Jump to content

Trenger jeg NSSR når jeg har Fender Marine?


Harald-

Recommended Posts

RS går vel ikke i minus på å fakturere forsikringsselskapene for oppdragene de utfører for dem?

Om man derimot er en hyppig bruker av RS sitt totalabonnement (utenom forsikring), er det neppe god butikk for RS. Man må være medlem i over fem år for at de skal tjene inn igjen et oppdrag de ellers ville fakturert fem tusen for.

Det beste er nok om man er totalmedlem og kjører «skadefritt» i mange år, og ender opp som økonomisk positivt støttemedlem.

Eller bommer jeg helt?

Forøvrig er det tullete at vår viktigeste SAR til vanns ikke er hundre prosent statsstøttet i utgangspunktet. Så hadde de sluppet å være avhengig av goodwill fra fritidsbåtflåten.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post

Her er en oversikt over inntekter RS hadde i 2017:

Ligger også i linken https://www.redningsselskapet.no/content/uploads/2018/08/RS_årsrapport2017_v6-Interaktiv.pdf hvis noen vil gå mer i dybden.

 

Medlemsinntekter 96 582 000 

Tilskudd - offentlig  106 926 000 

Tilskudd - Norsk Tipping 132 547 000 

Donasjoner 22 100 000 

Innsamlede midler, gaver, m.v. 59 394 000 

Inntekter fra inntektsskapende aktiviteter og formålsaktiviteter

Inntektsskapende aktiviteter 132 324 000 

Inntekter fra formålsaktiviteter:

redningsskøyter 61 547 000 

ambulansefartøy 37 955 000  

opplysnings- og forebyggende aktiviteter 3 966 000 

Sum inntekter fra formålsaktiviteter 103 468 000 

Finans- og investeringsinntekter 67 933 000 

Andre inntekter 2 277 000 

 

SUM ANSKAFFELSE AV MIDLER 723 551 000 

Ida Marie III skrev for 12 timer siden:

De 13 %, inkluderer de også inntektene fra båt registeret de driver ..?

Inntektene fra småbåtsregisterert ligger under "Aktivitet om skaper inntekt" og utgjorde 30393000 i 2017

 

Ventus skrev for 12 timer siden:

At "redning" og annet blandet er jo litt uheldig. De to funksjonene fungerer ikke på vidda for å si det sånn.. du må ikke være medlem i DNT for å bli reddet.

 

Så at sjøen er spesielt?

 

 

Som andre har vært inne på blir du reddet uansett hvis du er trenger  hjelp. Hvem som skal betale avhenger av situsjonen, men en nødsituasjon dekkes av HRS/staten. Rent praktisk kommer det ofte en redningsskøyte siden verken forsikringsselskaper eller HRS har egne båter. 

Jeg synes det kan finnes gode argumenter for at RS kunne være en offentlig etat på linje med brannvesen eller ambulansetjeneste, men jeg har skjønt at det finnes en lang tradisjon for at det fungerer på den måte det gjør idag. 

Til info så arbeider jeg frivillig på en redningskøyte og er sikkert ikke upartisk i disse diskusjonene.

Redigert av Kallethekid (see edit history)
Link to post

Sjølvsagt skulle RS vore fullfinansiert av det offentlege. Eg synes likevel at det er flott at vi som har båt og kystliv som hobby, kan vere med på å finasiere ei hjelpeteneste som vi sjølve kan vere heilt avhengig av. Den dagen eg treng hjelp,  grunna den hobbyen eg har, så er det kjekt å vite at eg har vore med på sleiselaget.

Eg kjenner mange som driv aktivt med andre interesser, som t.d. topptur på ski. Mange av desse har medlemskap i mellom anna Røde kors då dei ser at denne organisasjonen er viktig for dei.

Sjølv om vi ikkje er pålagt å vere medlem i verken RS eller Røde Kors, så synes eg det er fint å kunne vere med på å vere med på å finansiere organisasjonar som gjer eit samfunnsnyttig arbeid. Synes dette er morelsk rett for min del.

Er også fullstendig klar over at det har vore "rusk" i RS, men eg håper at dette har blitt ordna opp i, og vel å ha tiltru til leiinga.

