bjornas Startet 1.Februar.2019 Link til dette innlegget Startet 1.Februar.2019 Jeg har importert en GPX-fil med div POI'er. De har automatisk fått symbolet "circle", som jeg ikke er fornøyd med. Er det noen måte å endre ALLE symbolene "i ett jafs"? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 Får bare endret ett og ett såvidt jeg har funnet ut. Har ikke sett etter om det er noen ad- ons/utvidelser til Opencpn som kan fikse biffen enda. Hvis det er snakk om fila fra "På svai" med 700+ plasser så jobbes det med at den skal deles opp i ulike GPX filer basert på landsdel, og håpet er å få til ulike ikon etter hvilken type POI det er, svaiplass, bøye, uthavn, kai. Men om du finner en fungerende løsning i Opencpn så rop ut :-) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 Gpxn fra svai har <ele> elementet i seg, dette bruker ikke OpenCPN så et enkelt relativt brukervennlig hack er å bare kjøre en search og replace <ele> med <sym> i gpx-fila. En nær sagt hvilken som helst text-editor kan gjøre det. Iconfilene finner en for windows under "C:\Program Files (x86)\OpenCPN 4.6.1\uidata\markicons", for mac Applications/Contents/SharedSupport/uidata/markicons, og en bruker filnavnet uten extensions som symbolnavn. Eks. search <ele>0.000000</ele> replace <sym>Activity-Diving-Snorkel</sym> Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 2.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 He, he, for å være ærlig, turte jeg ikke si at problemet dukket opp nylig pga. mulige copyright issues... Nå har jeg bidratt selv i en (fantastiske) gruppa, så jeg er ikke noen free-rider. Og jeg har fsv. lurt på det samme før, da jeg laget en liste over aktuelle ankerplasser i Sverige til sommerferien i fjor. Vel, til saken: Det var et svært godt tips SamH kom med, og det minnet meg på at jeg iofs har løst dette før på den måten. Likevel: Den løsningen du anbefalte, virket ikke på den gpx-fila jeg balet med. Det fantes nemlig ikke noe <ele> element i den, sår søk/erstatt ville ikke virke. Trikset ble i stedet å legge til et <sym>-element under <name>-elementet, slik: "Symbol-Spot-Red</sym>". Ellers får man default-symbolet i OpenCPN, som vel er "circle". Den er ikke veldig lesbar. Siden man må gjøre dette for hvert enkelt gpx-element, er det strengt tatt ikke "i en batch"-løsning. Men det er vesentlig mindre tidious enn å gjøre det i OpenCPN. Er det forresten noen som kan forklare meg hvordan jeg endrer defalt tekst for egendefinerte POI'er i OpenCPN? Beklager forresten alle anglisismene i dette innlegget. Er tidlig på morran, så hjernen virker ikke ennå. Til slutt: ALL HONNØR til På Svai-folket! Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Roger jo Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 I EasyGPS kan du redigere. mener jeg hadde en kjøpe versjon for mange år siden som fikset alt. Google Earth Pro kan en skifte ikon bolk vis og redigere. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
SamH Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 En annen ting som kan være en god ide er å laste/lagre svaifila som et layer, da kan du enkelt skru visningen av og på for alle wp'ene. