bjornas
Jeg prøvde meg litt frem med EasyGPS og en standard teksteditor, men fikk ikke til "søk og erstatt" med CR. Så etter å ha prøvd alt mulig rart i en times tid, ga jeg opp, og endte med bruke gode gamle WordPad og sette inn "<sym>Symbol-Diamond-Red</sym>" manuelt. Og det funka som bare juling.
Dette med lag ("layers") var et godt tips. Husk at importeringen da skjer fra den fanen (for de som ikke har brukt det før).
I tillegg gikk jeg inn på Alternativer Brukergrensesnitt Merker, og endret skrifttypen der til 12 punkt, kursivert med rød tekstfarge. Da står egenimporterte POIer tydelig ut i forhold til resten av kartet.
Jeg vil ikke mene for mye om hvordan Pinkvin bør legge opp "På Svai", men jeg har lurt på om taggingen i Gule Sider er et lite sidespor som gjør teksten i FB-gruppa mindre lesbar. Ville det vært bedre bare å legge ut koordinatene sammen med tag, en beskrivende tekst, og evt. noen bilder?
Uansett var det en genial løsning å legge alt i en KML-fil. Selv laget jeg min egen gpx-fil i OpenCPN fortløpende ettersom nye ankersteder ble lagt ut i fjor sommer og høst, men så datt jeg litt av. Men da forsøkte jeg å kopiere inn beskrivelsen i FB-gruppe og lime den inn i "beskrivelse"-feltet. Hvis det er mulig å gjøre det i KML-filen, ville det gitt en veldig god løsning.
Hvorfor jeg synes den FB-gruppa var så bra: På ferieturen i fjor sommer endte vi med å ligge VEEEELDIG mye i gjestehavn, fordi jeg aldri hadde tilgjengelig noen god presentasjon av "hvor er nærmeste gode ankringsplass, som passer for denne vinden". Jeg har såklart boka til Magne Klann og "den andre", samt SXK-bøkene, men dette er bøker, og det ville vært veldig bra å ha en POI-base tilgjengelig UNDER GANGE på de PC-/Android-baserte kartplotterløsningene jeg har. Type: Nå er vi HER, far ville egentlig gå DIT, men alle koker over, og har mest lyst til å bade NÅ. Og vi har mat nok til i overmorgen. Det hadde bl.a. spart oss fra å gå Oslo-Strömstad i ett strekk, det tok 12 timer, og jeg var veldig nære mytteri. Men det gikk, det også.
Jeg skal gjerne bidra med det jeg kan og de erfaringene jeg gjør meg, gjerne direkte i en KML-fil. Men det vil kanskje ikke begynne å boble i "På Svai"-gruppa før til sommeren...