to content

VP Tamd40B, sjøvannspumpa går tregt. Motoren vil ikke starte.

K. Hauge

Recommended Posts

På TMD40A (samme motor men uten intercooler og mindre kjøler) så vil ikke motor starte dersom medbringeren trykkes for langt inn i "hullet" i motoren. Da vil ikke motoren få diesel og du kan glemme å starte.

Jeg byttet impeller, lagre OG medbringer på min i sommer. Fikk ikke start. Alt var montert nøyaktig slik det var tidligere, men ved kontrollmåling så viste det seg at ny medbringer var 3 mm lengre enn den gamle.

Justerte lagrene på akslingen 3 mm, og motoren startet tvert.

Det kan være det som er ditt problem.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

PS: Medbringer skal i "hakk, men må ikke presse inn på hakket. Dersom du må bruke makt (dytte eller bruke skruene for å dytte inn pumpa) så presser du på akslingen som igjen stopper dieseltilførsel. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Hvis impeller er i så er den treg å dytte rundt. Hvis impeller ikke er i så skal den snurre lett.

Impeller må ha "smøring" i form av vann for å gli lett, og selv da er den treg å dytte rundt for hånd. Har ikke prøvd i kulde, men logikk tilsier at det vil bli ennå mer motstand da gummien blir hardere. Vet ikke om det har så mye å si i forhold til sommertemperaturer.

Jeg "primer" ny impeller med vann (heller i fra sjøvannsfilteret) før jeg starter motor når jeg har montert ny impeller. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...