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 (redigert) SamH skrev for 6 timer siden: Gpxn fra svai har <ele> elementet i seg, dette bruker ikke OpenCPN så et enkelt relativt brukervennlig hack er å bare kjøre en search og replace <ele> med <sym> i gpx-fila. En nær sagt hvilken som helst text-editor kan gjøre det. Iconfilene finner en for windows under "C:\Program Files (x86)\OpenCPN 4.6.1\uidata\markicons", for mac Applications/Contents/SharedSupport/uidata/markicons, og en bruker filnavnet uten extensions som symbolnavn. Eks. search <ele>0.000000</ele> replace <sym>Activity-Diving-Snorkel</sym> Jeg liker å vite hva som faktisk betyr hva i "kodene", minner meg litt om tidlige html dager :-) Men foretrekker verktøy som gjør jobben for meg må jeg innrømme. Men kjekt å kunne noen av kodene når det gjelder å få til "den ene jævelen" som en til slutt må inn og ta manuelt :-) bjornas skrev for 4 timer siden: He, he, for å være ærlig, turte jeg ikke si at problemet dukket opp nylig pga. mulige copyright issues... Nå har jeg bidratt selv i en (fantastiske) gruppa, så jeg er ikke noen free-rider. Det er kanskje ikke noen stor hemmelighet at jeg startet opp gruppa og er admin der. Frem til nå så har gruppa vært ett litt "lukket selskap" der en måtte bidra for å være medlem. I praksis viste det seg umulig. Vi vokste fort til tusen medlemmer og hadde rundt 300 bidrag. Samtidig har vi hele tiden jobbet for å få til en elektronisk løsning, først og fremst mtp alle svaiplassene i gruppa, men som også kan brukes til bøyer, havner, kaier osv. Trinn 1 var en onlineløsning i tillegg til gruppa. Mange løsninger har vært kikka på og vurdert, men en landa på Google maps av mange gode grunner. Trinn 2 blir filer med plassene som kan brukes i div navigasjonssystemer. Trinn 3 blir "app" for telefon/brett. Det jobbes litt med alt samtidig pr. nå :-) Ettersom første trinn i "elektronisk løsning", google maps, var i ferd med å "forløses" og bli lansert så ligger det nær sagt i sakens natur at alle bidragene i gruppa ville bli "spredt for alle vinder", men da egentlig kun som prikker i ett kart. Informasjonen om innseiling, dybder, ankringsbunn, dvs brukererfaringer fra plassene må en fortsatt være medlem i gruppa for å få lest. Så egentlig ble en litt presset inn i ett hjørne, data fra gruppa vil bli spredd uansett, og skal gruppa overholde koblingen mellom medlemskap og bidrag ville vi måtte hive ut to tredjedeler av medlemmene... dvs at det hele ville gå i dass, for å ta kortversjonen. Så her om dagen snudde jeg "policyen" i gruppa. Den er nå åpen for alle som vil, men vi ønsker selvsagt at folk skal bidra og det vil bli jobbet for at de gjør det, men ingen blir kastet ut fordi de ikke har en plass å bidra med, som også blir stadig vanskeligere ettersom gruppa nå allerede inneholder flere hundre plasser. Ønsket er nå at gruppa skal vokse slik at en får enda flere bidrag. Ett bidrag er ikke bare en ny plass men også feks en erfaring fra en plass som allerede ligger på gruppa, da lagt som kommentar under plassen/bidraget. Eller et bilde, eller for den saks skyld at fisker Jensen rett rundt holmen like ved selger røkt ål fra brygga om sommeren, eller at dette var en plass hvor det ble drevet steinindustri frem til 1800 tallet og steinen i dag feks kan ses i Nyhavn kirke. Eller en ok fiskeplass/krabbeplass i nærheten, turstier, hvor langt til butikk/bunkers, hva som helst som er kjekt å vite når en skal finne en plass å ligge for natta. Så for å gjøre det til ren reklame ;-) bli med. Søk opp plasser dere har vært på og legg ut egne erfaringer, gode og dårlige, fra plassene. Alle bidragene i gruppa skal være "tagget" så en kan søke feks "Hordaland" eller "Vestlandet" og få opp alle plassene som er i det området. Så søk etter plasser i gruppa fungerer godt. Vi har litt lite bilder i gruppa så om folk vil legge inn flere bilder under plassene som allerede ligger i gruppa så vil det være veldig kjekt :-) Sitat Vel, til saken: Det var et svært godt tips SamH