Martin Fisher Startet 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Startet 2.Februar.2019 Driver å knoter med 12 volt anlegget i båten for å ha det klart til våren. Skal montere horn nå, ser tidligere innlegg her med varierende svar. Tenker jeg riktig om jeg kobler minus fra hornet rett inn på minusbrakketten. Og kjører pluss via bryteren og til hornet, selvfølgelig med en sikring. Høres det noenlunde riktig ut, har aldri gjort dette før. Fisher Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 (redigert) Helt korrekt! Og sikringen har nu nærmest batteriet, før bryteren. Redigert 2.Februar.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jørn Svart 2.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 Riktig som du skriver. Sitér dette innlegget Link to post
Martin Fisher Svart 2.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2019 Oki flotters takk, ikke helt på jordet da? Da blir det vel en pluss på hver av "skruene" på trykknappen. Tutervel konstant ellers ? en inn og en ut til hornet... Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 3.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2019 Blir nok mye god lyd en periode fremover da . Hadde maken horn selv for noen år siden og virket også men etter en stund var det stopp og alt var brunt inni der. Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 3.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2019 Noen som har erfaring med kombinert horn/PA-høyttaler som kan kobles til VHF-radioen og styres fra håndsettet? Har en ICOM 423GPS med denne muligheten. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 3.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2019 M/S AIOLOS skrev for 2 timer siden: Blir nok mye god lyd en periode fremover da . Hadde maken horn selv for noen år siden og virket også men etter en stund var det stopp og alt var brunt inni der. Rust ? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 3.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2019 Sikkert smart å vinkle tuten litt ned, slik at vann og fukt kan renne ut. Jeg hadde en rundt versjon, rusta opp innenfra den å. Sitér dette innlegget Link to post
Martin Fisher Svart 3.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2019 Er kanskje bare driten.... om det ruster då fort innenfra...... er det bedre med kompressorhorn da..... er det mer holdbart....? Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 3.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2019 (redigert) Har hatt tre slike horn, ingen rust men membranen tok kvelden under et år på alle sammen. Det fra biltema er prikk likt ett fra ett italiensk båt utstyrs firma som vanlige båt butikker har (hadde begge deler) og måtte gå over til elektrisk snegle horn Men har heldigvis svært lite bruk for det Redigert 3.Februar.2019 av Furu (see edit history) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Martin Fisher Svart 3.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2019 Oki, er det slik at det er andre type horn som har lengere levetid? Kjedelig å måtte bytte så ofte, ikke lønnsomt heller, jeg er mye på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 (redigert) Noen som har erfaring med horn som kan anbefales?? Redigert 4.Februar.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Hva er det dere driver og tuter på? Jeg har hatt båt uten horn I 17 år nå og kan ikke si at jeg noen gang har savnet det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Jeg bruker ikke hornet ofte, men det har da vært situasjoner der jeg har brukt det for å gi beskjed om jeg skal gå styrbord eller babord i møte med annen båt. Og selvfølgelig også for å vekke sovende skippere som ikke følger med hvor de styrer. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
index Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 OK! Jeg velger en mer defensiv holdning om jeg ser noen som oppfører seg rart, og venter heller til situasjonen løser seg. Jeg hadde nok ikke husket hvor mange støt som betydde hva uansett, så da hadde det bare blitt usammenhengende tuting fra min side. Så da greier jeg meg heller uten. Det enkle er ofte det beste. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 (redigert) Når du møter en båt (dette tilfelle en liten seiler) som jeg gjorde på det smaleste i Sotekanalen vinglende fra side til side mens han sitter og ser bakover, - ja da fikk han 8 raske tut. Da våknet han. Og det plass til å møtes. Ellers er de tre vanligste varslene, litt forenklet sagt: 1 tut jeg dreier styrbord 2 tut jeg dreier babord 3 tut jeg bakker Om en ikke bruker signalene selv, er det jo greit hva andre båter har tenkt å gjøre ut fra hva de "sier" inne i en trang havn eller andre steder. Redigert 4.Februar.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jannmar Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Har klart meg med med kauking i alle år, men når en begynner å bli gammel og rusten i stemmen kan det være greit med et horn, ( og da fortrinnsvis et som ikke blir rustent). Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Nei, det nytter ikke å være rusten i stemmen når en skal hauke til styrmannen på fergen eller hurtigbåten: Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Martin Fisher Svart 4.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Er det noen som har anbefalinger til horn ? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Lars H. skrev 1 time siden: Nei, det nytter ikke å være rusten i stemmen når en skal hauke til styrmannen på fergen eller hurtigbåten: Det er sant. Har prøvd. Virker som en bedre løsning med 1, 2 eller 3 tut i et horn :) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Spraybokshorn er praktisk men må oppbevares innen rekkevidde. Dog dårlig egnet i tåke da det har begrenset kapasitet/varighet. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 (redigert) Ingen som kan anbefale et fastmontert horn uten rusten røst?? Redigert 4.Februar.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 4.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2019 Jannmar skrev 56 minutter siden: Ingen som kan anbefale et fastmontert horn uten rusten røst?? Jeg monterte hornet fra Biltema i 2011. Det skremmer fortsatt livet av meg om jeg er så uheldig å komme bort i "knappen" ved et uhell. Tror det er viktig som også andre har nevnt, å montere hornet slik at "tuten" vender nedover slik at det ikke kommer vann inn i hornet. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 5.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2019 Jannmar skrev On 03.02.2019 at 11.52: Rust ? Ja skikkelig god gammeldags rust Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 6.Februar.2019 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2019 Dette kompressor hornet har jeg hatt i 10 år, tuter fortsatt.. https://www.efmcastore.com/index.php?main_page=product_info&products_id=134895 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.