Link to post
20 hours ago, Ida Marie III said:

De 13 %, inkluderer de også inntektene fra båt registeret de driver ..?

 

Hva med selv å kikke på regnskapet deres som ligger åpent tilgjengelig på selskapets hjemmesider? Hvis du ikke klarer å gjette deg til webadressen så kan du jo bruke en eller annen søkemetode, dog ikke google som jeg skjønner hos deg er bannlyst.:giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
19 hours ago, Ida Marie III said:

Men du får også bilberging uten og være medlem av NAF eller Falk... forsikringen betaler...

Det gjør de også på sjøen... 

 

Her ligger hele poenget... Redning (les: fare for liv og helse eller store materielle verdier - siste må defineres klart) = offentlig oppgave og også kostprofil ("regress"/erstatningskrav i spesielle saker).

 

Annet = komersielle tjenester - hver enkelt får velge sin risiko og betalingsvillighet.

 

Problemet er når man mikser de to - det skaper noen uheldige virkninger.

Link to post
S/Y Emma skrev for 11 timer siden:

 

Forøvrig er det tullete at vår viktigeste SAR til vanns ikke er hundre prosent statsstøttet i utgangspunktet. Så hadde de sluppet å være avhengig av goodwill fra fritidsbåtflåten.

 

Njaa... NAF og Falk er ikke statlig...

Forsikringsselskapene kjøper åpenbart tjenester av dem...det funker også...

Link to post

Joo, men nå er det som regel mindre kritisk å få motorstopp langs veien enn på sjøen, så en viss beredskap er det viktig å opprettholde. Rene assistanseoppdrag som slep fra A til B, dykking etter briller og annet ikke-kritisk opplegg er en annen ting. Utfordringen er at RS er både NAF og Luftambulansen, om man skal trekke paralleller.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
S/Y Emma skrev 1 time siden:

Joo, men nå er det som regel mindre kritisk å få motorstopp langs veien enn på sjøen, så en viss beredskap er det viktig å opprettholde. Rene assistanseoppdrag som slep fra A til B, dykking etter briller og annet ikke-kritisk opplegg er en annen ting. Utfordringen er at RS er både NAF og Luftambulansen, om man skal trekke paralleller.

 

Øyeblikkelig hjelp, med fare for tap av liv, så er det vel staten som betaler uansett hvor, eller hva du er i..

Alt det andre greier NAF, Falk eller RS  med letthet og ordne opp i,  betalt av forsikringsselskapene...eller skurrer det..?

 

 

Link to post

Ja, men mange av argumentene her går på at uten medlemsstøtte, blir tilbudet redusert også på akutt-delen. Så man blir litt bondefanget ved at man må støtte assistanseoppdrag om man også vil ha et godt akuttilbud. Derfor er ikke RS helt sammenlignbart med veihjelp.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
25 minutes ago, S/Y Emma said:

Ja, men mange av argumentene her går på at uten medlemsstøtte, blir tilbudet redusert også på akutt-delen. Så man blir litt bondefanget ved at man må støtte assistanseoppdrag om man også vil ha et godt akuttilbud. Derfor er ikke RS helt sammenlignbart med veihjelp.

Det er jo ikke akkurat skrevet i sten; man har valgt en løsning der konflikt naturlig oppstår.

Link to post
  • 4 uker senere...
MaSa skrev On 5.2.2019 at 15.21:

så hvis 1000kr velter båtbudsjettet så burde man kanskje vurdere noe annet (..)

— Det er vel ikke snakk om at RS kontingenten velter budsjettet, men heller at man ikke ønsker å betale dobbelt for samme tjeneste. 
Jeg er i samme situasjon som trådstarter; dvs jeg har båten forsikret i samme selskap og vurderer å droppe årets faktura fra RS. 

 

Litt off topic, men tidligere i uken så hørte jeg på radio om en småbåt i Boknafjorden som hadde problemer i tåka. RS ble tilkalt.

— Vil kanskje anta at slik assistanse fra RS ikke ville blitt dekket av forsikringen, men er dette en type assistanse som dekkes av RS medlemskap?

Redigert av mbm (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...