kom med, og det minnet meg på at jeg iofs har løst dette før på den måten. Likevel: Den løsningen du anbefalte, virket ikke på den gpx-fila jeg balet med. Det fantes nemlig ikke noe <ele> element i den, sår søk/erstatt ville ikke virke. Trikset ble i stedet å legge til et <sym>-element under <name>-elementet, slik: "Symbol-Spot-Red</sym>". Ellers får man default-symbolet i OpenCPN, som vel er "circle". Den er ikke veldig lesbar. Helt enig, den er for vanskelig å se. Eneste grunnen til at jeg finner "sirkelen" er at den er i enden av navnet på plassen, som også kommer på kartet. Ville vært veldig bra med ett annet symbol og mulighet til å slå av/på navn på plassen. Å få til ett nytt symbol skal vel være mulig, men en vil også ha ulike symbol for ulike plasser, feks svai, bøye, havn, kai osv. Det kan jo løses med ulike GPX filer for hver type, men det begynner å bli en anstendig mengde filer når en har x lag ganger x landsdeler. Men det er gjennomførbart. Dog lider vel brukervennligheten.... Sitat Til slutt: ALL HONNØR til På Svai-folket! Det er mange som bidrar i gruppa, noen av de helt "hinsides", men en må jo la folk drive på så lenge de syns det er gøy i hvertfall :-) Det har vært prøvd med en egen utviklergruppe på FB som kokte litt bort i kålen. Det ble veldig "luftige" drøftinger og lite handling. Samtidig vet jeg at mange lager løsninger på eget initiativ så jeg "lå litt på været" og ventet til jeg så at noen hadde kommet langt nok, dvs egentlig hadde gjort så og si hele jobben ;-) Men det er mye igjen å gjøre ifht trinn 2. Og trinn 1 er ikke helt ferdig enda, det legges fortsatt inn plasser, pr. nå fra den norske los. Så det er litt tid akkurat nå til å finne en god løsning på GPX filene slik at en kan sette i gang med det arbeidet når "alle" plassene er inne i Google maps. Så må det arbeidet ha en struktur så det kan gjøres om igjen hvert år så filer er oppdatert. Om det dukker opp gode løsninger her så håper jeg det er ok om jeg "stjeler" hele, eller deler av det og bruker det inn i arbeidet på FB gruppa? Alle er velkomne til å "høste av resultatene" der så... Roger jo skrev for 2 timer siden: I EasyGPS kan du redigere. mener jeg hadde en kjøpe versjon for mange år siden som fikset alt. Google Earth Pro kan en skifte ikon bolk vis og redigere. Kjempetips, kan tenkes jeg må ut med noen kroner for å komme gjennom dette arbeidet. SamH skrev 1 time siden: En annen ting som kan være en god ide er å laste/lagre svaifila som et layer, da kan du enkelt skru visningen av og på for alle wp'ene. Som et "layer" i Opencpn... det har jeg ikke prøvd, eller skjønt var en mulighet. Det må testes. Ah, så jeg kan ha liggende en rekke GPX filer som lag og slå de av og på. Det er jo genialt og løser mange problem. Blir jo brukervennlig som bare juling da hvis en har en fil for svai, en for bøye osv... Glimrende :-) ---- Men det jeg lurer på, er det andre plottere/navigasjonssystemer som kan bruke GPX også? Og ikke minst, er det klin umulig å få til en løsning for Navionics? Jeg har ikke klart å finne en løsning.... Redigert 2.Februar.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 17 minutes ago, Pinkvin said: Frem til nå så har gruppa vært ett litt "lukket selskap" der en måtte bidra for å være medlem Hmm... Jeg meldte meg ut fordi jeg synes post-or-be-gone ble for nazi, og for lite opensource-ish, kanskje jeg skal revurdere. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 SamH skrev 3 minutter siden: Hmm... Jeg meldte meg ut fordi jeg synes post-or-be-gone ble for nazi, og for lite opensource-ish, kanskje jeg skal revurdere. Det syns jeg du skal ja ;-) Jeg var ikke alene om å drive gruppa fra starten av og det var litt, hva skal en si, "motstridende interesser" ifht hvordan den skulle drives. Nå er det endret, og jeg ble plutselig alene om å drive gruppa en liten stund ;-) Men det er nå nye folk med som er i full gang og jobber som bare juling for å få det til å bli best mulig. ------- Samtidig, det er ikke en lett balansegang. Det er en del som ikke vil bidra når det potensielt blir mange "snyltere"... men hva pokker... båtfolk er båtfolk. Jo flere som får glede av det jo bedre, eller? Det største problemet for båtfolk er tross alt at det ikke har eksistert en samlet oversikt over gode plasser, og også at en har måtte betale i dyre dommer for diverse løsninger (ikke at vi er nær å erstatte proffesjonelle produkter, men uansett). Så om det overordna målet er å få samlet gode plasser og sørge for at "båtfolk flest" får glede av det så må en bare ignorere at en del ikke kan bidra, eller ikke vil bidra, de har i det minste glede av å bruke løsningen. Å gjøre andre fornøyde er jo også verdt noe ;-) Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 2.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 (redigert) Jeg prøvde meg litt frem med EasyGPS og en standard teksteditor, men fikk ikke til "søk og erstatt" med CR. Så etter å ha prøvd alt mulig rart i en times tid, ga jeg opp, og endte med bruke gode gamle WordPad og sette inn "<sym>Symbol-Diamond-Red</sym>" manuelt. Og det funka som bare juling. Dette med lag ("layers") var et godt tips. Husk at importeringen da skjer fra den fanen (for de som ikke har brukt det før). I tillegg gikk jeg inn på Alternativer Brukergrensesnitt Merker, og endret skrifttypen der til 12 punkt, kursivert med rød tekstfarge. Da står egenimporterte POIer tydelig ut i forhold til resten av kartet. Jeg vil ikke mene for mye om hvordan Pinkvin bør legge opp "På Svai", men jeg har lurt på om taggingen i Gule Sider er et lite sidespor som gjør teksten i FB-gruppa mindre lesbar. Ville det vært bedre bare å legge ut koordinatene sammen med tag, en beskrivende tekst, og evt. noen bilder? Uansett var det en genial løsning å legge alt i en KML-fil. Selv laget jeg min egen gpx-fil i OpenCPN fortløpende ettersom nye ankersteder ble lagt ut i fjor sommer og høst, men så datt jeg litt av. Men da forsøkte jeg å kopiere inn beskrivelsen i FB-gruppe og lime den inn i "beskrivelse"-feltet. Hvis det er mulig å gjøre det i KML-filen, ville det gitt en veldig god løsning. Hvorfor jeg synes den FB-gruppa var så bra: På ferieturen i fjor sommer endte vi med å ligge VEEEELDIG mye i gjestehavn, fordi jeg aldri hadde tilgjengelig noen god presentasjon av "hvor er nærmeste gode ankringsplass, som passer for denne vinden". Jeg har såklart boka til Magne Klann og "den andre", samt SXK-bøkene, men dette er bøker, og det ville vært veldig bra å ha en POI-base tilgjengelig UNDER GANGE på de PC-/Android-baserte kartplotterløsningene jeg har. Type: Nå er vi HER, far ville egentlig gå DIT, men alle koker over, og har mest lyst til å bade NÅ. Og vi har mat nok til i overmorgen. Det hadde bl.a. spart oss fra å gå Oslo-Strömstad i ett strekk, det tok 12 timer, og jeg var veldig nære mytteri. Men det gikk, det også. Jeg skal gjerne bidra med det jeg kan og de erfaringene jeg gjør meg, gjerne direkte i en KML-fil. Men det vil kanskje ikke begynne å boble i "På Svai"-gruppa før til sommeren... Redigert 2.Februar.2019 av bjornas (see edit history) Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 Det med å bruke lag var en