Ida Marie III Svart 5.Februar.2019 Del på Facebook Svart 5.Februar.2019 De 13 %, inkluderer de også inntektene fra båt registeret de driver ..? Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 5.Februar.2019 Del på Facebook Svart 5.Februar.2019 At "redning" og annet blandet er jo litt uheldig. De to funksjonene fungerer ikke på vidda for å si det sånn.. du må ikke være medlem i DNT for å bli reddet. Så at sjøen er spesielt? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 5.Februar.2019 Del på Facebook Svart 5.Februar.2019 Men du får også bilberging uten og være medlem av NAF eller Falk... forsikringen betaler... Det gjør de også på sjøen... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Februar.2019 Del på Facebook Svart 6.Februar.2019 Ida Marie III skrev for 7 timer siden: . forsikringen betaler... Det gjør de også på sjøen... Og også selv om man er medlem av RS og slipper "egenandel" så betaler forsikringa RS. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 6.Februar.2019 Del på Facebook Svart 6.Februar.2019 (redigert) RS går vel ikke i minus på å fakturere forsikringsselskapene for oppdragene de utfører for dem? Om man derimot er en hyppig bruker av RS sitt totalabonnement (utenom forsikring), er det neppe god butikk for RS. Man må være medlem i over fem år for at de skal tjene inn igjen et oppdrag de ellers ville fakturert fem tusen for. Det beste er nok om man er totalmedlem og kjører «skadefritt» i mange år, og ender opp som økonomisk positivt støttemedlem. Eller bommer jeg helt? Forøvrig er det tullete at vår viktigeste SAR til vanns ikke er hundre prosent statsstøttet i utgangspunktet. Så hadde de sluppet å være avhengig av goodwill fra fritidsbåtflåten. Redigert 6.Februar.2019 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Kallethekid Svart 6.Februar.2019 Del på Facebook Svart 6.Februar.2019 (redigert) Her er en oversikt over inntekter RS hadde i 2017: Ligger også i linken https://www.redningsselskapet.no/content/uploads/2018/08/RS_årsrapport2017_v6-Interaktiv.pdf hvis noen vil gå mer i dybden. Medlemsinntekter 96 582 000 Tilskudd - offentlig 106 926 000 Tilskudd - Norsk Tipping 132 547 000 Donasjoner 22 100 000 Innsamlede midler, gaver, m.v. 59 394 000 Inntekter fra inntektsskapende aktiviteter og formålsaktiviteter Inntektsskapende aktiviteter 132 324 000 Inntekter fra formålsaktiviteter: redningsskøyter 61 547 000 ambulansefartøy 37 955 000 opplysnings- og forebyggende aktiviteter 3 966 000 Sum inntekter fra formålsaktiviteter 103 468 000 Finans- og investeringsinntekter 67 933 000 Andre inntekter 2 277 000 SUM ANSKAFFELSE AV MIDLER 723 551 000 Ida Marie III skrev for 12 timer siden: De 13 %, inkluderer de også inntektene fra båt registeret de driver ..? Inntektene fra småbåtsregisterert ligger under "Aktivitet om skaper inntekt" og utgjorde 30393000 i 2017 Ventus skrev for 12 timer siden: At "redning" og annet blandet er jo litt uheldig. De to funksjonene fungerer ikke på vidda for å si det sånn.. du må ikke være medlem i DNT for å bli reddet. Så at sjøen er spesielt? Som andre har vært inne på blir du reddet uansett hvis du er trenger hjelp. Hvem som skal betale avhenger av situsjonen, men en nødsituasjon dekkes av HRS/staten. Rent praktisk kommer det ofte en redningsskøyte siden verken forsikringsselskaper eller HRS har egne båter. Jeg synes det kan finnes gode argumenter for at RS kunne være en offentlig etat på linje med brannvesen eller ambulansetjeneste, men jeg har skjønt at det finnes en lang tradisjon for at det fungerer på den måte det gjør idag. Til info så arbeider jeg frivillig på en redningskøyte og er sikkert ikke upartisk i disse diskusjonene. Redigert 6.Februar.2019 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 6.Februar.2019 Del på Facebook Svart 6.Februar.2019 Sjølvsagt skulle RS vore fullfinansiert av det offentlege. Eg synes likevel at det er flott at vi som har båt og kystliv som hobby, kan vere med på å finasiere ei hjelpeteneste som vi sjølve kan vere heilt avhengig av. Den dagen eg treng hjelp, grunna den hobbyen eg har, så er det kjekt å vite at eg har vore med på sleiselaget. Eg kjenner mange som driv aktivt med andre interesser, som t.d. topptur på ski. Mange av desse har medlemskap i mellom anna Røde kors då dei ser at denne organisasjonen er viktig for dei. Sjølv om vi ikkje er pålagt å vere medlem i verken RS eller Røde Kors, så synes eg det er fint å kunne vere med på å vere med på å finansiere organisasjonar som gjer eit samfunnsnyttig arbeid. Synes dette er morelsk rett for min del. Er også fullstendig klar over at det har vore "rusk" i RS, men eg håper at dette har blitt ordna opp i, og vel å ha tiltru til leiinga. