Jump to content

Trenger jeg NSSR når jeg har Fender Marine?

Harald-

Recommended Posts

Har i dag Fender Marine forsikring til min Sandstrøm 565 og Hasle Summerfun.

Iflg Fender MArine gjelder forsikringen som kasko både på summerfun og Sandstrømmen.

Begge båtene blir brukt uavhengig, men Summerfun er registrert som jolle.

Er det fordelsaktiv å være medlem i redningselskapet når jeg er forsikret hos Fender Marine?

Får jeg samme hjelp ved å ringe dem når jeg ligger midtfjords og trenger assistanse?

Jeg anbefaler å lese vilkårene. De fleste forsikringer dekker assistanse i en aller annen form, men det er forskjellig hva som bli dekket. For eksempel hvis du går tom for drivstoff, setter fast anker, eller annet som ikke er direkte akutt. Men skjønte jeg deg riktig at skal tegne en forsikring som skal dekke to småbåter? 

Den tusenlappen man bruker på et totalmedlemskap er ikke akkurat verdens undergang.

Du støtter en god sak, og skulle uhellet være ute så kan det være kjekt å ha. Har enda ikke sett noe forsikringsselskap komme ut på fjorden etter noen.

Sjøl har jeg IF og er godt fornøyd med dem. Likevel kan jeg ikke tenke meg å ikke ha medlemskapet i nssr i orden når jeg skal utpå til våren.

Guest Avmønstret#
Harald- skrev for 21 timer siden:

Er det fordelsaktiv å være medlem i redningselskapet når jeg er forsikret hos Fender Marine?

Les vilkårene i forsikringa vs medlemsfordelene hos RS

Harald- skrev for 21 timer siden:

Får jeg samme hjelp ved å ringe dem når jeg ligger midtfjords og trenger assistanse?

Les vilkårene i forsikringa vs medlemsfordelene hos RS

------------

Jeg gjorde det selv en gang og endte med begge deler, både forsikring og RS. Rs hadde "noe mer" å tilby, forsikringa hadde kun ren assistanse i x timer til x sted etter avtale med forsikringa, som må kontaktes før en søker assistanse. 

Min konklusjon var at RS var både enklere å bedre å forholde seg til. 

Fender Marine eller andre forsikringsselskap har jo ingen redningsskøyter som kan hjelpe deg.

Om folk dropper medlemskap i RS så har ikke forsikringsselskap, kystradio eller hovedredningssentral redningsskøyter å sende ut for å assistere deg når du trenger det. Med dagens ordning er RS avhengig av at vi bidrar for at beredskapen skal kunne holdes høy.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
16 minutes ago, Fru Jacobsen said:

Hvor stor andel av driftsbudsjettet til RS kommer fra medlemskontingent?

Under 20% og skøytene er vel stort sett alle sammen gitt i gave av rike skipsredere som har tjent pengene på skip som seiler under fremmed flagg og med utlendinger ombord?:rolleyes:

Rettelse; De utgjør 13.3% av samlede inntekter for 2017 i følge regnskapet til selskapet.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Rs er vel no en del av Statens SAR operative flåte, og får stats støtte.)Om det er nok eller ikkje får andre ta opp)

betaler selv ikkje for medlemsskap og bruker båter hele året. Regner med å måtte betale noe ved hjelp, og regner med å få hjelp den dagen det skulle skje noe livs truende, totalt uavhengig av forsikringen som kommer i andre rekke

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Svaret på spm er vel nei, så lenge vilkårene dekker dette.

mange forsikringsselskap har samarbeid med diverse andre rundt kysten som kan komme deg til unnsetning, fiskeskøyter,taxibåter osv . Fikk jeg beskjed om av mitt selskap i allefall.

Men i 99-100 tilfeller så er det jo Rs som dukker opp, da dem oftest er mest effektive og raskest på stedet.

men om alle tenker slik at jeg trenger ikke medlemskapet mitt, og lar være og betale . Ja da en dag står man plutselig der uten redningsskøyter som kan bistå.