åpenbaring for meg :-) Får også slått teksten for POI av og på. En utfordring er om en skal legge arbeid i å gjøre de ulike lagene visuelt forskjellige... da kan en potensielt ha opp feks bøyer og svaiplasser på skjermen samtidig og se hva som er hva. Og da må en inn og hacke GPX fila. Forstår jeg det riktig nå tro? bjornas skrev 1 time siden: Jeg prøvde meg litt frem med EasyGPS og en standard teksteditor, men fikk ikke til "søk og erstatt" med CR. Så etter å ha prøvd alt mulig rart i en times tid, ga jeg opp, og endte med bruke gode gamle WordPad og sette inn "<sym>Symbol-Diamond-Red</sym>" manuelt. Og det funka som bare juling. Hva er "CR"? Og <sym>Symbol-Daimond... osv er det en kode for hele dokumentet eller xxx antall steder. Brukte du søk og erstatt? bjornas skrev 1 time siden: Dette med lag ("layers") var et godt tips. Husk at importeringen da skjer fra den fanen (for de som ikke har brukt det før). bjornas skrev 1 time siden: I tillegg gikk jeg inn på Alternativer Brukergrensesnitt Merker, og endret skrifttypen der til 12 punkt, kursivert med rød tekstfarge. Da står egenimporterte POIer tydelig ut i forhold til resten av kartet. Det var også lurt. Men det vil da gjelde alle POIs. Jeg kan ikke få POI fra en fil til å se anderledes ut enn fra en annen antar jeg. bjornas skrev 1 time siden: Jeg vil ikke mene for mye om hvordan Pinkvin bør legge opp "På Svai", men jeg har lurt på om taggingen i Gule Sider er et lite sidespor som gjør teksten i FB-gruppa mindre lesbar. Ville det vært bedre bare å legge ut koordinatene sammen med tag, en beskrivende tekst, og evt. noen bilder? Taggingen, altså den geografiske, er kun for å gjøre plassene søkbare i gruppa. Om en ikke gjør det så forsvinner bare alt "inn i evigheten". Gulesider er "kun" for å kunne hente inn koordinater fra innlegg på ett senere tidspunkt. Men det gir også en viss brukermulighet direkte fra FB da en får opp sjøkart med punktet på. Og ja, det har vært gående en viss "dialog" med gulesider over lengre tid så det kan åpne seg flere muligheter, men da snakker vi innenfor 6-12 mnd, men det er litt "forretningshemligheter" ;-) bjornas skrev 1 time siden: Uansett var det en genial løsning å legge alt i en KML-fil. Selv laget jeg min egen gpx-fil i OpenCPN fortløpende ettersom nye ankersteder ble lagt ut i fjor sommer og høst, men så datt jeg litt av. Men da forsøkte jeg å kopiere inn beskrivelsen i FB-gruppe og lime den inn i "beskrivelse"-feltet. Hvis det er mulig å gjøre det i KML-filen, ville det gitt en veldig god løsning. Det tipset skal jeg bringe videre`for det er ett veldig godt forslag. Men jeg ser at det gir en stor arbeidsmengde, hvis det ikke kan "automatiseres" på en måte bjornas skrev 1 time siden: Hvorfor jeg synes den FB-gruppa var så bra: På ferieturen i fjor sommer endte vi med å ligge VEEEELDIG mye i gjestehavn, fordi jeg aldri hadde tilgjengelig noen god presentasjon av "hvor er nærmeste gode ankringsplass, som passer for denne vinden". Jeg har såklart boka til Magne Klann og "den andre", samt SXK-bøkene, men dette er bøker, og det ville vært veldig bra å ha en POI-base tilgjengelig UNDER GANGE på de PC-/Android-baserte kartplotterløsningene jeg har. Type: Nå er vi HER, far ville egentlig gå DIT, men alle koker over, og har mest lyst til å bade NÅ. Og vi har mat nok til i overmorgen. Det hadde bl.a. spart oss fra å gå Oslo-Strömstad i ett strekk, det tok 12 timer, og jeg var veldig nære mytteri. Men det gikk, det også. Tror vi alle kjenner oss igjen i de beskrivelsene :-D Samtidig er en POI løsning "litt nerdete". Og de som er nerder