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Februar.2019 Del på Facebook Svart 6.Februar.2019 20 hours ago, Ida Marie III said: De 13 %, inkluderer de også inntektene fra båt registeret de driver ..? Hva med selv å kikke på regnskapet deres som ligger åpent tilgjengelig på selskapets hjemmesider? Hvis du ikke klarer å gjette deg til webadressen så kan du jo bruke en eller annen søkemetode, dog ikke google som jeg skjønner hos deg er bannlyst. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ventus Svart 6.Februar.2019 Del på Facebook Svart 6.Februar.2019 19 hours ago, Ida Marie III said: Men du får også bilberging uten og være medlem av NAF eller Falk... forsikringen betaler... Det gjør de også på sjøen... Her ligger hele poenget... Redning (les: fare for liv og helse eller store materielle verdier - siste må defineres klart) = offentlig oppgave og også kostprofil ("regress"/erstatningskrav i spesielle saker). Annet = komersielle tjenester - hver enkelt får velge sin risiko og betalingsvillighet. Problemet er når man mikser de to - det skaper noen uheldige virkninger. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 6.Februar.2019 Del på Facebook Svart 6.Februar.2019 Fender Marine har ikke egne båter. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.Februar.2019 Del på Facebook Svart 6.Februar.2019 Men kjøper tjenesten fra en tilbyder, i dette tilfellet RS hvilket er en helt grei ordning etter mitt syn. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Ida Marie III Svart 6.Februar.2019 Del på Facebook Svart 6.Februar.2019 S/Y Emma skrev for 11 timer siden: Forøvrig er det tullete at vår viktigeste SAR til vanns ikke er hundre prosent statsstøttet i utgangspunktet. Så hadde de sluppet å være avhengig av goodwill fra fritidsbåtflåten. Njaa... NAF og Falk er ikke statlig... Forsikringsselskapene kjøper åpenbart tjenester av dem...det funker også... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 6.Februar.2019 Del på Facebook Svart 6.Februar.2019 (redigert) Joo, men nå er det som regel mindre kritisk å få motorstopp langs veien enn på sjøen, så en viss beredskap er det viktig å opprettholde. Rene assistanseoppdrag som slep fra A til B, dykking etter briller og annet ikke-kritisk opplegg er en annen ting. Utfordringen er at RS er både NAF og Luftambulansen, om man skal trekke paralleller. Redigert 6.Februar.2019 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Ida Marie III Svart 6.Februar.2019 Del på Facebook Svart 6.Februar.2019 S/Y Emma skrev 1 time siden: Joo, men nå er det som regel mindre kritisk å få motorstopp langs veien enn på sjøen, så en viss beredskap er det viktig å opprettholde. Rene assistanseoppdrag som slep fra A til B, dykking etter briller og annet ikke-kritisk opplegg er en annen ting. Utfordringen er at RS er både NAF og Luftambulansen, om man skal trekke paralleller. Øyeblikkelig hjelp, med fare for tap av liv, så er det vel staten som betaler uansett hvor, eller hva du er i.. Alt det andre greier NAF, Falk eller RS med letthet og ordne opp i, betalt av forsikringsselskapene...eller skurrer det..? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 6.Februar.2019 Del på Facebook Svart 6.Februar.2019 (redigert) Ja, men mange av argumentene her går på at uten medlemsstøtte, blir tilbudet redusert også på akutt-delen. Så man blir litt bondefanget ved at man må støtte assistanseoppdrag om man også vil ha et godt akuttilbud. Derfor er ikke RS helt sammenlignbart med veihjelp. Redigert 6.Februar.2019 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Ventus Svart 6.Februar.2019 Del på Facebook Svart 6.Februar.2019 25 minutes ago, S/Y Emma said: Ja, men mange av argumentene her går på at uten medlemsstøtte, blir tilbudet redusert også på akutt-delen. Så man blir litt bondefanget ved at man må støtte assistanseoppdrag om man også vil ha et godt akuttilbud. Derfor er ikke RS helt sammenlignbart med veihjelp. Det er jo ikke akkurat skrevet i sten; man har valgt en løsning der konflikt naturlig oppstår. Sitér dette innlegget Link to post
mbm Svart 1.Mars.2019 Del på Facebook Svart 1.Mars.2019 (redigert) MaSa skrev On 5.2.2019 at 15.21: så hvis 1000kr velter båtbudsjettet så burde man kanskje vurdere noe annet (..) — Det er vel ikke snakk om at RS kontingenten velter budsjettet, men heller at man ikke ønsker å betale dobbelt for samme tjeneste. Jeg er i samme situasjon som trådstarter; dvs jeg har båten forsikret i samme selskap og vurderer å droppe årets faktura fra RS. Litt off topic, men tidligere i uken så hørte jeg på radio om en småbåt i Boknafjorden som hadde problemer i tåka. RS ble tilkalt. — Vil kanskje anta at slik assistanse fra RS ikke ville blitt dekket av forsikringen, men er dette en type assistanse som dekkes av RS medlemskap? Redigert 1.Mars.2019 av mbm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.