Jump to content

Horn og hornknapp

Martin Fisher

Recommended Posts

Driver å knoter med 12 volt anlegget i båten for å ha det klart til våren.

Skal montere horn nå, ser tidligere innlegg her med varierende svar. 

Tenker jeg riktig om jeg kobler minus fra hornet rett inn på minusbrakketten. Og kjører pluss via bryteren og til hornet, selvfølgelig med en sikring.

Høres det noenlunde riktig ut, har aldri gjort dette før.

Fisher 

20190202_215745.jpg

20190202_215841.jpg

Helt korrekt! :smiley: Og sikringen har nu nærmest batteriet, før bryteren.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har hatt tre slike horn, ingen rust men membranen tok kvelden under et år på alle sammen. Det fra biltema er prikk likt ett fra ett italiensk båt utstyrs firma som vanlige båt butikker har (hadde begge deler) og måtte gå over til elektrisk snegle horn

Men har heldigvis svært lite bruk for det

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Jeg bruker ikke hornet ofte, men det har da vært situasjoner der jeg har brukt det for å gi beskjed om jeg skal gå styrbord eller babord i møte med annen båt. Og selvfølgelig også for å vekke sovende skippere som ikke følger med hvor de styrer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

OK! Jeg velger en mer defensiv holdning om jeg ser noen som oppfører seg rart, og venter heller til situasjonen løser seg. Jeg hadde nok ikke husket hvor mange støt som betydde hva uansett, så da hadde det bare blitt usammenhengende tuting fra min side. Så da greier jeg meg heller uten. Det enkle er ofte det beste.:lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Når du møter en båt (dette tilfelle en liten seiler) som jeg gjorde på det smaleste i Sotekanalen vinglende fra side til side mens han sitter og ser bakover, - ja da fikk han 8 raske tut. Da våknet han. Og det plass til å møtes.

Ellers er de tre vanligste varslene, litt forenklet sagt:

• 1 tut jeg dreier styrbord
  • 2 tut jeg dreier babord
  • 3 tut jeg bakker

Om en ikke bruker signalene selv, er det jo greit hva andre båter har tenkt å gjøre ut fra hva de "sier" inne i en trang havn eller andre steder.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Jannmar skrev 56 minutter siden:

Ingen som kan anbefale et fastmontert horn uten rusten røst??

Jeg monterte hornet fra Biltema i 2011. Det skremmer fortsatt livet av meg om jeg er så uheldig å komme bort i "knappen" ved et uhell. Tror det er viktig  som også andre har nevnt, å montere hornet slik at "tuten" vender nedover slik at det ikke kommer vann inn i hornet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...