har allerede begynt å kopiere over i sine løsninger. Det må også være ett mål (for FB gruppa i hvetfall) å få til en løsning for "hvermannsen" med ordinære/labre datakunnskaper. Men filer med POI er også en del av løsningen, om en med et mer begrenset nedslagsfelt ifht "folk flest" egentlig. bjornas skrev 1 time siden: Jeg skal gjerne bidra med det jeg kan og de erfaringene jeg gjør meg, gjerne direkte i en KML-fil. Men det vil kanskje ikke begynne å boble i "På Svai"-gruppa før til sommeren... Flott det. Det vi trenger akkurat nå er innsats fra "nerdene" så detaljene blir riktig. Får vi en logikk rundt produksjon og bruk av KML og GPX osv filer på plass så er veldig mye gjort ifht hva vi kan få til videre av løsninger. Og da må vi ha tilgang på folk som kan dette og også har tilgang på utstyr å teste på. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 2.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 Jeg bidrar gjerne. Jeg mente at jeg ikke hadde så peiling. Men kanskje jeg har litt å bidra med likevel? CR er carriage return, altså enter. <sym> er den taggen som styrer hvilket symbol ankerplassen vises med i OpenCPN. Hvis den ikke er satt (altså er slik som i din KML-fil), vises ankerplassen bare som en svart sirkel (åpenbart default i OpenCPN). Men da blir den nesten uleselig. Si fra om du vil ha mine innspill her er eller på FB-gruppa. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Ove T Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 (redigert) Hej Här kan man hämta en GPX fil för alla Vhf master med kanalnummer i hela norden. Lägg dem gärna i ett lager. https://www.facebook.com/download/299226107618581/VHF%20Tunis.gpx?hash=AcqgBcqv9Qeorjc_ Redigert 2.Februar.2019 av Ove T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 Hej För att spara GPX filer på ett bra sätt, skapa en ny mapp som heter "layers" bara detta inget annat. Denna skapas i varje fall i min dator under C:ProgramData/OpenCPN öppna den och skapa mappen "layers" där kopierar man sedan in sina GPS filer och får en lista under lager, god tur. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 bjornas skrev 1 time siden: Jeg bidrar gjerne. Jeg mente at jeg ikke hadde så peiling. Men kanskje jeg har litt å bidra med likevel? CR er carriage return, altså enter. <sym> er den taggen som styrer hvilket symbol ankerplassen vises med i OpenCPN. Hvis den ikke er satt (altså er slik som i din KML-fil), vises ankerplassen bare som en svart sirkel (åpenbart default i OpenCPN). Men da blir den nesten uleselig. Du har langt mer peiling enn meg i hvertfall ;-) Og hvilke ikon som er tilgjengelig er definert i sånne "ikon filer" under windows, eller peker Opencpn på en egen fil med ikon? Mener å huske at jeg drev å rotet med noen .dll filer med ikon en gang i verden. Såvidt jeg kan se er det brukt 9 lag i Google Maps løsningen. Og grunnen til at det ikke er flere er vel fordi max er 10 tror jeg... Så det må produseres 9 filer. Men om en tar det for hele landet og kun deler inn etter "svai", "bøye" og "kai" så blir det bare tre filer. Men det vil gå på "tvers av" den geografiske inndelinga i Google maps løsninga så da må en evt "sy sammen" filer for å få tre filer som angir hhv svai, bøye, kai. ---- Ok, hva prøver jeg å komme frem til? - Er det mulig å produsere kml/GPX filer som angir ulike ikon? Slik at GPX fila for bøyer angir bøyene med andre ikon enn GPX fila for svaiplasser og kaiplasser? Om vi får til ett arkiv med filer type: - GPX anchor South East Norway - GPX mooringballs South East Norway osv hvor hver enkelt fil anga ulikt