Og en annen ting er at så lenge du er i NØD så vil du få umiddelbar hjelp uansett kostnadsfritt til nærmeste havn, men om du ligger trygt fortøyd til anker eller land inne i en rolig bukt så er du ikke i nød og måtte betale om du trenger bistand uten medlemskap.

så hvis 1000kr velter båtbudsjettet så burde man kanskje vurdere noe annet, om det er politiske årsaker til at man velger la være så er det en annen sak .

snart vår og båtliv igjen nå ?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

MaSa skrev 41 minutter siden:

men om du ligger trygt fortøyd til anker eller land inne i en rolig bukt så er du ikke i nød og måtte betale om du trenger bistand uten medlemskap.

Om du tror du får gratis assistanse i en slik situasjon, MED medlemskap....

Så bør du lese avtalen du har med RS en gang til...

Kjenner folk ned totalmedlemskap som har fått regninger på over 30.000 fra RS...

Har vært og er frivillig på skøyte på 4 året, 

og ligger du i uthavn med problemer så får du hjelp til nærmeste havn med medlemskap.

ligger du derimot med feil i Kragerø gjestehavn så blir du ikke berget, men man kommer og bistår med det man kan for det..

Om noen har fått 30.000 kr i regning så må det være etter å ha blitt slept til ønsket havn langt vekk .

skulle gjerne likt og sett den regningen og hørt forklaringene .

husk at det er hjelp i 3 tiner t/r basestasjon med medlemskap om mAn ikke er i nød, men på det punktet er man alltid fleksible .

Redigert av MaSa (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Ja, deres fleksibilitet har jeg også opplevet. Jeg fikk motorstopp i Sandebukten ved Holmestrand, og kontaktet RS for slep over fjorden til hjemmehavnen Son der det er båtverksted. Men jeg måtte vente en del da de selv hadde motorproblemer, - greit nok. Men problemet var at jeg lå utsatt til, så da en kamerat kom forbi som skulle til Holmestrand, slepte han meg til kai der slik at jeg lå trygt til kai. Dette informerte jeg RS om, og det var helt greit, det var jo omtrent samme avstand til Son.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#

Er en gjeng på FB "båtfolk på FB" og andre sosial media som har lagt sitt hat på RS etter de assisterte i  Middelhavet under flyktningkrisen 2015. 

De driver på fortsatt, benytter enhver anledning til å rakke ned på RS. I 2015 var de tydelige på hvorfor, i årene etterpå bruker de andre forklaringer, men motivasjonen er den samme. De har kjørt kampanje i fire år, på vei inn i det femte for å straffe RS. 

---

Fæle folk som driver med det greiene der...  

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
MaSa skrev for 1 time siden:

Har vært og er frivillig på skøyte på 4 året, 

og ligger du i uthavn med problemer så får du hjelp til nærmeste havn med medlemskap.

ligger du derimot med feil i Kragerø gjestehavn så blir du ikke berget, men man kommer og bistår med det man kan for det..

Om noen har fått 30.000 kr i regning så må det være etter å ha blitt slept til ønsket havn langt vekk .

skulle gjerne likt og sett den regningen og hørt forklaringene .

husk at det er hjelp i 3 tiner t/r basestasjon med medlemskap om mAn ikke er i nød, men på det punktet er man alltid fleksible .

Vedkommende fikk akutt lekkasje i hylsen.  RS kom og pumpet ham tom, og ville nød.rep. hylsen... han lå ved en forholdsvis øde kai rett sør for Bergen.  Etter som dette var på fastlandet ville de bare forlate ham der...men tilbød seg å slepe ham til Askøy, siden det var der han hadde hjemmehavn, og også der RS hadde base, og skulle til...

Vel fremme fikk han en regning på drøyt 30.000 ..han er ikke total medlem lengre...

Det var mange i vår forening som gav faen i årets neste innbetaling etter den hendelsen...

Forsikringsselskapet hans betalte regningen....

At enkelte må dra politikk inn i alt er bare så ?.......  men ikke overaskende fra den kanten...?

3 hours ago, MaSa said:

men om alle tenker slik at jeg trenger ikke medlemskapet mitt, og lar være og betale . Ja da en dag står man plutselig der uten redningsskøyter som kan bistå.

Det er kun 13% av selskapets utgifter som dekkes av ditt medlemskap og derfor 87% som dekkes på andre måter, spesielt statlig støtte. I tillegg er vel båtene stort sett alle sammen gaver så her tror jeg du tar feil. For meg hadde det vært helt greit, ja ville ha fått min stemme, om 100% var dekket over statsbudsjettet for det går vekk mange kroner i administrasjon av medlemsskap og utgifter til slikt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...