ikon. Da har vi kommet langt :-) Da kan de som seiler på vestlandet+ laste ned "GPX Anchor west- middle Norway" og feks "GPX Mooringballs west- middle Norway", importere til sin løsning ombord og "seile avgårde" :-) Trinn "2,5" blir å lage noen enkle oppskrifter for hvordan en importerer GPX til ulike løsninger. Men det er noe jeg ikke kan noe som helst om fordi jeg alltid har hatt "urgamle" plottere, så jeg er helt utdatert. Uten å ha peil så ville jeg jo tro at en i dag på en moderne plotter kan gå på nett og rett og slett laste ned en GPX fil? bjornas skrev 1 time siden: Si fra om du vil ha mine innspill her er eller på FB-gruppa. Det begynte her så da er det riktig å holde det her syns jeg. Pluss at det er kjekt å ha ett sted "utenom" gruppa å se på løsninger. En er på en måte "uforstyrret" på BP ifht FB og mer egnet for "utviklerarbeid". Veldig mye av det som skjer på gruppa er litt... kjedelig. Moderere innlegg nr 184 som ikke klarer å legge ut en link, eller skrive en tagg ;-). Men det kan tenkes at jeg ganske snart må opprette en arbeidsgruppe for KML/GPX produksjon, da vil jeg gjerne ha deg med. Jeg må ha noen som rent faktisk/praktisk setter seg ned og prøver seg frem så en kommer i gang med produksjon. Det er mange som kan mye men som ikke nødvendigvis orker å gjøre så mye :-D Og ting må være litt "idiotenkelt" med tanke på at andre også skal klare å gjøre det i ettertid eller i perioder. Gruppa må ikke bli avhengig av enkeltpersoner eller løsninger koblet opp til en person. Er enkelte hensyn som må tas som er litt begrensende. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 Ove T skrev for 1 time siden: Hej Här kan man hämta en GPX fil för alla Vhf master med kanalnummer i hela norden. Lägg dem gärna i ett lager. https://www.facebook.com/download/299226107618581/VHF%20Tunis.gpx?hash=AcqgBcqv9Qeorjc_ Tusen takk. Legger de i filene på gruppa :-) Ove T skrev 1 time siden: Hej För att spara GPX filer på ett bra sätt, skapa en ny mapp som heter "layers" bara detta inget annat. Denna skapas i varje fall i min dator under C:ProgramData/OpenCPN öppna den och skapa mappen "layers" där kopierar man sedan in sina GPS filer och får en lista under lager, god tur. Hälsningar Ove Takk for tipset. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 (redigert) Howto gpx med ocpn-symbols, fra googlemap til openCPN Åpne linken til googlemapsfila fra Svai:https://drive.google.com/open?id=1t8B-Vk4_452ORWzPwpFiF6vn3Hw&usp=sharing Last ned .kml fila Hak av for kml og last ned. (kmz er et format som ikke virker for dette) Konverter kml fila til gpx, feks via en eller annen online konverter, f.eks denne: https://kml2gpx.com/ Last ned igjen gpx-fila Get a real text-editor https://www.sublimetext.com Åpne gpx-fila i Sublime og velg Replace fra Find-menyen: Merk av for regex ".*"" til venstre, rett før "Aa" i search&replace-boksen i bunn. Hvor jeg har skrevet Activity-Diving-Snorkel putter en heller inn det ocpn-ikonet en ønsker. Jeg har skrevet i en tidlgere post her hvor disse ligger. Search for: </name>\n Replace med: </name>\n\t\t\t\t\t<sym>Activity-Diving-Snorkel</sym>\n Så replace all, sjekk at det er riktig, fiks om ikke, save og importer til ocpn. Redigert 2.Februar.2019 av SamH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 Hva skal en si? Føler på en måte at en kommer til kort med "tusen takk", men tusen takk :-) ---- Dette bør nå være gjennomførbart selv for meg. ---- Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 2.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 Og DER kom SamH meg i forkjøpet. Jeg kan bare si som Darwin P. Erlandsen i Dusteforbundet: "Tiltredes!" Vil bare tilføye: Den taggen du ønsker å lære deg, heter <desc>. Se følgende eksempel, som jeg laget i Google Maps og eksporterte slik SamH sa. <?xml version="1.0"?> <gpx version="1.1" creator="GDAL 2.2.2" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xmlns:ogr="http://osgeo.org/gdal" xmlns="http://www.topografix.com/GPX/1/1" xsi:schemaLocation="http://www.topografix.com/GPX/1/1 http://www.topografix.com/GPX/1/1/gpx.xsd"> <metadata><bounds minlat="59.876424200000002" minlon="10.550458700000000" maxlat="59.876424200000002" maxlon="10.550458700000000"/></metadata> <wpt lat="59.8764242" lon="10.5504587"> <name>Labukta</name> <desc> Fantastisk fint sted. Her lÃ¥ vi ofte i barndommen. Men pass opp for han gnomen som kommer i VG-bÃ¥ten en gang i blant, han vil bare ha penger av deg. </desc> <sym>Symbol-Diamond-Red</sym> <extensions> <ogr:description>TEST!! Her er det fint Ã¥ ligge. Grei innseiling, men pass opp for 2 m grunnen rett i nærheten av staken</ogr:description> </extensions> </wpt> </gpx> Det som er markert med GRØNT, gir du bare blaffen i. Det som er markert med SVART, "stammer" fra den KML-fila jeg laget i Google Maps. Taggen <wpt lat> og <wpt lon> gir - you guessed it - posisjonen. Taggen <name> er navnet på ankerplassen. Så kommer vi til det JEG ikke kan (kanskje SamH kan hjelpe). Teksten som står i taggen <extensions> og <ogr.description> svarer til den beskrivende teksten jeg la inn da punktet ble laget i Google Maps. Av en eller annen grunn som jeg ikke forstår, kommer denne teksten IKKE opp i OpenCPN. Men så går vi til det som er merket med RØDT. Dette er ting som jeg har lagt inn manuelt, ved hjelp av WordPad (fordi det er enkelt), men en hvilkensomhelst teksteditor duger. Det som står i taggen <desc>, kommer opp i feltet beskrivelse i OpenCPN. Det er her du skal skrive / kopiere inn tekst som f.eks. "Nevlunghavn/omrestranda, Larvik Kommune Vestfold. god bunn for ankring. Ta jolla inn til Omrestranda og gå på bakeriet eller gå inn til Nevlunghavn hvor det er restaurant, fiskebutikk og gjestgiveri. Veldig barnevennlig på den langgrunne Omrestranda. fin rusletur til Mølen med stor samling gravhauger fra vikingtiden. Kan gynge litt med dønning fra sjøen utenfor." (Rappet denne teksten fra Jørn Fosholms beskrivelse av Omrestranda. Videre, merket med RØDT, taggen <sym>: Denne styrer hvilket symbol punktet skal vises med i OpenCPN. SamH har forklart deg hvilke symboler som er "tillatt" i OpenCPN. Her er det et poeng å bruke en farge som står godt ut fra bakgrunnen. Så: Dette må altså gjøres for ALLE punktene i basen din. Jeg mener det enkleste for deg vil være å ha en GPX-fil som "master", og som du med jevne mellomrom konverterer til en KML-fil og legger ut ved hjelp av den haugen av gratis konverteringsprogrammer som finnes. Og hvis noe ikke funker: "baatplassen.no".... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
SamH Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 <extensions> er for produktspesifikke greier. OGR er et bibliotek for å massere vektorbaserte gis-data, som f,eks kml, antagelig bruker Google ogr(www.gdal.org) for eksporten og legger noe metainfo der. Du kan bare ha et <desc> element så du må evt merge ogr:description-stringen inn i eksisterende <desc> element. En kan laste opp egne ikoner til ocpn, (https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:opencpn_user_manual:advanced_features:user_icons), men å distribuere de med en gpxfil funker ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.